Jó ötlet! Együtt: iskolabusz-fejlesztési program
Pimf és triviális dolognak tűnik, pedig az egyik legfontosabb elem, ami az Együtt programjában szerepel.
A választásokig minden héten valamelyik ellenzéki párt programjából emelek ki egy-egy szimpatikus, szerethető, praktikus, innovatív elemet. Nem az általános "demokráciavédést" meg semmitmondó jókívánságokat, hanem konkrét ígéreteket. Olyat, ami alkalmas arra, hogy egy szavazó azt mondja, örülne, ha ez megvalósulna. Oldalt kattintható a már bemutatott jó ötletek sora, ma az Együtt "Európai élet az Együtt Magyarországán" című választási programjából hoztam egy ilyet, az alábbit:FEJLESZTJÜK AZ ISKOLABUSZ-SZOLGÁLTATÁST A LEGHÁTRÁNYOSABB TÉRSÉGEKBEN.Ez egy kiváló ötlet - és tudom, hogy többek számára magyarázatot igényel, miért fontos ezt külön is kiemelni.Ma minden kutatás azt mutatja, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése, növekedése a közoktatás diszfunkcionalitásának is köszönhető. A gyerekek egyre kevésbé tudják meghaladni a szüleik státuszát, egyre inkább az a plafon, ameddig azok jutottak. Ezt elsősorban az általános iskolai oktatás tudná ellensúlyozni. Ha. Ha nem szegregált, ha nem korlátozzák a szegényebbek hozzáférését a tudáshoz, ha a gyerek fizikailag is jelen van ott, ahol a jövőjét meghatározó információkat megkapja és e készségeket gyakorolhatja.És ez ma már nem lehet akármelyik falusi, évfolyamonként egy osztállyal, pláne összevont évfolyamokkal működő, dedikált tantestület nélküli iskola. Fájdalom, de ez a helyzet. Nem lehet azért sem, mert ami 30 éve, még az én gyerekkoromban így-úgy áthidalható távolság volt a nagyobb intézményekhez képest, az ma már szakadék.Élharcosa vagyok annak, hogy életképes méretű egy 2-3000 fős település is, önállósága és életereje biztosítandó - de ebbe nem biztos, hogy beletartozik egy nyolcévfolyamos általános iskola. Spontán és a Fidesz-kormány államosító falurombolása okán is haldokolnak ezek az intézmények, és tényleg, emberek, tényleg nem szúrhatunk ki a gyerekekkel, bizonyos iskolaméret alatt egyszerűen nem fog megkapni minden tudást. Pont. Nos, és akkor, ha nincs helyben iskola, és pláne, ha nem biztosított, hogy a gyerek "magától", szülői felelősség alapján minden egyes nap eljut az iskolába, akkor nagyon sokat segíthet egy megfelelő iskolabusz-szolgáltatás. Mert ott nehezebb kimaradni. Minden reggel pontos információnk van arról, hogy egy gyerek nem ment iskolába. Már ekkor felhívható-megkereshető a szülő, a környéken lévő buszra még felrakható a gyerek. Kiváló szocializációs közeg is a rendszeres és közös buszozás, pláne, ha sokféle gyereket ültetek össze. És így nem csak azok a szerencsések jutnak el a városi iskolába, akiknek a szülei autóval és idővel is rendelkeznek ehhez, hanem mindenki - előbbiekre pedig nem teszünk plusz terhet emiatt.Magyarország leghátrányosabb részeiről ma rosszkor mennek el és rosszkor maradnak ott. Gyerekkorban lenne a legfontosabb, hogy mindenki eljusson az iskolába, minden egyes nap. Végigvezetni a gyerekeket a folyamaton, már a beiratkozásra figyelni (ez az egyik első adminisztrációs "gát", amit meg kellene ugrani), az iskolabuszra minden reggel felvenni, a kezét el nem engedni. Mert a vége különben vagy a reménytelen matatás a közmunkával helyben, vagy a világnak nekilódulás tudás nélkül, szakma nélkül. Az iskolabusz-szolgáltatás az egyik eszköz, hogy becsöngetéskor minden padban ott üljön az, akinek kell. Minden egyéb, a napi tornaóra meg a digitális tábla is csak ezt követően lehet releváns: akkor, ha biztosítottuk, hogy egyáltalán jelen legyen a gyerek. Nem ötszáznapos közjog-barkácsoló alibikről, hanem gyerekenként minimum nyolcéves programokról beszélek; legalább ennyi ideig kell hoznunk-vinnünk őket, hogy ne maradjanak le aztán hatvan-hetven évre. Ma az beszél Magyarország jövőjéről, aki azt kérdezi, hogyan jut el a gyerek az iskolába! Ez egy kiváló ötlet az Együtt részéről, nagyon jó lenne, ha megvalósulna.Jövő héten egy újabb párt újabb javaslatával jövök.
2018. February. 03. 08:59