Kezdetben vala…
A történelem legfontosabb kérdése: hol kezdődik? Mikor kezdődik? Hogyan kezdődik? Mivel kezdődik?
Mármint egy történelmi tragédia. Mondjuk az első világháború. Trianon. A második világháború. A vészkorszak.
Mikor kezdődtek? Pontosabban, mi volt az első jelzés, lépés, momentum? Az a halk gong, sípszó vagy éppen sikoly, ami elindította a vérfolyamhoz vezető siklópályát, vajon mi volt? Mi volt, amit már észre lehetett volna venni, meg lehetett volna hallani?
Vagy ilyen nincs? A tragédia olyan, mint a dudva: nő a természet törvényei szerint? Nincs mit tenni ellene?
(Kriszti évek óta, tavasszal, nyáron, ősszel járja a kertet és kihúz minden parlagfüvet még fűnyírás előtt. Nincs is a kertünkben egy szál parlagfű sem.)
Ne beszéljünk virágnyelven, ami a félelem nyelvtana!
Nézzünk egy konkrét példát!
Mikor kezdődött a holokauszt? Hol? Hogyan? Mivel?
Az általános antiszemitizmussal? Ugyan már! Az, kérem, évezredek óta hagyomány a glóbuszon és a Duna mentén. Mindig elő lehet kapni, ha az országvezetésnek bűnbakra van szüksége, mert el akarja terelni a figyelmet valamiről.
A zsidó származású személy igen alkalmatos bűnbak már kétezer éve. Nem részletezem miért, mert mindenkinek a könyökén jön ki. S akinek nem, az úgysem fogadná el a magyarázatot.
Nos, akkor jöjjön megint a kérdés: mikor kezdődött a holokauszt?
Meg lehet határozni?
Igen. Akkor kezdődött, amikor a mélyben pusztító fertőzést állami szintre emelték egy törvénnyel. A holokauszt a numerus clausussal kezdődött.
És ezzel meg is válaszoltuk a kérdést. A történelmi tragédiák mindig akkor kezdődnek, amikor egy ország vezetése, egy kormány állami szintre emeli a nemzeti szellem mélyén forrongó ellenséges indulatokat, tévképzeteket, előítéleteket.
Soha nem a népnek nevezett embertömeg a hibás.
Azoknak az embereknek a lelkében, akiket együtt nemzetnek nevezünk, nem csak ellenséges, netán gyilkos és öngyilkos indulatok, önzések, traumák zubognak. Ott rejtőzik bennük (bennünk!) a szolidaritás, a megértés, a segítés, sőt, még a szeretet érzése, kötelezettsége is. Egy kormány azt is „törvényerőre emelheti”, ahogy anno magyarhonban 1848-ban, 1956-ban meg is tette.
Oka van, ha nem erre épít, hanem a gyűlöletre.
Nos, rendben van. Eddig, mondjuk, világos a képlet.
De mit tehetünk, ha meghalljuk azt a bizonyos indító gongot vagy sikolyt, ami a tragédiához vezető út első jelzése?
Bármit. Minden megengedett.
Lehet, hogy ez kicsit keményen hangzik, de gondoljunk arra, hogy az első világháborúval, Trianonnal, a második világháborúval és a holokauszttal Magyarország évtizedekre tönkretette magát gazdaságilag, lelkileg, történelmileg.
Sokan felszisszennek.
„Tönkretette magát? Talán inkább tönkretették?”
Mondhatjuk így is. A vezetői tönkretették.
Pszichológusok nálam jobban meg tudnák indokolni, hogy még ma is a kutya Szerbia ellen boldog mosollyal halálba masírozó magyar bakáért zokogunk öntudatlanul, a lelkünk mélyén. Őérte, meg az utána következő száz és százezernyi félrevezetett honfitársunkért, akik egy hamis álomért vagy reményért, az idióta államvezetők miatt rothadtak csontvázzá a idegen földeken vagy váltak füstté.
És újra a kérdés: mit tehetünk?
Figyelhetünk. Figyelhetünk a jelre. Amikor az államvezetés először foglal rendeletbe, törvénybe bármilyen kirekesztést egy kisebbség, egy vallási közösség, egy társadalmi csoport, egy idegen embertömeg ellen, akkor nagy valószínűséggel tudható, hogy elkezdődött.
Ahogy Rodolfo mondta: „Figyeljék a kezemet, mert csalok!”
Figyeljük az államhatalom kezét!
Nem az nagyobb baj, ami tegnap megtörtént.
Az a nagyobb baj, hogy ugyanaz holnap is megtörténhet.
Nógrádi Gábor