Kökény: érdekes, hogy a Sinopharm az EU országai közül egyedül Magyarországon jelent meg

Millei Ilona 2021. február 25. 16:15 2021. feb. 25. 16:15

Arra nyilvánvalóan lehet számítani, hogy áll üzleti érdek a kínai Sinopharm vakcina állami hátszele mögött. Lehet, hogy most rögtön nem kell fizetni érte, de elképzelhető, hogy hitelkonstrukciókon vagy barterüzleteken keresztül az unokáinknak kerül majd sokba. A kínaiak más, ázsiai és afrikai országokkal is előszeretettel kötnek ilyen típusú üzleteket, vagy adnak nekik azért vakcinát, hogy cserébe el tudják érni bizonyos politikai céljaikat. Azt, hogy Magyarországon olyan vezetés van, amelyik mindenáron meg akarja mutatni, hogy különb, okosabb és zseniálisabb, mint Brüsszel, a kínaiak nyilván kihasználják. Hiszen érdekükben áll, hogy megbontsák az Európai Uniót. Mindenesetre érdekes, hogy az EU országai közül egyedül nálunk jelent meg a kínai vakcina. Az uniós országok közül egyelőre senki nem követte ezen az úton Magyarországot. Kökény Mihály, volt egészségügyi miniszterrel beszélgettünk.

Magyarországon ma elérhető vakcina a Pfizer, a Moderna, az Oxford-AstraZeneca, a Szputnyik V és a Sinopharm. Tudjuk, hogy melyikből mennyi jött be?

Vannak hivatalos adatok a Nemzeti Népegészségügyi Központ honlapján. Tudjuk, hogy mennyit kötöttek le, mennyit oltottak be. Ugyanakkor azt is tudjuk, mekkora mennyiség áll Magyarország rendelkezésére. Azt nem tudjuk minden esetben, hogy a gyártói kapacitás, vagy annak szűkössége miatt, vagy egyszerűen csak azért, mert a kínai kormány felé fordult a magyar kormány figyelme, például miért nem hívták le a Moderna készleteket. Abból most már elég rég jött be. Valószínű, hogy a kormány tudja, hogy milyen ütemezésben, mire lehet számítani, mert azt nem hiszem, hogy csak két napra előre mondják meg nekünk, mikor milyen szállítás lesz. De a kabinet mindig csak néhány napos, legfeljebb egy hetes ütemezést tesz közzé, ami nehézzé teszi a felkészülést, utolsó pillanatossá az értesítést. Emiatt iszonyú teher hárul a háziorvosokra, akik ehhez semmilyen segítséget nem kapnak. Sőt, az operatív törzs egyik sajtótájékoztatóján Müller Cecília országos tiszti főorvos némi cinizmussal azt tudta mondani, ő tisztában van azzal, hogy a háziorvosoknak sok dolguk van most, és nagy az adminisztratív teher, de kérjenek segítséget az önkormányzatoktól. Azoktól az önkormányzatoktól, amelyeknek iszonyú terheik vannak, és a megszorítások miatt a saját dolgozóikat kénytelenek elbocsátani.

