A nagytarcsaiak március óta nem kaptak vízszámlát

HírKlikk 2022. augusztus 11. 12:50 2022. aug. 11. 12:50

Nagytarcsa is a vízhiány sújtotta települések közé tartozik ezen a nyáron. A település önkormányzatának korábbi, fideszes vezetése felmondta a szerződését az előző szolgáltatóval, az energiahivatal pedig a Fővárosi Csatornázási Műveket bízta meg a vízszolgáltatással. Azonban a fővárosi cég számára ez a feladat teljesen új, annyira, hogy március óta még számlát sem küldtek.

Komoly problémát okozott a Fővárosi Csatornázási Műveknek (FCSM), hogy a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal kijelölte Nagytarcsa víz- és csatornaszolgáltatásának ellátására.

A szolgáltatással ugyan nincs gond, de a lakosok március 1-je óta nem kapnak számlát. A problémát az okozza, hogy az FCSM Zrt. nem volt felkészülve a komplex feladatra, miután még soha nem szolgáltatott ivóvizet; a fővárosban (és számos környékbeli településen) ez a Fővárosi Vízművek feladata, míg a csatornázási művek a csatornarendszer üzemeltetéséért, valamint a szenny- és csapadékvíz elvezetéséért felel Budapesten.

Az FCSM a 24.hu-nak küldött válasza szerint mivel korábban nem a Fővárosi Csatornázási Művek végezte a víziközmű-szolgáltatást Nagytarcsán, a kijelölést követően fejleszteni kellett informatikai rendszerüket, hogy a felhasználók díjszámláit elkészíthessék.

„A fejlesztések folyamatban vannak, várhatóan szeptembertől kezdve nyílik lehetőség a vízmérők adatainak megadására (diktálásra), valamint ekkor kezdődik a mérők leolvasása is. Terveink szerint októberben küldjük ki a 2022. március 1-jét követő időszak számláját" – írták, hozzátéve, hogy a technikai részletekről és az ütemezésről 2022. augusztus végéig írásban tájékoztatják majd az ügyfeleiket. A társaság részletfizetési lehetőséget nyújt azoknak, akik ezt a felhalmozódott számlák kézhezvételét követően igénylik. Válaszukat azzal zárták, hogy adatbázis-problémáról nincs tudomásuk. A lap úgy tudja, hogy szakember-hiányuk is van. 

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal a lapnak küldött válaszában egy korábbi szerződés felbontásával magyarázta a Fővárosi Csatornázási Művek megbízását. Mint írták: a közérdekű üzemeltető kijelöléséről szóló döntést az indokolta, hogy Nagytarcsa önkormányzata felbontotta a szerződését a korábbi szolgáltatójával, és a felmondási határidő leteltéig nem sikerült új szolgáltatót találnia, és üzemeltetési szerződést kötni vele. Ezért a hivatal keresett és jelölt ki üzemeltetőt egy évre.

Az persze továbbra is kérdéses, hogy miért egy olyan céget bízott meg a feladattal, amelyiknek teljesen új volt ez a terep. A hivatal a lapnak azt hangsúlyozta, külön döntés született az ivóvíz- és a szennyvíz-rendszer működtetéséről, ugyanakkor a hatályos jogszabályok alapján nincs akadálya annak, hogy a két rendszert egy szolgáltató üzemeltesse. Megjegyezték, hogy a számlákkal kapcsolatos vitás ügyekben a lakossági felhasználók is a kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályához fordulhatnak, Nagytarcsa önkormányzatának pedig a közérdekű üzemeltetés lejártáig szerződést kell kötnie víziközmű-rendszerei további üzemeltetésére. Az energetikai hivataltól arra nem kaptak választ, hogy terveznek-e máshol is hasonló feladat-összevonásokat a víz- és a csatornaszolgáltatás esetében, és ha igen, akkor hol. 

„Nincsen információm arról, hogy miért mondta fel ilyen hirtelen a volt polgármester a korábbi szolgáltatóval, a Dél-Pest Megyei Víziközmű Szolgáltató (DPMV) Zrt.-vel a szerződést, de úgy tudom, már korábban is szeretett volna a település vezetése új szolgáltatót" – ezt Gulyás Tamás István, Nagytarcsa nemrég megválasztott, független vezetője nyilatkozta a 24.hu-nak. A környező települések mindegyikén a DPMV Zrt. felel a víziközművekért.

Nagytarcsáról a júliusi időközi önkormányzati választáson az országos trendtől merőben eltérően, nagy arányú vereséget szenvedtek el a kormánypárti jelöltek. Az önkormányzat is egyeztetett a Fővárosi Csatornázási Művekkel, Gulyás polgármestert megerősítette, hogy a cég – amelynek legnagyobb tulajdonosa a fővárosi önkormányzat – bízik abban, hogy augusztusban már ki tudja küldeni a tájékoztatást a szeptember elején induló számlázással kapcsolatban. „Hogy milyen intézkedésre lesz szükség, akkor látjuk majd, ha már érkeznek a számlák. Ha lesznek fennakadások, akkor az önkormányzat is megteszi a szükséges lépéseket” – jelezte.

Forrás: 24.hu