Az online tüntetés nem olyan, mint az igazi, de nem volt más választás

Csanádi Dávid 2020. március 31. 06:00 2020. márc. 31. 06:00

Az aHang szervezésében zajlott az az online tüntetés, amely a Fidesz által a hét elején megszavazni vágyott koronavírus-törvény veszélyeire hívta fel a figyelmet. Hajdú Gergő, a szervezet munkatársa, a Hírklikknek beszélt a tapasztalatokról, a Facebookról – egyelőre – eltűnt videóról, és az online tüntetések esetleges jövőjéről.

Vasárnap este online tüntetés volt az aHang szervezésében. Lesz folytatás?

A több mint százezer ember által aláírt petíciót ma átadjuk – természetesen online – a képviselőknek. A kampányt ebben a formában nem tervezzük folytatni, szeretnénk mással is foglalkozni, nem csak ezzel a törvénnyel. Akármi is történt a parlamentben, nyilván résen kell lenni: ha az látszik, hogy a hatalom visszaél a helyzetével, újra aktivizálni fogjuk azokat az embereket, akik részt vettek a tüntetésen vagy aláírták a petíciót.

Milyenek voltak az online tüntetés tapasztalatai?

Több is van. Azt láttuk, hogy az emberek élvezték, jöttek folyamatosan a kommentek. Érdekes, Illetve inkább örömteli, hogy az úgynevezett trollok nem voltak nagyon aktívak, tehát egyáltalán nem, vagy elenyésző mennyiségben zavarták meg az éterben a tüntetést. Nagyon sok pozitív hozzászólás érkezett, nagyon sok kézzel festett transzparensről készült fotót küldtek, és nyilván egy digitális tüntetésnek a plusz hozadéka, hogy digitálisan is lehetett transzparenst készíteni és küldeni.

Az a tapasztalat, hogy ha valaki egy fizikailag is létező tüntetést meghirdet, akkor sokkal több jelentkező lesz rá a közösségi oldalakon, mint ahányan valóban elmennek az eseményre. Lehetséges, hogy az online tüntetésé a jövő?

Ezt azért nem hiszem. Hiába látnak egy videót vagy egy élő közvetítést százezren a Facebookon, annak nincs olyan hatása, mint egy tízezres valódi tüntetésnek. Nem mondom, hogy ha kétmillióan megnézik az online tüntetést, akkor az már hatásos, de a valódi demonstráció nem online történik. Viszont a mostani helyzetben nem volt más választás.

Hányan látták a videót?

Úgy emlékszem, tegnap este a facebookos elemzések szerint, körülbelül 160 ezer embert ért el az esemény, ami nem jelenti azt, hogy annyian végig is nézték, de mindenképpen szembejött ennyi emberrel. Ami nagyon furcsa nekünk – jelezni is fogjuk a Facebooknak, mert nem értjük a miértjét –, hogy tegnap este, amikor véget ért a közvetítés, akkor a videót nem tették a megszokott módon elérhetővé.  Megnéztük, hogy a mi oldalunkról technikai probléma nem lehet, a saját admin-felületünkön láttuk és le is tudtuk tölteni, aztán újra fel is töltöttük, így azonban nem lehet pontosan látni, hogy hányan nézték meg. Márpedig a számok fontosak. De utánajárunk, mi történt.

Abban biztos vagyok, hogy a Facebook nem politikai okokból tiltotta le a videót, de ez kiváló táptalaja lehet az összesküvés-elméleteknek.

Éppen ezért, mielőtt bármilyen hangulatot gerjesztenek ezzel kapcsolatban, szeretnénk kideríteni, hogy miről van szó. Az is lehet, hogy sokan jelentették, mert nem tetszett nekik, ezt viszont mi nem látjuk. De ez is csak egy elmélet, egyelőre fogalmunk sincs, de megtudjuk, mert fontos hogy kiderüljön.

Most, hogy megszavazták ezt a törvényt, az is elképzelhető, hogy korlátlan ideig nem lesz tüntetés. Abban a helyzetben mit lép az aHang, mik a lehetőségek a civil szervezetek előtt?

Tegnap – nem először – megírtuk egy sajtóközleményben, hogy nem csak ezzel kell foglalkozni egy civil szervezetnek. Mivel megszavazták, a kampány nem teljesen zárul le, de mindenképpen más üzemmódba kerül, mert nem az a cél, hogy folyamatosan fenntartsuk ezt a nagyon intenzív helyzetet. Én nem sok esélyt adok annak, hogy nagyon látványosan elkezdenék használni a felhatalmazásukat, és hogy megbüntetnék vagy bezárnák akár a Hírklikk újságíróját, akár az aHang kampányszervezőjét. Ha mégis, akkor tovább kell menni, egyébként pedig figyelni, monitorozni, hogy mire használják ezt a lehetőséget.

Reméljük, igaza lesz. Ha igen, akkor hogyan tovább?

Nekünk, mint civil szervezetnek, mással is kell foglalkozni. Amit a járvánnyal kapcsolatban tenni tudunk, az a folyamatos információ-megosztás. A saját stílusunkban és hangnemünkben felhangosítjuk az ajánlásokat, amiket a kormány járványügyi szakemberei tesznek. Gyűjtöttünk a Vöröskeresztnek: már több mint 6 millió forint összejött.

És a járványon kívül?

Gondolkozunk további kampányokban. Amit talán most kiemelnék, az egy Szabad aHang-os kampány, tehát nem a miénk, mert azon az oldalon bárki indíthat kampányt, az aHangon pedig csak mi. A Város Mindenkié indított petíciót a koronavírus miatt bajba került családok célzott megsegítéséért. Ezt még aránylag kevesen írták alá, mi sem ennek a kommunikációjával foglalkoztunk eddig, de most ez mondható a legrelevánsabb kampánynak.