A MÁV-HÉV Zrt is beszállt a Karácsony-ellenes kampányba?

Harkai Péter 2020. június 22. 20:50 2020. jún. 22. 20:50

Tavaly nyáron írtak ki közbeszerzést a Csepelt Ferencvárossal összekötő Kvassay híd felújítására. A pályázatot a Mészáros Lőrinc testvére által tulajdonolt Híd-Tám Kft. nyerte el 1,5 milliárd forintért. Mától változik a helyi forgalom, amiről a MÁV egyértelműen kétértelmű információs, politikai felhangú kampányfilmet készített – közpénzből.

Az 1951-ben átadott hídon tartószerkezetet érintő jelentősebb felújítást még soha nem végeztek, ezért az elengedhetetlenül szüksége munkák miatt, június 22-től, várhatóan december végéig – felújítás miatt – a HÉV rövidített útvonalon, csak a Csepel-szigeten belül jár, Csepel állomástól a Kvassay hídnál kialakított ideiglenes végállomásig. A további szakaszon H7-es jelzéssel, a Kvassay híd és a Boráros tér között pótlóbusszal utazhatnak.

A felújítással kapcsolatos részletekről egy lényegre törően hangulatjavító, egyértelműen a South Park hangulatát és képi világát „lehúzó” animációs kisfilmet készített a MÁV-HÉV Zrt., amit a közösségi oldalán publikált is. Ebben  a kétperces szpotban ironikus felhanggal hívják fel az érintett utazóközönség figyelmét, hogy mire kell ügyelni, mikor kell leszállni, mire kel átszállni, s hogy mindez miért és meddig tart.

Az ál-posztmodern figurákkal keservesen korszerűsködő ismertetőben felbukkannak korunk jellegzetes karakterei: lila hajú punklány, arcmaszkos nyugdíjas, tudálékos hipszter, egy tetovált, roma akcentussal „bazseváló” kerékpáros, de még egy nyugdíjas cserkész is.

Bájosan dilettáns kivitelezésben az alapvető információkat közlik az alkotók, honnan, mire kell átszállni, minden flottul megy, még a kánikulai csúcsforgalomban is kész üdülés lesz az utazás.

A filmecske végén, az infantilis kamaszlány teszi fel a kérdést, hogy mindez vajon meddig lesz így, vajon mindörökké-e, amire a narrátorfigura megnyugtatóan közli, hogy már kész lesz, mire elmúlik karácsony. Erre építették a reklámszpot kulcspoénját a több mint szarkasztikus hangvételű mondattal zárva a produkciót: „...De melyik karácsony...?”

A felújítási munkálatokat végző, Mészár Lőrinc családi érdekeltségébe tartozó Híd-Tám Kft. 2015-ben még csak 97 millió forintos forgalmat generált. Egy évvel később vette meg a céget Mészáros János. Ekkor már 712 millióra szárnyaltak fel. 2018-ban pedig 5,8 milliárd forintos forgalommal zártak.

Azt nem tudjuk, hogy a projekt vállalt vagy kötelező része volt-e a politikai felhangú reklámfilm csatolása is, de ha igen, több mint érthetetlen, hogy ehhez egy állami cég miért és milyen alapon adja a nevét s a köz pénzét.