A kormány az Auchan, a Tesco és a Penny Market megszerzésére törekszik

HírKlikk 2021. szeptember 23. 19:45 2021. szept. 23. 19:45

Miután a francia Auchan bejelentette, hogy eladja magyarországi hálózatának kisebbségi részesedését Jellinek Dániel cégének, újra felerősödtek azok a hírek, amelyek az élelmiszer kiskereskedelemben a külföldi tulajdonosok kivonulását jósolják.

A G7 iparági forrásai ezúttal konkrétan arról beszélnek, hogy az Auchanban a magyar tulajdon jó eséllyel idővel többségi lesz, de folynak tárgyalások a Penny Market átvételéről és – örökzöld témaként – a Tesco magyar tulajdonba kerülése is lehetséges. Az érintettek azonban cáfolják, hogy kivonulnának Magyarországról.

Orbán Viktor 2016 őszén tette egészen egyértelművé, hogy mi a kormány célja. Ekkor azt mondta, „Négy olyan terület létezik, ahol muszáj elérni, hogy a hazai tőke a nemzetközi fölé nőjön. Ezek a média, a bankok, az energia és a kiskereskedelmi hálózat. Hárommal megvagyunk, a negyedikbe beletörött a fogunk. Kénytelenek vagyunk ezért új ötleteken dolgozni. Sajnos a kereskedelmi hálózatok furfangosabbak nálunk. Még néhány év, és ezt a célt is teljesítjük."

A „furfangos" külföldi tulajdonú boltláncokat azonban azóta sem sikerült arra ösztönözni, hogy hagyják el az országot. Többek között azért, mert:

  • a szektorális különadókat (amelyek a magyar láncokra nem vonatkoznak) inkább kifizetik;

  • a vasárnapi boltzárba (amely nem vonatkozott a kis magyar boltokra) nem rokkannak bele;

  • a kreatív, egyedi döntésekre épülő plázastop ellenére is egyre több üzletük van, miközben a magyar hátterű láncok boltszáma csökken;

  • a magyar vásárlók egyre többet járnak a három német diszkontba (Aldi, Lidl és Penny Market), ahelyett, hogy a magyar üzletekbe mennének.


Az Auchan esete után a jelek szerint azonban a furfang ellen nem a furfang, hanem az egyszerű kivásárlás lehet hatásos. 

A Tesco a lap kérdésére ismét egyértelműen megerősítette, hogy nem eladó, hosszú távon is elkötelezett a magyar piac iránt. A Penny Market szintén határozottan reagált, azt írta, hogy „a Penny magyarországi hálózata nem eladó. Nem folynak olyan potenciális tranzakcióval vagy felvásárlással kapcsolatos megbeszélések sem, amelyek közvetlenül érinthetnék a Penny magyarországi üzlethálózatát."

Szakmai szempontból nehéz elképzelni, hogy magyar többségi kézbe kerülve, ezek a láncok megmaradhatnának ugyanabban a beszerzési és forgalmazási modellben, mint amilyenben most vannak. A Penny Market például egy olyan németországi hátterű multinacionális óriás része, amelynek üzleti modellje a központi beszerzésre és a szokásos diszkont forgalmazásra (jól meghatározott választék, rengeteg saját márkás termék, végletekig áramvonalasított költségszerkezet stb.) épül, ez lokális, „magyarosított” verzióban nem képzelhető el.