Jó ötlet! Momentum: útdíj, okos fedélzeti egység

Veress 2018. január 6. 05:02 2018. jan. 6. 05:02

A Momentum elsősorban nem az autót, hanem az autózást adóztatná, helyesen.

A választásokig minden héten valamelyik ellenzéki párt programjából emelek ki egy-egy szimpatikus, szerethető, praktikus, innovatív elemet. Nem az általános "demokráciavédést" meg semmitmondó jókívánságokat, hanem konkrét ígéreteket. Olyat, ami alkalmas arra, hogy egy szavazó azt mondja, örülne, ha ez megvalósulna. Oldalt kattintható a már bemutatott jó ötletek sora, ma a Momentum egyik javaslatát méltatom, ezt:

ELTÖRÖLJÜK A SÚLYADÓT, A REGISZTRÁCIÓS ADÓT, A CÉGAUTÓADÓT ÉS AZ AUTÓPÁLYAMATRICÁT IS. AZ EZEKET KIVÁLTÓ ÚTDÍJ LEHETŐVÉ TESZI, HOGY CSAK AKKOR KELL AZ AUTÓZÁSÉRT FIZETNI, HA VALÓBAN KÖZLEKEDÜNK AZ UTAKON.

Személyes elem: még mindig nincs autóm. Néha nagyon jól jönne, de jelenleg egyszerűen nem éri meg.

Nem Budapest belvárosában szeretnék kavirnyálni vele, nem is státusszimbólumnak kéne; a szüleimet falun viszont biztosan gyakrabban tudnám meglátogatni vele, vidéki rendezvényekre is könnyebben jutnék el. A távolsági tömegközlekedés a szűk keresztmetszet sok pihenési opció esetében is, hegyi kulcsos házat, erdőszéli apartmant ritkán lehet rendesen így elérni. Az viszont drága játék lenne, hogy a heti maximum 1-2 hosszabb, vidéki út lehetősége miatt az az autó az udvaron állva is sok pénzbe kerüljön nekem.

Az is igazságtalan, hogy nem érvényesül sehol az a különbség, amit a hosszú, egyenletes tempójú vidéki út, illetve a belvárosi húzd meg, ereszd meg pöfögés jelent környezeti terhelésben. Ugyanígy, én akkor és csak akkor szeretnék fizetni az autópályáért, amikor az autóm kereke rajta gurul.

A Momentum profiljához kifejezetten illeszkedő módon modern megoldást javasol: egy okos fedélzeti egység beszerelését az autókba, a biztosítókkal együttműködve. Ez pontosan rögzítené és megfelelően titkosított adatokkal közvetítené, hogy mikor és milyen (belvárosi vagy épp tanyajáró) útdíj számlázandó.

Alapja lehetne egy pontosabb, személyre szabott biztosítási konstrukciónak is. Sőt, így premizálható az elektromos autó, és értelemszerűen drágább lehet (+4 forinttal kilométerenként) a céges autóhasználat.

Mindez pedig az összekötő híd a jövő önvezető autói felé is - szép, komplex programelem ez a Momentumnál, jövedéki adó helyett széndioxid-adóval, elektromos taxikkal, átalakuló tömegközlekedéssel.

Ügyesen összerakták. Úgy számolom, én a leendő autómmal kábé (az üzemanyagköltségen túl) egy ezresért tudnám meglátogatni az ország másik végén élő szüleimet. Hát simán, drága barátaim, benne vagyok. És ha már tudjuk, hol és mennyit autóztam (tehát miként terheltem a környezetet és infrastruktúrát), megoldható az is, ami szintén szerepel a programban: az önkormányzatok a területükön beszedett útdíjból közvetlenül részesülnek, amit a Helyi Közlekedési Központon keresztül, a tömegközlekedés és közterületek, így az úthálózat fejlesztésére is tudnak fordítani.

El kell jutnunk odáig, hogy differenciálunk. A közös javakból fogyasztást, használatot, szennyezést vesszük alapul, amikor felelősséget szabunk ki közös dolgainkért. A Momentum által javasolt, modern útdíj ilyen világot ígér, ez egy jó ötlet a programjukban. Nagyon jó lenne, ha megvalósulna.
Jövő héten egy újabb párt újabb javaslatával jövök.