A fogyasztóvédelem szerint az üzletek harmada nem tünteti fel helyesen az árakat

HírKlikk 2021. január 19. 18:00 2021. jan. 19. 18:00

A tavaly vizsgált csaknem ötezer bolt bő harmadában, nagyjából 1700 üzletben hiányosan tüntették fel az árakat a fogyasztóvédelem szerint.

A Népszava számol be arról, hogy hiányosan tüntették fel az árakat a fogyasztóvédelem által tavaly vizsgált mintegy ötezer bolt bő harmadában, mintegy 1700 üzletben. Ez a 2019-es évhez képest némi javulást jelent, hiszen akkor még az üzletek 39 százalékában volt gond az árak kiírásával.

Termékekre levetítve, már nem ilyen rossz a helyzet, ugyanis a 600 ezer vizsgált árucikknek mindössze három százalékánál fordult elő árazási probléma.

Az árazási gyakorlat kapcsán elmarasztalt vállalkozásokra tavaly összesen több mint 90 millió forint bírságot szabott ki a hatóság. A vállalkozásoknak a ténylegesen fizetendő eladási árat, az egységárat és a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan, forintban kell feltüntetnie.

A fogyasztóknak az üzletekben a bruttó – az áfát és egyéb kötelező terheket is tartalmazó – árat kell látniuk. Amennyiben egy kereskedő több árat tüntet fel egy terméknél, akkor köteles az alacsonyabb áron eladni a terméket, függetlenül attól, hogy miért szerepelt több ár a terméknél. A leértékeléseknél pedig nem elég csupán az engedmény százalékos arányát jelezni: a vásárlónak a teljes fizetendő árat látnia kell – foglalta össze a fogyasztóvédelem az előírásokat, amelyeket nemcsak a hagyományos üzletekben, hanem a webáruházakban és a hirdetésekben, prospektusokban és az egyéb reklámanyagokban is be kell tartaniuk a kereskedőknek.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy jövő májustól jelentősen megváltoznak az akciós árak feltüntetésének szabályai. A leértékelés mértékét az árcsökkentés bejelentése előtt 30 nappal alkalmazott legalacsonyabb árhoz viszonyítva kell majd meghatározni. Keszthelyi Nikoletta, fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár szerint jövő tavasztól így már nem fordulhat elő, hogy egy üzlet csak azért emeli meg pár napra egy-egy termék árát, hogy aztán nagyobb mértékű, látványosabb leértékeléseket jelenthessen be. 

Forrás: Népszava