Egy lépéssel előttünk járnak az oroszok: ott már ellen-YouTube is lesz

HírKlikk 2020. december 31. 13:39 2020. dec. 31. 13:39

Előttünk a jövőnk: Oroszországban – ahol a Hundubnál már jóval korábban megjelent a helyi „ellen-Facebook” – lassan elindulhat az „ellen-YouTube” is. Már neve van: Rutube. A Szabad Európa beszámolója szerint nemzeti alternatívát hívna életre az orosz médiahatóság, amire – szerintük – azért van szükség, mert az amerikai videómegosztó-óriás cenzúrát alkalmaz.

Nem csak korlátozná a YouTube-ot, hanem orosz alternatívát is adna a médiahatóság, a Roszkomnadzor. December 23-án nemcsak az „idegen ügynökökre” vonatkozó, hanem az internet korlátozásáról szóló törvényt is átvitték az orosz parlament alsóházán. A módosító elsősorban a Facebookot, a Twittert és a YouTube-ot korlátozná. A Roszkomnadzor korlátozhatja vagy blokkolhatja az olyan internetes csatornákat vagy kiadványokat, ahol „diszkriminálják az orosz médiát" – írja a SZER magyar nyelvű portálja

Rutube néven indítaná el az amerikai videómegosztó orosz versenytársát a médiahatóság. A médiaszabályozó a Rutube-ban látja a jövőt, a streaming oldal 100 százalékos részesedését az állami irányítású földgázipari óriás leányvállalata, a Gazprom Media szerezte meg. A Gazprom Media Oroszország vezető médiacége, több televíziós csatornát, rádióállomást és újságot is tulajdonol.

A médiahatóság éppen azon a napon jelentette be a hírt, amikor az orosz büntetés-végrehajtás ultimátumot adott a megmérgezett Kreml-kritikus aktivistának, Alekszej Navalnijnak. A politikus jól kihasználta a YouTube lehetőségeit a tájékoztatásra, az önmagukat leleplező FSZB-s ügynökkel történt beszélgetést is itt osztotta meg, és a videót több mint 20 millióan látták már.

Mint a cikk megjegyzi: Putyin elnök két évtizedes hatalmon maradását részben annak köszönheti, hogy a Kreml irányítja az ország fő televíziós csatornáit. Ugyanakkor az országon belüli információáramlás feletti kontrollja nagyban csökkent a külföldi közösségi portálok megjelenésével, mivel egyre több orosz fordul a Facebookhoz, YouTubehoz, Twitterhez vagy éppen az Instagramhoz.

Azt már mi kérdezzük: ugye milyen ismerős a minta?

Forrás: Hírklikk