Az életünkből akár öt évet is a közösségi médián töltünk

HírKlikk 2021. január 26. 18:10 2021. jan. 26. 18:10

Egy friss kutatás rámutat arra, hogy 4,14 milliárd ember használja aktívan a közösségi médiát.

A 24.hu számol be arról, hogy a We Are Social és a Hootsuite social media vállalatok friss közös kutatása szerint a Föld lakosságának 60 százaléka, azaz 4,66 milliárd ember fér hozzá az internethez, akik közül 4,14 milliárdan használják aktívan a közösségi médiát.

A kutatásból kiderül, hogy a 16-64 éves internetezők átlagosan naponta 2,5 órát töltenek a közösségi oldalak böngészésével. Ha ezt átlagosan 48 évnyi internethasználattal szorozzuk fel, akkor egész életünk során öt évet használjuk a közösségi oldalakat. A felhasználók ráadásul egyre fiatalabb korban szoknak rá ezekre a felületekre, hiába 13 év a korhatár a legtöbb platformon, tehát ez a szám akár sokkal magasabb is lehet.

„A social media használatakor aktiválódnak az agy fontos dopamint termelő területein működő neuronok és hasonló kémiai reakció indul be, mint kábítószer- és nikotinhasználat vagy szerencsejáték közben. Ennek következtében, ezt az aktivitást pozitív megerősítéssel társítjuk, hiszen örömet, izgalmat érzünk, és egyfajta jutalmat kapunk, mindez pedig folyamatos használatra készteti a függőségekre hajlamos személyeket. Ez az értesítésekből, illetve kedvelési és megosztási számokból álló jutalomrendszer az egyik kulcsfontosságú stimulánsa a legtöbb közösségi platformnak. További sajátosság, hogy ezeken a platformokon magunk döntjük el, hogy milyen képet közvetítünk önmagunkról, megteremtve így az alapot a pozitív értékeléseknek vagy éppen az együttérző reakcióknak akkor, mikor ezekre szükségünk van” – mondta el a kutatás kapcsán Palásti Flóra, a Budai Egészségközpont klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus.

A „jutalmazás” (értesítések, kedvelések és megosztások) mellett „büntető” funkciójuk is van ezeknek a felületeknek, mégpedig akkor, ha nem használjuk őket. Ilyenkor lehet olyan érzésünk, hogy lemaradunk valamilyen fontos történésről vagy társas eseményről, ami megzavarhatja a kapcsolódási vágyunk evolúciós szükségletét, így a közösségi médiumok hiánya könnyen fenyegetővé válhat.

Azonban függő lehet az is, aki nincs jelen látványosan a közösségi médiában, hanem a céltalan görgetés információáradatot jelent az agy számára, ami úgy tűnhet, jó ellenszere az unalomnak. A szakpszichológus kiemeli, hogy árulkodó jel, ha valaki csupán attól frusztrált lesz, hogy a frissen érkezett üzeneteit nem tudja azonnal elolvasni és muszáj eldobnia mindent csak azért, hogy megnézhesse, miért jelzett a telefonja.

Forrás: 24.hu