A magyar kormány igencsak szorgalmazta a kínai vakcina behozatalát…

 Kínai vakcinából többféle van, ezek közül a Sinopharm vakcináról van szó, amelyről január óta nagyon pozitív kormányzati kommunikáció indult el. Akkor, amikor még nagyon keveset lehetett tudni róla. Hozzáteszem, hogy sokkal többet most sem tudunk. Akkor, amikor már a különböző megállapodások a kínaiakkal küszöbön voltak, a miniszterelnök is kijelentette, ő a kínai vakcinára vár, hogy beoltassa magát vele. Azután derült égből villámcsapásként január utolsó napjaiban megjelent az a kormányrendelet, amely szerint még a gyorsított ütemű, és a Szputnyik V-nél valamennyire alkalmazott hazai bevizsgálást is helyettesíti az a körülmény, hogy egymillió embernek már beadták valahol, és három más országban is alkalmazzák, amelyek közül az egyiknek EU tagnak vagy tagjelöltnek kell lennie. Ha ezeket a feltételeket a külügyminiszter igazolja, akkor a magyar hatóság engedélyezi – nem pedig engedélyezheti –, és ez a jogszabály nyelvezetén azt jelenti, hogy engedélyeznie kell. További érdemi vizsgálatnak nincs helye, legfeljebb a beérkezett tételeket a Nemzeti Népegészségügyi Központ megnézi, van-e bennük valamilyen szennyezés, a leírásnak megfelel-e az adott tétel. De tudjuk, hogy amikor most megérkezett az 550 ezer adag Sinopharm vakcina, akkor a népegészségügyi központnál tartott „megtekintés” vagy minek is lehet nevezni ezt az ellenőrzést, hirtelen kevesebb, mint 72 órát vett igénybe. Vagyis, eszméletlen sebességgel adták ki az engedélyt, és az utolsó pillanatban tették fel az OGYÉI honlapjára azt az alkalmazási előírást, ami tulajdonképpen nem alkalmazási előírás – ezt a honlapon is meg lehet nézni –, hanem a kínai gyártónak december végén kiadott valamilyen lefordított rövid dokumentuma. Egy rövid betegtájékoztató, amely egyebek között maga is azt tartalmazza, hogy rengeteg vizsgálat még hátravan, és nincsenek információk arról, például hogyan hat a 60 év felettiek körében, mert világszerte kevesebb mint egy százalék azoknak az aránya, akiknél 60 év fölött ezt a vakcinát alkalmazták. Ehhez képest február 24-én, szerdán nálunk elkezdődtek vele az oltások. 

Ráadásul a legidősebbek, a 60 év felettiek oltását kezdték meg vele, annak ellenére, hogy tudjuk, erről volt a legkevesebb vizsgálat. Miért?

Jó kérdés. Valamilyen ismeretlen oknál fogva, a 60 évesnél idősebbeket hívják erre az oltásra. Nem lehet tudni, hogy miért.  Hivatalos emberektől még semmilyen indokot nem hallottam erre. Csak remélni tudom, hogy nem lesznek vele problémák. Tudomásom szerint más országokban sem jelentkeztek, vagy legalábbis nem tudunk róla. Ami viszont kétséges, hogy milyen hatása van ennek a védőoltásnak. Ahol ezzel kapcsolatban végeztek valamilyen vizsgálatot, ott eléggé eltérő eredményekre jutottak. A legnagyobb baj tehát az adat- és az információhiány. Ezért van az, hogy bár nagyon erős a kormánypropaganda mellette, az emberek érthető módon bizalmatlanok vele kapcsolatban. Nem véletlen, hiszen figyelnek, olvasnak. Ezért nem lehet azt mondani, hogy ez valamiféle ellenzéki mesterkedés, az OGYÉI honlapján a betegtájékoztatóban mindezek elolvashatók. A háziorvosok egy része ezt meg is mutatja a betegeknek, hogy ennek ismeretében igénylik vagy sem az oltást.

Nem egy háziorvos panaszkodott már, hogy az emberek nem akarják fölvenni, volt, akinél a több mint 120 kiküldött névből nem volt 55, aki bevállalta volna a kínai oltást.

A háziorvosok csak olyanokat hívhatnak föl, akik regisztráltak, és akiknek kiküldik a nevét a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől, de ott nem nagyon konzekvensek abban, hogy ki számít krónikus betegnek és ki nem. Valahol valamilyen listán szerepel a neve, de nem tudjuk, pontosan milyen listán. Így derült ki az is, hogy egy visszatérő asztmában szenvedő beteg például nem számít annak. Nehéz tehát megmondani, hogy kiket sorolnak ebbe a listába, és kiket nem. Maguk a háziorvosok sem tudják. A regisztráltak, vagyis azok közül, akik eleve akartak oltást, 15-20 százalék még anélkül, hogy tudná milyen vakcináról van szó, nem kéri az oltást. Amikor kiderül, hogy az kínai, akkor további 50 százalék – persze praxisonként eltérően – áll el tőle. 

Állhat üzleti érdek a kínai vakcina állami hátszele mögött? 

