A Fidesz veszélyt szimatolt és lépett

NVZS 2020. február 25. 17:19 2020. feb. 25. 17:19

„Nem szoktak februárban ilyen politikai aktivitást mutatni a választópolgárok, aminek az oka, hogy a Fidesz – érzékelve annak veszélyét, hogy a stabil szavazótábora a szükségesnek tartott minimális szintje alá süllyed – nagyon jól felépített, intenzív kampányt indított” – magyarázta a ZRI Závecz Research legfrissebb közvéleménykutatásának eredményét Závecz Tibor alapító-ügyvezető. Olyan témákat állított a kampány középpontjába, amelyek találkoznak a társadalom többségének tetszésével. A Fidesz támogatottságának a csökkenése meg is állt. „A politikai számítás oldaláról nagyon jól ki van találva a kampány, de veszélyezteti a társadalmi közérdeket, s csak remélni lehet, hogy ha túlfutna egy ponton, akkor meg tudják állítani az indulatokat” – mondta. „Szinte már nem is politikai évad próbájáról, hanem előadásáról kell beszélni” – hívta fel a figyelmet.

Mint portálunk is beszámolt róla, februárra megállt a Fidesz visszaesése, a biztos pártválasztók körében 29-ről 31 százalékra bővült is a támogatottsága. Változatlanul a DK áll a második helyen 9 százalékkal, második a Jobbik 7 százalékkal (+1 százalék januárhoz képest),  a harmadik helyre pedig feljött az MSZP, amelynek a támogatottsága ugyanúgy 6 százalékos (+ 1 százalék), mint a Momentumé.

A pártnélküliek aránya 37-ről 33 százalékra csökkent az elmúlt egy hónapban. A kutatásból az is kiderül, hogy a Fidesz-szavazóknak nagyobb az aktivitási szintje, mint az ellenzékieké. Az előbbieknek 75, utóbbiaknak 63 százaléka menne el egy mostani választásra. A párt nélküliek rendkívül passzívak, csupán 21 százalékukat érdekli annyira a politika, hogy elmenne voksolni.

Jól felépített kampánnyal fordított a Fidesz

Mitől nőtt vajon a választási aktivitás, vajon megszokott dolog, hogy így februárra elmúlik a „beigli-hatás”, vagy ez most valami szokatlan jelenség? – kérdeztük. Závecz Tibor szerint, általában hosszabban szokott tartani a karácsonyi-újévi ünnepek körüli és utáni lanyhább szavazói aktivitás, az idei évkezdet szokatlan, mivel nagyon sűrűn érték-érik az ingerek a választókat.

Jól felépített kampány folyik, ami kezdődött azzal, hogy Orbán – szokásával ellentétben – nemzetközi sajtótájékoztatót tartott, s ezen új témákat bedobva, elkezdte tematizálni a közéletet; erre ráépült és ráerősített a szokásos évértékelő beszéde. „A kormányoldalon nagyon intenzív kampány folyik, állandóan terítéken tartják a két hangsúlyossá tett témát, az elítéltek kártérítésének és a gyöngyöspatai romáknak jogerősen megítélt kártérítések ügyét” – mutatott rá.  

Nem szokott két évvel a választás előtt már választási kampány dübörögni, most mégis ez az ember érzete. Vajon a Fidesz veszélyt szimatolt az elmúlt időszak népszerűségvesztése miatt és emiatt lépett? – merül fel a kérdés. Az tény, hogy szemmel láthatóan bejött a Fidesz számítása, hiszen több hónapos csökkenés után, ismét növekedésnek indult a rá szavazni szándékozó megkérdezettek száma – derül ki a felmérésből.

Veszélyt szimatoltak Orbánék

„A kormányzópárt valóban veszélyben érezhette a szavazótáborának állandó, viszonylag stabil méretét, amelynek van egy alsó szintje, amivel a Fidesz neki szokott vágni a választásoknak. Ez az alsó szint a szavazók harminc százaléka, a teljes népesség körében mérve. Viszont a párt azt tapasztalta, hogy októbertől kezdve, összesen öt-hat százalékpontot veszített népszerűsége, még ha nem is szigorúan monoton lefelé tartó folyamat eredményeként. Veszélyt szimatolt, s azt elhárítandó, dobott be új témákat, olyanokat, amelyek találkoznak a társadalom többségének véleményével.

Mi lesz, ha túltolják?

Érdekes szempontot is felhozott a szakértő, aki szerint a politikai kalkuláció szempontjából jól ki lett találva, ám a másik oldalról a társadalmi közérdeket veszélyezteti ezzel a kampánnyal a Fidesz, hiszen egyszer meg kell majd állítani az embereket, ha nagyon felerősödik az előítéletek szintje. „Az egész kampány látens előítéletre épít, kérdés, hogyan lehet kézben tartani a helyzetet, ha az indulatok manifesztálódnak, erősödnek” – vetette fel. „Nem lebecsülve a politikai establishmentet, remélem, hogy van terv erre is” – mondta. Szerinte jó, hogy vannak ellenvélemények is, mert így láttatni lehet, hogy bonyolult a kérdéskör”.

Pillanatnyi megtorpanások

Azt Závecz jónak tartja, hogy a kampányban azért tetten érhetők pillanatnyi „megingások”. „Messziről szemlélve, jól felépített a folyamat, de mintha lenne néha egy-egy pillanat, mikor elgondolkodnak azon, nem léptek-e túl a határon” – vélekedett.

A téma bár szokatlan, de a kampány felépítése nem az, máskor is előfordulnak  kisebb módosítások, ezúttal is van ilyen. Például először azt mondták, hogy ne kapjanak kártérítést a romák, utána egy kis korrekcióval már arról beszéltek, hogy legyen kártérítés, ám azt természetben, oktatás révén kapják meg. Kérdés, hogy ki, mikor veszi észre ezeket a finomságokat – húzta alá.

És az ellenzék?

Ebben az unalmasnak nem nevezhető februári politikai életben az ellenzéknek is van tere és tennivalója, még ha nehezen is tudja ezt kommunikálni, hiszen kommunikációs lehetőségei nincsenek, hogy ő adjon témákat. Karakteres véleményt azonban megfogalmazhat, folyamatosan reagálhat, ami megkönnyíti a választóknak, hogy viszonyuljanak ezekhez a pártokhoz – fejtette ki Závecz.

Február közepén készült a felmérés, tehát az akkor az ellenzéki térfélen végbement változások (szocialista polgármesterek átlépése a DK-ba) még nem tükröződnek benne, viszont az látszik, hogy nem történt átrendeződés egyik párt javára, illetve kárára sem ezen az oldalon. „Mindenki tartja magát, többen picit javítottak, ami az erős fideszes offenzíva időszakában nem is rossz eredmény” – mutatott rá. „Az pedig jó, hogy egyik pártról sem lehet elmondani, hogy ne lenne számottevő tényező; az ellenzéki választók az elmúlt időszakban ugyanis többször, több tényleges eseményen visszaigazoltál, hogy zárójelbe tudják tenni a régebbi nézeteltéréseiket a  Fidesz legyőzése érdekében.

A ZRI Závecz Research februári felmérésének részleteit itt találják.