ÁSZ: szükséges a választási plakátpiac szabályozása

HírKlikk 2020. augusztus 31. 19:41 2020. aug. 31. 19:41

Az Állami Számvevőszék közleményben szögezte le, hogy tapasztalatai is alátámasztják: szükséges a választási plakátok szabályozásának átalakítása. A Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnöki tisztségéről lemondott Pálffy Ilona közölte, hogy az NVI javasolja a választási eljárásról szóló törvény átdolgozását a választási plakátok szabályozására vonatkozóan. Az ÁSZ évek óta szorgalmazza a plakátpiac esetében is a médiapiachoz hasonló szabályozási környezet megalkotását és elfogadását.

 2013-ban az Országgyűlés több ponton módosította a választási eljárásról szóló törvényt, ami az Európa Tanács korrupcióellenes államcsoportja (GRECO) 2015-ös Magyarországról szóló jelentése szerint is hozzájárult a választási kampányok átláthatóságának és elszámoltathatóságának megerősítéséhez – írja az ÁSZ.

Fontos változás volt, hogy a 2014-es országgyűlési választástól a hatósági nyilvántartásban szereplő nyomtatott és online sajtótermékeknek – amennyiben a választási kampányidőszakban politikai hirdetést kívánnak közölni – a választás kitűzését követő öt munkanapon belül, el kell juttatniuk az Állami Számvevőszékhez a hirdetési árjegyzésüket, amelyet az ÁSZ a honlapján közzétesz. A sajtótermékeknek ugyanezt az árjegyzéket a honlapjukon is közzé kell tenniük.

 A törvény azt is előírja, hogy azok a sajtótermékek, amelyek a választási kampányidőszakban politikai hirdetést tettek közzé, a szavazás napját követő 15 napon belül meg kell küldeniük az Állami Számvevőszéknek, hogy milyen politikai hirdetéseket közöltek a kampányidőszakban. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell, hogy az adott sajtótermék az egyes jelöltek és jelölő szervezetek politikai hirdetéseit kinek a megrendelésére, milyen ellenérték fejében, mely időpontban és milyen terjedelemben tette közzé. Az ÁSZ a részére megküldött tájékoztatókat a honlapján közzéteszi a www.asz.hu/hu/valasztasok menüpontban.

Az Állami Számvevőszék 2020 júniusában publikált elemzése alátámasztotta, hogy a hagyományos médiatermékek esetében 2014-től erősödött a politikai hirdetések átláthatósága és elszámoltathatósága a több ütemben megújított jogszabályi előírások eredményeként. Az ÁSZ elemzői rámutattak arra is, hogy a választási törvény módosítása a plakátok kapcsán nem tartalmazott – a politikai hirdetések szabályozásához hasonló – részletes és átfogó szabályokat, ezért szükséges a választási plakátok szabályozásának megerősítése. Az ÁSZ elemzői kitértek a médiapiac és a plakátpiac közötti szabályozási környezet különbségeire is.

Mindezek alapján, az Állami Számvevőszék megfontolásra ajánlja a Nemzeti Választási Iroda távozó vezetőjének javaslatát, ami alapján átdolgozásra kerülhet a választási plakátok szabályozása – közölte Horváth Bálint, szóvivő.

Forrás: MTI-OS