A CEU-n kezdi meg rendhagyó oktatási tanévét a Freeszfe Egyesület

Harkai Péter 2021. június 7. 18:45 2021. jún. 7. 18:45

Egy hónapja még arról értesülhettünk a közösségi oldalukon, hogy valami készül, de még a helyet keresik hozzá. A hétvégén nyilvánosságra hozták, hogy egy Magyarországon egyedülálló és hiánypótló összművészeti oktatást indítanak és a helyet is megtalálták hozzá, ami több mint jelzésértékű.

Az egyesület egyelőre hetente háromszor napi tíz órás intenzív képzésre készül. Az eddig ismert művészeti képzések mellett, többek között olyan korszerű és elengedhetetlen kiegészítő szakmákat is átadnak a jelentkezőknek, mint a színházi „all-round” asszisztens, a művészeti kommunikáció vagy a közösségi színházcsinálás. A filmes és színházi képzést pedig olyan reprezentatív nevek garantálják, mint többek között Ascher Tamás, Kárpáti Péter, Mundruczó Kornél, Tarr Béla, Goda Gábor vagy a hazai művészeti életből hosszú ideje nélkülözött Schilling Árpád. 

Csató Kata, a Freeszfe Egyesület elnökségi tagja az elmúlt időszak legfontosabb mérföldkövének tartja a hétvégére részletesen megfogalmazott és immár mindenki számára elérhetően meghirdetett tanév oktatási lehetőségét. Mint elmondta, többféle modellből választhatnak a jelentkezők és nem csak a klasszikus művészképzésre lesz mód. Az elképzelésük alappillére, hogy egy olyan felnőttoktatási kurzushálót hozzanak létre, amelyben akár a művészeti, akár a háttérszakmák iránti érdeklődést ki tudják elégíteni a megfelelő szakmai oktatással.

Mint ismert, idén februárban a Damjanich utcai felújított iskolaépületbe költöztek volna, de a rosszindulatú kritikák miatt inkább lemondtak a lehetőségről. Azóta több lehetőség is felmerült, de most végre stabil és szimbolikus helyszínen tudják megkezdeni szeptembertől a régóta tervezett tanévüket, miután a CEU befogadta a képzésüket. Hozzátette, hogy egyelőre nem az oktatásuk akkreditációját tekintették a legfontosabb feladatnak, bár ezen is folyamatosan dolgoznak, hanem sokkal inkább annak a biztosítását, hogy az érdeklődő diákoknak biztos alapokat tudjanak nyújtani. „Ennek a lehetősége most végre elérkezett” – tette hozzá.

Diplomaszerzésre egyelőre nincs mód, de egy olyan tanúsítványt kapnak a végzősök, ami igazolja, hogy a hallgató eltöltötte az óráit a Freeszfe keretén belül és kellő ismereteket szerzett a vizsgák letételéhez az ismert művészek és szakemberek irányítása alatt. Alapvető szándékuk továbbá, hogy nagyon sok olyan produkció is születik a képzés alatt, amelyek visszaigazolják a művészi és szakmai színvonal minőségét. A jövőbeni következő lépésként tervezik majd mindennek a hivatalos akkreditációját is.

Azt a felvetést, hogy lesz-e mód a fenti képzések mellett az SZFE tanulmányaira is jelentkeznie a leendő diákoknak – vagy fordítva, ezt Csató Kata kizártnak tartja és nem miattuk: „Az SZFE kiadott egy olyan etikai kódexet, amiben deklarálja, hogy sem dolgozók, sem oktatók, sem hallgatók semmilyen egyesületi tevékenységben nem vehetnek részt. Én úgy vélem, hogy ez teljes egészében kizárja a párhuzamos oktatás lehetőségét”.

Kiemelte, hogy egy eddig múlt nélküli, új struktúrába vágnak bele és az oktatásnak nem azt a formáját kívánják folytatni, amit a Színház- és Filmművészeti Egyetemen megszoktak. „Az egyik oldalról olyan műfaji keveredéseket és kísérleteket próbálunk oktatni, mint például a színházcsináló kurzusok, amikkel a mai független szférában nagyon sokat jelentő, de sehol ilyen képzést nem biztosító hiányterületet próbálunk lefedni. Ez az a típusú egyben író, rendező, játszó, gondolkodó alkotó, aki-ami alapvetően meghatározza a független művészi műhelyek életét. Egyúttal teret kívánunk biztosítani olyan kísérleti színházi performance-jellegű kurzusnak is, ahol pont nem az akadémiai tudás, hanem a spontaneitás, a kísérletezés válik az önkifejezés lényegi elemévé.” Meggyőződése, hogy mindez egy olyan speciális, a felnőttoktatási kereteket kimerítő kínálat, amivel sehol máshol nem találkozhatnak a leendő művészdiákok a hazai oktatásban. 

Mindezt kiegészítik egy olyan kommunikációs kurzussal, ami azt a területet célozza, ahol megtanulható egy-egy PR-tevékenység kialakítása, a reklám, a sajtókommunikáció természetrajza. Mindennek része a pályázati tevékenység is, valamint az asszisztensi képzés elsajátítása egyaránt, amik olyan hiányszakmák, amelyek nélkül nem működik a művészeti élet. 

Magától értetődő kérdés, hogy diploma hiányában mindez milyen biztosítékot adhat a végzősöknek a művészeti életben való sikeres elhelyezkedéshez? Az egyesület képviselője szerint ezzel nem lesz gond, mivel a mai világban a diploma inkább az egzakt egzisztenciális elhelyezkedésben vagy karrierben segíthet, de a művészeti világban az tudja leginkább a lehetőséget biztosítani, hogy egy előző munka és az abban résztvevők renoméja mennyiben tudja ajánlani az aspiráló, művészt vagy szakembert. „Azt gondolom, hogy ezeket a kapcsolati tőkéket tudjuk biztosítani segítve a fluktuációt, mindezzel pedig sokkal nagyobb lehetőséget tudunk adni a szakmában való elhelyezkedésre, mint amit önmagában egy diploma és az azt követő lépcsőfokok hosszú időn át való koptatása jelenthet. Mindenképpen szeretnénk egy olyan alternatív lehetőséget biztosítani, ahol nem egy központi direktíva, hanem az alkotói szabadság van a központban” – nyilatkozta a Hírklikk megkeresésére Csató Kata, a Freeszfe Egyesület elnökségi tagja, bábművész, rendező.