Sorozatban tárgyalnak az oktatás dilemmáiról és kulcskérdéseiről

HírKlikk 2024. május 6. 08:10 2024. máj. 6. 08:10

Miközben hétfőn középszinten 73 472, emelt szinten pedig 2066 diák számára a magyar nyelv és irodalommal folytatódik az érettségi, hogy azután kedden matematikából középszinten 69 047, emelt szinten 6616 érettségizzenek, majd szerdán történelemből középszinten 68 802, emelt szinten 7679 diák vizsgázzon, folytatódik a vita is az oktatásról. A témával foglalkozó kutatók, pedagógusok, politikusok, szakszervezeti emberek számára kerekasztal-beszélgetések, konferenciák szerveződnek, sőt a PSZ és a PDSZ vezetői sztrájkbizottsági tárgyaláson is részt vehetnek. A héten sűrű program ígérkezik számukra.

A Friedrich-Ebert Stiftung támogatásával a Pedagógusok Szakszervezete kerekasztal-beszélgetést szervez ma délután a Benczúr Hotelben. A beszélgetésen a Visegrádi Négyek (V4) oktatási szakszervezetei vesznek részt.

A résztvevők először Ercse Krisztina, a Civil Közoktatási Platform szóvivője „A V4-ek országainak oktatási kihívásai a PISA eredmények tükrében” című előadását hallgathatják meg. Ezután a Cseh és Morva Oktatási Dolgozók Szakszervezete (CMOS-PS), a Szlovákiai Oktatási és Tudományos Dolgozók Szakszervezete (OZS), a Lengyel Pedagógusok Szakszervezete (ZNP), valamint a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) képviselői beszélik meg: „milyen kihívások elé néz Közép-Európa oktatási szakszervezeti szempontból?”

A beszélgetést, amelyre tolmácsolást biztosítanak, Bombera Krisztina moderálja majd. Az eseményen a részvétel ingyenes, de regisztrációköteles, amit itt tehetnek meg. 

A magyar szakszervezeteknek nyilván bőven lesz mit mondaniuk a többieknek, hiszen a PSZ elnöke, Totyik Tamás, és a PDSZ országos választmányának tagja, Nagy Erzsébet még április 23-án írt levelet Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnak, hogy jelöljön ki időpontot a sztrájkbizottsági tárgyalások folytatására. Ebben azt írták, „ezúton kezdeményezzük a sztrájkról szóló törvény alapján az egyeztető tárgyalások folytatását, egyúttal tájékoztatjuk, hogy a két szakszervezet vezető testületeinek döntése szerint a sztrájkkövetelések sora kiegészült az alábbi követeléssel: Követeljük a pedagógusok teljesítményértékelésről szóló 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet visszavonását. A kormány az EFOP PLUSZ programban foglalt vállalásainak megfelelően a teljesítményértékelés módját a szakszervezetekkel együtt alakítsa ki!”.

Kérték, hogy emellett a soron következő egyeztetésen vitassák meg az eddigi béremelés tapasztalatait, ezen belül azt, hogy milyen lépéseket tett és tesz a kormány annak érdekében, hogy az ígéreteknek megfelelően minden érintett megkapja 2024. január 1-jéig visszamenőleg az illetményemelést. Ennek keretében tájékoztatást várnak arról, hogy a béremelés forrásából a munkáltatók mennyit fordítottak ténylegesen illetményemelésre. Választ remélnek arra is, hogy a kormány számítása alapján mennyi a pedagógus átlagbér fizetési fokozatonként és mennyivel nőtt a pedagógus-bértömeg, továbbá álláspontjuk szerint milyen összegű bérkorrekcióra van szükség.

Az egyeztetésen a státusztörvénnyel kapcsolatos követelés tárgyalásának keretében javasolják a törvény alkalmazásával kapcsolatos anomáliák megvitatását is. Emlékeztetnek a törvény 162. § (2) bekezdésére, amely előírja, hogy a köznevelésért felelős miniszter a szakszervezetekkel történő egyeztetés keretében minden év március 31. napjáig áttekinti e törvény hatályosulásával kapcsolatos észrevételeket, problémákat, valamint a jogszabály módosítására vonatkozó javaslatokat.

Mindezek alapján, az újabb egyeztetés kedden délután lesz Maruzsa Zoltánnal. A PDSZ előzetesen kérte a pedagógusokat, jelezzék, ha még mindig nem kapták meg a korábbi bérükre a fokozatnak megfelelő emelést. Várják azok jelentkezését is, akik nem kaptak emelést, mondván, hogy felmentési idejüket töltik és nem alakult át a jogviszonyuk, valamint azokét, akik nyugdíjasként tovább tanítanak, de nem kaptak akkora emelést, mint a kollégáik. Bár a tárgyaláson nem csak ezekről lesz szó, de ezek ügyében fontos lenne, ha a további bérkorrekció előtt külön eljárna az államtitkárság (ígérték ugyanis, hogy a konkrétan ismerhető esetekben eljárnak egyénileg). Az üzeneteket az info@pdsz.hu email címre tudják elküldeni. 

