A Szijjártó által megvásárolt trieszti "kikötő" szépséghibája: nem kikötő
Szijjártó Péter július elején trieszti sajtótájékoztatóján jelentette be Matteo Salvini olasz belügyminiszterrel közösen, hogy az Orbán-kormány 31 millió euróért megvásárolta a kikötő egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területét annak az érdekében, hogy Magyarország tengeri kikötőt és kijáratot létesítsen ott a magyar vállalkozások számára.
Azonban nem kikötőt, hanem elhagyott ipartelepet vett a kormány Triesztben. A hely olyan kikötő kialakítására nem alkalmas, amilyent az exportáló magyar cégek használnak - olvasható a hvg.hu-n.
Szijjártó Péter külügyminiszter említett bejelentése során az ügyletről részleteket nem közöltek, például nem árulták el, pontosan kitől és milyen területet vettek. A kelet-adriai kikötőfelügyelet szerencsére bőbeszédűbb volt, tőle tudható, hogy a terület nagy része két olasz cég, a Teseco és a Seastock, kisebb része pedig az olasz állam tulajdonában volt.
Az ingatlan jelenleg kihasználatlanul áll, olajfinomító működött rajta. Lesz hova tenni azt a 100 millió eurót, amit a kormány a fejlesztésére szán, most ugyanis se kikötő, se logisztikai központ nincs ott.
A HVG forrásai szerint a magyar szállítmányozási szakma értetlenül áll a projekt előtt. A tengeri export ugyanis szinte teljes egészében konténerizált: magyarországi telephelyükön a cégek konténerekbe rakják az árujukat, majd elszállíttatják abba a kikötőbe, ahol a célországba tartó konténerhajó horgonyoz – bárhol is legyen az.
A Triesztben létesítendő terminál fizikailag nem alkalmas nagy konténerhajók fogadására: partszakasza 300 méter hosszú, vize 13 méter mély. De még ha fogadhatna is méretesebb hajókat a magyar terminál, ahhoz le kellene szerződni hajótársaságokkal is, amelyek kegyeiért a kikötők kemény harcot vívnak, a magyar export pedig alig számít valamit e cégek forgalma felől nézve.