Jó ötlet! LMP: Ügyfélkapu Turbó

Ceglédi Zoltán 2018. január 27. 06:15 2018. jan. 27. 06:15

A Lehet Más a Politika ötlete végre megszabadítana a postára járás és a géphanggal telefonálgatás jelentős részétől.

A választásokig minden héten valamelyik ellenzéki párt programjából emelek ki egy-egy szimpatikus, szerethető, praktikus, innovatív elemet. Nem az általános "demokráciavédést" meg semmitmondó jókívánságokat, hanem konkrét ígéreteket. Olyat, ami alkalmas arra, hogy egy szavazó azt mondja, örülne, ha ez megvalósulna. Oldalt kattintható a már bemutatott jó ötletek sora, ma az LMP választási programjából hoztam egy ilyet, az alábbit:

AZ ÁLLAMI ÉS ÖNKORMÁNYZATI SZERVEK KAPCSOLATTARTÁSÁT EGYMÁSSAL ÉS AZ ÜGYFELEKKEL TELJES EGÉSZÉBEN AZ INTERNETRE TERELJÜK, AHOL A NAGY ÁLLAMI ADATBÁZISOKAT (FÖLDHIVATAL, GÉPJÁRMŰVEK) INGYENESEN HOZZÁFÉRHETŐVÉ TESSZÜK. A KORMÁNYZATI GERINCHÁLÓZAT MINDEN TELEPÜLÉSRE JUSSON EL, AZ INFORMATIKAI PROGRAMOK ÉS RENDSZEREK LEGYENEK KÖNNYEN KEZELHETŐEK ÉS ÁTLÁTHATÓAK. EZT AZ ÜGYFÉLKAPUT A NAGYVÁLLALATOK IS HASZNÁLHATJÁK AZ ÜGYFELEKKEL TÖRTÉNŐ TÖMEGES LEVELEZÉS, SZÁMLÁZÁS, DÍJBESZEDÉS PAPÍRMENTES BONYOLÍTÁSÁRA.

De jó lenne. Nem kellene egyetlen papírt sem küldenie az önkormányzatnak (Tarlós Luddita István fővárosában sem), és egyetlen bürokrata sem hivatkozhatna arra, hogy neki a másik bürokrata még "nem küldte meg, pedig megkértük" a papírt. Nem kéne dokumentet hozni, vinni, bemutatni, legfeljebb átrakni egyik virtuális fiókból a másikba. Este, a fotelből intézhetném ezt is.

Nem lepődnénk meg továbbá, hogy a lakás még mindig a húsz éve elhunyt dédimami nevén van, és nem kellene hat kört futni ügyintézésnél, bankban variálni, hogy akkor látom-hogy-látják-hogy-látom, hogy ön az és ez az öné. Ma már szinte minden telefon okostelefon. Lesz és legyen is mindenhol internet. Mindenki bankszámlára kapja a fizetését, és dacára az elmúlt évek atavisztikus, készpénzfelvételt preferáló politikájának, egyre többen fizetünk egyre több mindenért online. Ha pedig mindezek mögött az állam állna, egy megkérdőjelezhetetlen azonosítási procedúra, mely által a gép mögött ülve is meg tudom győzni az adott szolgáltatót, hogy az vagyok, aki, az valami hihetetlen életminőség-javulást hozna számomra.

Friss példa: a németből magyarra fordítva "Első" nevű banknak már a körösztanyám térgye kalácsát is megírtam, fejből megtanultam, hogy a P-2017-00135462 iktatószámon van a panaszom, de azt a roppant bonyolult feladatot, hogy írják át a kivonaton a cégem címét, másfél éve nem tudják megoldani - és egyszerűen képtelen vagyok valódi, humán ügyintézőt felhívni, vagy, és ebben segíthetne igazán az LMP javaslata, ezt magam, online átírni.

Nem tudom, értjük-e, milyen nevetséges dolog ez: egy nyomorult címet, amit a pizzarendelő honlaptól az ügyfélkapus felületen a vállalkozás aktuális adataiig mindenhol egy mozdulattal át tudok írni, egy bankban nem lehet online. Ha lenne ilyen Ügyfélkapu Turbó (sajnos nem nevezte el az LMP, feketepont Werber úrnak, ezeket mindig meg kell márkázni), már rég megoldottuk volna. Ott tudna összeérni minden egyéb befizetés is - és (de erről majd legközelebb írok) minden közteher, állami és önkormányzati egyetlen számlára menne, ahol aztán majd ők szétválogatnák. Az Ügyfélkapu Turbó időt és idegsejteket spórolna nekünk, egyszerűbb, átláthatóbb és (például az ingyenes és nyilvános adatbázisokkal) tisztességesebb világot hozna el. Kiváló ötlet a LMP-től. Nagyon jó lenne, ha megvalósulna.

Jövő héten egy újabb párt újabb javaslatával jövök.