Jó ötlet! Momentum, közlekedés, csipkártya
|
2017. november 25. 07:02
2017. nov. 25. 07:02
Erre a hétre is jut jó ötlet: a Momentum országos közlekedési csipkártyája pont ilyen.
A választásokig minden héten valamelyik ellenzéki párt programjából emelek ki egy-egy szimpatikus, szerethető, praktikus, innovatív elemet. Nem az általános "demokráciavédést" meg semmitmondó jókívánságokat, hanem konkrét ígéreteket. Olyat, ami alkalmas arra, hogy egy szavazó azt mondja, örülne, ha ez megvalósulna. A héten a Momentum programjából hoztam egy idézetet:
"AZ ORSZÁG ÖSSZES KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÉT EGYETLEN CSIPKÁRTYÁVAL LEHET IGÉNYBE VENNI, AMELY AKÁR AZ UTAS ÉRINTÉSMENTES BANKKÁRTYÁJA VAGY DIÁKIGAZOLVÁNYA IS LEHET."
Na, ez egy kiváló ötlet. Pláne, hogy a részletesebb szöveg egy, a távolsági és helyi tömegközlekedést összehangoló mobilalkalmazást, illetve online felületet is rendel a kártya mögé.
Ma ugyanis sokunk életének része a komplex és napi tömegközlekedés. Nem akarunk a valahol, valaki által (jellemzően szolgálati luxusautóval fuvarozott, privilegizált jóelvtársak körében) meghatározott, egyes eszközökre szabott menetrendhez alkalmazkodni; az a jogos elvárásunk, hogy minél gyorsabb, kényelmesebb és logikusabb tömegközlekedési szolgáltatást kapjunk.
Olyat, amiben egymást támasztják a busz, a vonat, a városi és elővárosi közlekedési formák - és attól igazán frappáns a Momemtum ötlete, hogy mindehhez nem akarunk mondjuk négyféle társaság négyféle jegyvásárlási metódusával bíbelődni.
Pont ennyi kört futottam egyébként, amikor édesapámhoz kellett járnom a szegedi klinikára: előbb BKK-val utaztam Budapesten belül, majd a MÁV-val Szegedre, végül helyben a szegedi tömegközlekedéssel, onnan pedig édesanyámhoz mentem, a DAKK üzemeltette távolsági buszjárattal.
Miért nekem kell megtanulnom, hogy hol milyen jegyet vegyek, miért én bolyongjak vasúti- és buszpályaudvarokon, automatát vagy jegypénztárat keresve, mikor ma már mindez online, egyetlen közös felületen is megoldható lene, illetve akár a járaton is lecsipogtathatnám? Abban a világban, ahol a kávé meg a kifli meg a zokni vásárlásakor is pontot gyűjtök?
És ezzel vége lenne a méltatlan ellenőr-helyzetnek is. Igen, ehhez kellenének a BKK-kapuk is a megfelelő helyen. De a beengedés mellett megoldódna a "hogyan van kilyukasztva", "elmosódott a tinta" meg a "rosszul kérte a jegyet, magának nem ez kell" probléma is. Megtervezi nekem az utazást, és hozzárendeli a legjobb díjakat, pontosan olyan jegyekkel, ami kell. Ez lehet az alapja az időarányos számlázásnak is, hiszen az is nonszensz, hogy ugyanannyiba kerül egy jegy akkor is, ha a Keletitől a Blahára buszozok, és az Újpalota-Pasarét távolság is.
A szemlélet, főleg az tetszik nekem nagyon ebben az ötletben. Hogy itt vagyunk 2017-ben, ne tintás-lyukas fecnikkel, arcképes papírigazolványokkal meg bérletvariációkkal vacakoljunk, hanem használjuk azt, ami a legmodernebb és legkényelmesebb. Hogy értünk és hozzánk idomuljon a rendszer. Bankártyát, e-személyit vagy erre rendelt csipkártyát.
Jövő héten egy újabb párt újabb javaslatával jövök.
"AZ ORSZÁG ÖSSZES KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÉT EGYETLEN CSIPKÁRTYÁVAL LEHET IGÉNYBE VENNI, AMELY AKÁR AZ UTAS ÉRINTÉSMENTES BANKKÁRTYÁJA VAGY DIÁKIGAZOLVÁNYA IS LEHET."
Na, ez egy kiváló ötlet. Pláne, hogy a részletesebb szöveg egy, a távolsági és helyi tömegközlekedést összehangoló mobilalkalmazást, illetve online felületet is rendel a kártya mögé.
Ma ugyanis sokunk életének része a komplex és napi tömegközlekedés. Nem akarunk a valahol, valaki által (jellemzően szolgálati luxusautóval fuvarozott, privilegizált jóelvtársak körében) meghatározott, egyes eszközökre szabott menetrendhez alkalmazkodni; az a jogos elvárásunk, hogy minél gyorsabb, kényelmesebb és logikusabb tömegközlekedési szolgáltatást kapjunk.
Olyat, amiben egymást támasztják a busz, a vonat, a városi és elővárosi közlekedési formák - és attól igazán frappáns a Momemtum ötlete, hogy mindehhez nem akarunk mondjuk négyféle társaság négyféle jegyvásárlási metódusával bíbelődni.
Pont ennyi kört futottam egyébként, amikor édesapámhoz kellett járnom a szegedi klinikára: előbb BKK-val utaztam Budapesten belül, majd a MÁV-val Szegedre, végül helyben a szegedi tömegközlekedéssel, onnan pedig édesanyámhoz mentem, a DAKK üzemeltette távolsági buszjárattal.
Miért nekem kell megtanulnom, hogy hol milyen jegyet vegyek, miért én bolyongjak vasúti- és buszpályaudvarokon, automatát vagy jegypénztárat keresve, mikor ma már mindez online, egyetlen közös felületen is megoldható lene, illetve akár a járaton is lecsipogtathatnám? Abban a világban, ahol a kávé meg a kifli meg a zokni vásárlásakor is pontot gyűjtök?
És ezzel vége lenne a méltatlan ellenőr-helyzetnek is. Igen, ehhez kellenének a BKK-kapuk is a megfelelő helyen. De a beengedés mellett megoldódna a "hogyan van kilyukasztva", "elmosódott a tinta" meg a "rosszul kérte a jegyet, magának nem ez kell" probléma is. Megtervezi nekem az utazást, és hozzárendeli a legjobb díjakat, pontosan olyan jegyekkel, ami kell. Ez lehet az alapja az időarányos számlázásnak is, hiszen az is nonszensz, hogy ugyanannyiba kerül egy jegy akkor is, ha a Keletitől a Blahára buszozok, és az Újpalota-Pasarét távolság is.
A szemlélet, főleg az tetszik nekem nagyon ebben az ötletben. Hogy itt vagyunk 2017-ben, ne tintás-lyukas fecnikkel, arcképes papírigazolványokkal meg bérletvariációkkal vacakoljunk, hanem használjuk azt, ami a legmodernebb és legkényelmesebb. Hogy értünk és hozzánk idomuljon a rendszer. Bankártyát, e-személyit vagy erre rendelt csipkártyát.
Jövő héten egy újabb párt újabb javaslatával jövök.