A Civil Közoktatási Platform „Szükséges és lehetséges – egy közösen megalkotott oktatáspolitikai koncepció” című könyvbemutató konferenciáját csütörtökön délután tartják a B29 Ifjúsági Közösségi Térben. A cím: Budapest, Bartók Béla út 29, 1114. A kiadvány érdekessége többek között, hogy az érintettek bevonásával létrejött közpolitikai/szakpolitikai/oktatáspolitikai koncepcióról van szó. Másfél évig tartott az előkészítés, amelyet szakmai vezetők terveztek és koordináltak. A végső anyag így olyan, a szakma, az érintettek és a politika által megvitatott anyag lett, mely ugyan kompromisszumnak tekinthető – de szakmailag vállalható, működőképes kompromisszumnak. Figyelemre méltó, hogy a koncepció felépítése, belső időzítése is tükrözi a társadalmasítás elvét, tartalma és struktúrája alapvetően a mai napig aktuálisnak tekinthető.

Emlékezetes, hogy 2021-22-ben szakértők, pártok és civilek az ELEGY Oktatási Szakbizottságban másfél éven át együtt dolgoztak annak érdekében, hogy szülessen egy szakmailag és politikailag is elfogadható oktatási koncepció. A részanyagok összesítésével létrejött egy, az ellenzéki pártoknak szóló oktatáspolitikai ajánlás, amelyre azóta 100 pont néven szokás hivatkozni. Néhány fontos témában a szakbizottság munkacsoportjai is kidolgoztak javaslatot. A koncepció létrejöttekor méltatlanul és érthetetlenül nem kapott figyelmet, holott valós, gyakorlati, és a rendszer komplexitását figyelembe vevő lehetséges megoldást kínál az egyre gyorsabb ütemben leépülő és működésképtelenné váló oktatási rendszer számára.

A Civil Közoktatási Platform és a mögötte álló CKP Alapítvány a Tanszabadságért ezzel a kiadvánnyal szeretné ismertebbé tenni az alaposan végiggondolt elképzeléseket, és alátámasztani az alapértékeként hirdetett részvételi döntéshozatalt. A konferenciát „Ercse Krisztina nyitja meg, utána Radó Péter oktatáskutató az anyag megszületése óta eltelt időszakról nyújt áttekintést. Nahalka István beszámolója arra ad választ, hol áll az ELEGY 100 pontja. Juhász Ágnes „Forró krumplik; dilemmák, alternatívák, megosztó kérdések” címmel tart előadást. Ezután panelbeszélgetés következik politikusokkal, az anyag létrejöttében résztvevő pártok képviselőinek álláspontjai, nézetei és véleményei ütközhetnek. A beszélgetésen részt vesz: Ander Balázs a Jobbik-Konzervatívok, Barkóczi Balázs a Demokratikus Koalíció, Bősz Anett a Liberálisok, Erőss Gábor a Párbeszéd–Zöldek, Kajtárné Botár Borbála a Magyar Szocialista Párt, Szűcs Gábor a Mindenki Magyarországa Néppárt és Tóth Endre a Momentum Mozgalom részéről. 

Egy másik panelbeszélgetésen Nahalka István, Radó Péter (oktatáskutatók, a projekt szakmai vezetői), Totyik Tamás (a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke), Váradi Balázs (közgazdász, az ELTE docense, a Budapest Intézet vezető kutatója) mondja el a véleményét. A beszélgetések utolsó harmadában lehetőséget biztosítanak a hallgatói kérdéseknek. 

Az eseményre ezen az űrlapon lehet regisztrálni. 

Szombaton Elvárások és ajánlatok címmel beszélgetésre invitálja az önkormányzati választásokon induló jelölteket a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete. A MÚOSZ székházban 14 órától arról beszélnek majd, hogy az oktatás problémáinak megoldásában milyen – a mainál nagyobb – szerepet szánnának az önkormányzatoknak. Azt is szeretnék tudni, a PDSZ által megfogalmazott elvárások közül melyekhez tudnának kapcsolódni és milyen formában. Az eseményre meghívták Csermák Tibor gödi egyéni képviselőjelöltet, Döme Zsuzsannát, Ferencváros egyéni képviselőjelöltjét, Dukán András Ferenc csepeli polgármester jelöltet, dr. Erőss Gábort Józsefváros és Farkas Benedeket Budaőrs egyéni képviselőjelöltjét. Aki a PDSZ elvárásaira kíváncsi, itt  megtekintheti.