Dízelautók alkonya?

HírKlikk 2021. július 18. 13:15 2021. júl. 18. 13:15

45 ezer aláírást gyűjtött össze a Greenpeace, a petícióban azt kérik a főváros vezetésétől, hogy 2026 szeptemberéig fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, ezzel együtt vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat a fővárosból, és mihamarabb hozza nyilvánosságra ennek ütemtervét. A Magyar Autóklub műszaki igazgatója szerint ez még a jövő, egyelőre bárki nyugodtan vehet például dízelautót.

Még az idén a közgyűlés elé kerül az alacsony kibocsátású zónák kijelölésének céldátuma – erről Karácsony Gergely főpolgármester beszélt az ATV Híradója által szemlézett 444-nek. A Budapesti Autósok Közösségének társalapítója viszont úgy látja: bár itthon is egyre népszerűbbek a hibrid vagy az elektromos autók, de ezek a típusok nem mindenkinek jelentenek alternatívát. 

„Valóban nagy probléma a korszerűtlen autók megjelenése Budapest és az ország útjain, és valóban, ahogy tolják ki Nyugat-Európából ezeket a korszerűtlen járműveket, úgy a magánimporton keresztül ezek megjelennek Budapesten és Magyarországon, ezzel kapcsolatosan fel kell lépni” – fogalmazott a főpolgármester. Karácsony Gergely a 444-nek azt is elmondta: választási programjában szerepelt az alacsony kibocsátású zónák kijelölése, a céldátum meghatározása még az idén a közgyűlés elé fog kerülni.

A napokban az Európai Bizottság bemutatta a „Fit for 55” klímacsomagot, amelyből kiderült, hogy 2035-től betiltanák a benzines és dízel autók értékesítését.

A Magyar Autóklub műszaki igazgatója szerint ez még a jövő, egyelőre, aki szeretne, nyugodtan vehet dízelautót is. A szigorítás előtt ugyanakkor gondolni kell azokra a vásárlókra is, akik takarékosabb fogyasztása miatt, anyagi megfontolásból választanak dízelt.

Gátfalvi Csaba, a Magyar Autóklub műszaki igazgatója szerint „ezek a gépjármű tulajdonosok nem biztos, hogy megtehetik, hogy egy újabb kategóriájú, újabb tulajdonsággal rendelkező autót vásároljanak, ezért át kell gondolni azt, hogy milyen kárpótlással, milyen segítséget tud nyújtani az állam ezeknek a gépjárműveknek a lecseréléséhez.”

Előbb-utóbb elkerülhetetlen hogy ezeket az autókat kitiltsák a városokból – véli a Budapesti Autósok Közösségének társalapítója. Gál Tamás szerint itthon még mindig sokan vesznek külföldről behozott használt autókat, amikhez olcsón hozzájuthatnak. A Budapesti Autósok Közössége társalapítója úgy látja, hogy a magyar autópiacon az állomány igen öreg, és a dízelautók is igen öregek, nyilvánvalóan ezek környezetszennyezők. A megoldás nem feltétlenül az, hogy a dízelautókat, dízelautósokat sarcoljuk, hiszen azt tudni kell, hogy a modern Euro 6-os, Euro 5-ös motorral felszerelt járművek azért korszerűek.”

Gál Tamás szerint Magyarországon is egyre népszerűbbek a hibrid vagy az elektromos autók, de ezek a típusok még mindig túl drágák, így nem mindenkinek jelentenek alternatívát.

Forrás: atv.hu