Drasztikus változás jön a cigarettapiacon

HírKlikk 2021. szeptember 22. 17:00 2021. szept. 22. 17:00

Az új dobozokon már a felület első és hátsó oldalán 70 százalékban egészségügyi figyelmeztetés fog szerepelni. Rákerült a dobozra az is, hogy a filter egyszer használatos műanyagot tartalmaz, és a márkák színekkel vagy betűtípussal sem különböztethetik már meg magukat, mert a dobozok egységes zöld színű alapon, teljesen azonos betűtípussal tüntetik fel a márkát.

A 2022. január 1-jétől érvényes változtatás oka, hogy a dohányzás káros az egészségre, tüdőrákot, vakságot, impotenciát, korai halált okoz és erre ismét fel akarják hívi a figyelmet. Ugyanakkor még sem Magyarország, sem az EU nem szüntette be ezt a terméket, csak fokozatosan egyre szigorúbb keretek közé szorítja – írja a Telex.

A dohányzás visszaszorítása mint cél indokolt, ugyanakkor az egyes intézkedések mindig egy kicsit kétoldalúak.

A trafikrendszer óriási politikai vihart kavaró bevezetése a cigi és társai szem előli eltüntetése révén, például érdemben nehezítette a fiatalok dohánytermékekhez jutását.

Az adóemelések és így az áremelések ugyan szintén csökkentik a termék „vonzerejét”, ugyanakkor erősíthetik a feketepiacot, és valójában a gyártói profitokat is megemelhetik, ami nem feltétlenül lehetett cél.

A termékeken semmilyen „pozitív” egészségügyi információ nem helyezhető el (alacsonyabb károsanyag-, például kátránytartalom), de így a fogyasztó a kisebb ártalmat segítő, mérsékeltebben káros termékeket sem találja meg.

Az is érdekes, hogy ki keres sokat a cigarettán. Egy doboz cigaretta árának matekja elég döbbenetes. Nincsenek ugyan egzakt számok, mert a trafikok forgalma és a cigaretta ára alapján is változik az adókulcs, illetve a bevételmegosztás, de az arányokat jól mutatja ez a konkrét számsor:

  • 1620 forint – egy doboz 20 szálas cigaretta kiskereskedelmi ára;
  • 1237 forint – összes adó (tételes és százalékos jövedéki adó és áfa);
  • 200,6 forint – kis- és nagykereskedelmi árrés;
  • 172,4 forint – a dohánygyár nettó bevétele.

Igen, a gyártó alig több mint tíz százalékot kap meg a terméke végső árából.

Bár igen csábító méretű az állami bevétel, az unió nyomására és a magyar állam törekvései mentén tényleg szigorodik a dohánytermékek értékesítése.