Nyilvánvalóan lehet erre számítani. Azt nem lehet pontosan tudni, hogy a szerződések végül is mit tartalmaznak, milyen ellentételezés van benne, milyen határidővel, mikor, mi történik. Erről nincs információ, úgyhogy az ember csak sejtheti. Érdekes módon, a Sinopharm az Európai Unió országai közül egyedül Magyarországon jelent meg. Még a Visegrádi 4-ek országaiban sincs jelen. A cseheknél szintén volt valamilyen próbálkozás, de a szakértőkkel együtt a cseh miniszterelnök – annak ellenére, hogy Budapesten is és Szerbiában is volt – , úgy döntött hogy nem veszik igénybe. Ezt bejelentették. Ugyanakkor nem tudjuk azt sem, hogy ez a Sinopharm oltás mire ad majd felhatalmazást, mert túl azon, hogy mekkora védettséget nyújt –tételezzük föl, hogy nyújt valamit –, nagy kérdés, hogy uniós minősítés nélkül hol fogják elfogadni. Sok ember Magyarországon is felveti, azok, akiknek gyerekei külföldön élnek, és remélik, hogy a járvány lecsengése után végre meglátogathatják őket. Nem jó jel, hogy a lengyelek tegnap bejelentették, hogy a kínai vakcina nem jogosít arra, hogy az emberek karantén nélkül belépjenek lengyel területre. Míg az európai uniós engedéllyel rendelkező vakcinákkal oltottakra nem vonatkozik ez a karantén-szabály. Könnyen lehet, hogy ez így lesz más országokban is, ha megjelenik a vakcinaútlevél, és általánossá válik. Legalábbis az utazásoknál.

Azt tudjuk, miért ez az oltási düh a kínai vakcinával a magyar kormánynál?

Én csak azt tudom mondani, hogy be akarjuk bizonyítani, hogy mi minden más országnál jobbak vagyunk, mi többet fogunk oltani. Az mindegy, hogy milyen hatékonysággal oltunk, milyen zűrzavarok vannak, de mutassuk meg, hogy mi vagyunk a legjobban ellátott ország, nekünk van a legtöbb vakcinánk. Úgy érzem, hogy a magyar kormányon van egy hihetetlen bizonyítási kényszer. Nyilván hazai politikai célokat is szolgál, hogy ezzel is megmutassák, Brüsszel még arra is képtelen, hogy a vakcina ellátását megszervezze. Pedig minden, az unióval történt vakcinabeszerzési, szervezési és az összes egyéb ilyen egyeztetésen a magyar kormány képviselői – legalább online - jelen voltak. Ezeket a brüsszeli bizottság nem egyedül intézte. 

Azért ez nagyon sokba fog nekünk kerülni, mert a kínai vakcina drágább, mint amit az Európai Uniótól kapunk…

Nem tudjuk. Az is lehet, hogy majd az unokáinknak kerül majd sokba, mert lehet, hogy ezt most nem kell rögtön kifizetni, hanem majd beépül valamiféle hitelkonstrukcióba, vagy össze van kötve valamilyen barterüzlettel. Ki tudja? Erre nincs adat, nincs információ, de könnyen elképzelhető, mert a kínaiak más, ázsiai és afrikai országokkal is előszeretettel kötnek ilyen típusú üzleteket, vagy adnak például azért vakcinát, hogy cserébe bizonyos politikai céljaikat el tudják érni. Például Afrikában is rengeteg invesztáltak a kínaiak az egészségügy fejlesztésébe, és ezáltal tudtak befolyást szerezni afrikai országok között, például akkor, amikor a nemzetközi szervezetekben fontos szavazásokra került sor. 

Akkor a magyar kormány egy előretolt állása a kínai államnak az Európai Unióban?

Kína lehet, hogy így gondolja. Azt, hogy van Magyarországon egy olyan vezetés, amelyik mindenáron mutatni akarja, hogy különb, okosabb és zseniálisabb, mint Brüsszel, és – nem csak a pandémia idején – a  saját útját járja, a kínaiak nyilván kihasználják. Hiszen érdekükben áll, hogy megbontsák ily módon is az Európai Uniót. Az uniós országok közül azonban egyelőre senki nem követte ezen az úton Magyarországot.