Hiába támadja a Fidesz, megújul a Lánchíd – még a fideszesek is használhatják

Harkai Péter 2021. január 25. 17:25 2021. jan. 25. 17:25

Mióta kiderült, hogy a főváros képes megkezdeni a Lánchíd régóta halogatott felújítását, szinte kötelező pártfeladat lett a kormánypárt részéről, hogy folyamatosan támadják. Tüttő Kata főpolgármester-helyettes gyakorlatias családi példával jellemezte a beruházás átlátható költségét – hogy mindenki értse.

„Miért kerül ötmilliárddal többe a Lánchíd felújítása, ha azt Karácsony intézi?" – tette fel a hétvégén a kérdést a Fidesz. S hogy miért ennyire savanyú ez a szőlő a kormánypártnak, azt a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettestől kérdeztük: „mert valószínűleg megkapták pártfeladatként a központból” – jellemezte tömören a helyzetet. Tüttő Kata példaként említette, hogy már megszokott gyakorlat, hogy bármi történik a Fővárosi Önkormányzatnál, arra rá kell repülnie a kormánypárti aktivistáknak. Ebben nincs semmi meglepő, „ha nincs valós ok, akkor ok nélkül – mindenki végzi a maga dolgát”. 

A valóság pedig jelen esetben az, hogy a Fővárosi Önkormányzat abból az adóbevételből, ami még megmaradt a kormánytól, megoldja a feladatait. Jelesül felújítani többek között a város ikonikus és méltatlanul lerohadt állapotba került jelképét, mint a Széchényi-féle Lánchíd. Mivel a főváros bevételeit a kormány központosította, a feladat viszont nem halogatható tovább, a beruházásra kiírt pályázatra pedig érdemben elfogadható kivitelező jelentkezett, a felújítás minden akadály ellenére megkezdődik februárban. Annak ellenére is, hogy a kormány egy éve hitegeti a fővárost azzal, hogy legalább a Lánchíd felújításához szükséges összeg áfáját visszaadja Budapestnek, amihez egy kormánydöntést kellene módosítani – ez a mai napig nem történt meg.

-A kormány még az előző, Tarlós István irányította városvezetéssel állapodott meg, hogy támogatják a Lánchíd felújítását és abban az esetben adják a hatmilliárdos támogatást, ha a váralagút és a kapcsolódó villamos aluljáró együttesen kerül átépítésre. Az erre kiírt pályázat eredménytelen lett. A pályázat közben két részre bomlott, mivel az eredeti összeg bruttó 50 milliárdba került volna. A jelenlegi részajánlat a Lánchídra és a kapcsolódó villamosvonalra szólt 34,4 milliárdért, ehhez képest a fővárosnak 17 milliárd saját forrása volt erre a célra – plusz a hatmilliárdos ígéret a kormány részéről – közölte portálunkkal Tüttő Kata. 

A főváros a szükséges 26,3 milliárdos (a sajtóban megjelent 26,7 milliárddal szemben) összeget uniós hitelből finanszírozza, a kormány pedig „tegye a saját dolgát és gondoskodjon arról, hogy betartsa a saját ígéretét” – tette hozzá. 

Arra a kérdésre, amivel a Fidesz támadta a fővárost, hogy miért emelkedett ötmilliárddal a Tarlós-érában meghatározott részösszeg, a főpolgármester-helyettes pragmatikus választ adott – mert ennyiben kerül. Egy éve a legolcsóbb ajánlat, amit elfogadhatott volna a főváros a jogilag összecsomózódott kivitelezési munkákra, az 34,4 milliárdról szólt. Most, egy új műszaki tartalommal – aminek része például a Duna-meder fémmentesítése stb. – 26,3 milliárd a végösszeg, ráadásul a diadallal propagált ötmilliárd jó része az államnak visszatérítendő áfa.

Bár a témához szorosan nem kötődik, de rákérdeztünk a Dél-pesti Duna-szakaszra tervezett „Galvani-híd” praktikumára, aminek kapcsán új villamosjárat kialakítása is felmerült. Önkéntelenül adódó kérdés, hogy mindez vajon mennyiben emeli a közeli Garancsi-féle BudaPart lakópark-komplexum komfortfokozatát...? 

Tüttő Kata a kormány által tervezett villamos-fejlesztéssel kapcsolatban annyit közölt, hogy ezt a kormány a főváros adóbevételéből úgymond „átvállalja” és nem minősítené akként, hogy ezek nem fontos fejlesztések. Inkább úgy fogalmazott, hogy amikor van száz fontos feladat és egy fontossági sorrend, nem biztos, hogy ez a kiemeltek közé tartozna:

– Mi vagyunk a város gazdái, erre kaptunk felhatalmazást és látjuk, hogy mi igazán fontos és mi nem. A kormány viszont elveszi az adóbevételeinket és kimazsolázza azokat a fejlesztéseket, amik neki fontosak. A „Galvani-híd” kapcsán inkább azt látjuk, hogy a sportberuházásokat nyomják ezerrel, még mindig zajlik a lopakodó olimpiai program, hiába mondták ki a budapestiek, hogy nem kérnek belőle. A kormány pedig, ígéretével ellentétben, úgy dönt, hogy megépíti az ehhez szükséges objektumokat és infrastruktúrát – a mi pénzünkből. Ahelyett, hogy akár zöldfelületek kialakítására vagy más fővárosi műtárgyak felújítására fordítaná. Pedig roppant egyszerű a helyzet, akár egy családban, van egy közös kassza és a családfő a közös pénzből moziszobára költ vagy új garázsra, amikor új cipő kellene a gyerekeinek – nyilatkozta a Hírklikknek Tüttő Kata főpolgármester-helyettes