Mikor kell nyári gumira cserélni?

HírKlikk 2021. április 14. 17:17 2021. ápr. 14. 17:17

Idén valószínűleg sokkal többen várják a nyári gumi cserét, mint általában. Igen sokan már legalább egyszer átestek az „elpakolom a téli kabátokat – kész vagyok… [két nap vagy egy hét szünet] ...le a tárolóba reggel, vissza minden meleg cuccot” körön. A gumikkal azért ez nem így működik, érdemes megvárni azt az időszakot, ami után már nem számítunk hóra: még ha ez április közepét vagy végét jelenti is idén. De hogy profibb forrásokat is felhozzunk: a Gumidirekt nyári gumi portálja szerint már 7 fok felett érdemes elintézni a nyári gumi cserét.

Hogyan érdemes nyári gumit választani?

Először is kezdjük az alapoknál: meg kell határozni a méretet. Rossz méretűből vehetjük a legjobb gumit, ilyen abroncson nem lesz túl kényelmes furikázni. Elég sok mindentől függ egyébként a méret, de ezt szerencsére minden gépkocsigyártó pontosan meghatározza. Ez függ a jármű típusától, a kivitelétől és a felszereltségétől is. A méreteket megtaláljuk a keréknyomás táblázatban is, amely általában az első ajtó kinyitásával válik láthatóvá.

7 fok van délben: cseréljek?

Ahogy a téli gumit sem akkor érdemes lecserélni, amikor először megy 7 fok alá a hőmérséklet, ez igaz a nyári gumira is. Ha reggel használjuk az autót, amikor még -2 °C van, akkor maradjon fent a gumi. Ha már reggel is 7 fok felettiek a hőmérsékletek, idén akkor is érdemes lehet nézni a néhány hetes előrejelzést, hogy a szeszélyes tavasz lehetőleg ne vicceljen meg minket még egy áprilisi havazással. De amikor meggyőződtünk róla, hogy általánosan 7 fok feletti a hőmérséklet, akkor érdemes váltani és ezt nem halogatni.

Meddig használjak egy nyári autógumit?

A törvényi szabályozás Magyarországon ebből a szempontból igen megengedő, a személyautóknál 1,6mm, a teherautónál 3 mm profilmélységig használhatók a gumik. Azonban a szakértők ennél korábbi cserét ajánlanak a maximális biztonság érdekében: a személyautók esetében, nyári gumiknál 2 mm-nél érdemes váltani, a szélesebb gumiknál pedig már 3 mm-es méretnél. A probléma leginkább esőben, vizes úton mutatkozik meg: egy egészen elkopott nyári guminál a fékút akár duplája is lehet a szokásosnak, amely egészen balesetveszélyes. 

Terhelés- és sebességindex a gumiknál

Egy adott méreten belül a terhelésindex általában egységes, azonban egyes gépkocsiknál a gyártó nagyobb terhelhetőségű gumikat írhat elő. Ez általában a nagyobb tömegű autóknál jön elő. Ha ilyen erős gumit keresünk, az RF (Reinforced) és XL (Extra Load) betűkombinációk lesznek segítségünkre a betűsorok végén.

A sebességindexen belül nagyobbak az eltérések, a sportosabb nyárigumik, amelyek magasabb sebességi indexszel rendelkeznek, jobban tapadnak, azonban általánosan kevesebb kilométert fognak futni.