Gyurcsány-szekta: túl a marketingen

Puzsér Róbert 2020. október 12. 15:19 2020. okt. 12. 15:19

Alig egy év telt el azóta, hogy Gréczy Zsolt a DK országgyűlési képviselőjeként ejakulált péniszéről készített képekkel csajozott, a fotók pedig nyilvánosságra kerültek – a politikus családjának és pártjának védelmében gyorsan lemondott, Gyurcsány Ferenc pedig azonnal kivonta őt a nyilvánosságból, hisz ezek a képek még a magyarnál kevésbé prűd társadalmakban is könnyen politikai fegyverré válhatnának.

Egy év múltán Gyurcsány mégis elérkezettnek látta az időt, hogy Gréczy Zsoltot nyilvánosan rehabilitálja, s ennek szellemében őt jelölje a frissen alakuló ferencvárosi médiacég felügyelőbizottságába. A szocialistákkal és a DK-val híresen rossz viszonyt ápoló Baranyi Krisztina polgármester asszony megakadályozta a politikus kinevezését, ennek pedig koalíciós feszültség és széles körű médiabotrány lett a következménye. Ami történt, várható volt, Gyurcsány Ferenc mégis így járt el ahelyett, hogy olyan budapesti kerületben próbálkozott volna, ahol pártja adja a polgármestert. Az úgynevezett Demokratikus Koalíció sokkal kevesebb konfliktussal megúszhatta volna ezt a kellemetlen ügyet – csakhogy nem akarja sokkal kevesebb konfliktussal megúszni.

Az eset jól mutatja, hogy mi képezi a DK versenyelőnyét az ellenzéki oldalon. Bármelyik másik ellenzéki párt a politikai marketing szabályait ismerve és követve próbálta volna kisebbíteni a hírt, minél kevésbé feltűnő pozíciót keresett volna kellemetlenné vált káderének, leginkább elsüllyesztette volna a pártbürokrácia egyik eldugott zugába. A DK azonban másképp működik – sokkal inkább úgy, ahogy az egyházak.

Gréczy Zsolt nyilvános bűnbánata és a vezeklés funkcióját betöltő lemondása után a megbocsátás, az eltévelyedett bűnös nyilvános és rituális visszafogadása épp ugyanolyan fontos, mint az elhatárolódás gesztusai. Gréczy Zsoltot kellő médianyilvánosság előtt kellett rehabilitálni, mert a DK nem a könnyen röppenő lájkokban, hanem a szolidaritás közösségi élményében utazik. Ma ők a legnagyobb ellenzéki párt, s meggyőződésem, hogy épp azért, mert vezetői a politikai marketingkönyvek mellett mást is olvasnak. Ennek fényében válik érthetővé, hogy miért a DK az, amely vacsorázik, s miért a minden kockázatot elkerülni és minden konfliktust megúszni próbáló MSZP meg a bármiből kényszeresen szelfi-élményt gyártó Momentum a vacsora.