Még itt is felbukkan a Rogán-kapcsolat

HírKlikk 2021. június 21. 17:42 2021. jún. 21. 17:42

A magyar hajózás történetének legnagyobb katasztrófájában, a mintegy két éve bekövetkezett „Hableány-katasztrófában” elhunyt matróz családja még nem kapott kártérítést, de a valószínűleg vétkes féltől még bocsánatkérést sem – áll a Magyar Ügyvéd Blog legfrissebb bejegyzésében. A Viking Sigyn szállodahajó nekiütközött a Hableány sétahajónak, 27-en meghaltak, egy ember eltűnt. A közlekedési hatóság máig nem zárta le a vizsgálatot. A Viking Cruises egyébként egy magyar kft.-n keresztül közösen tulajdonolja a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséggel a legnagyobb dunai hajós céget, a Mahart Passnave-t.

A Margit híd egyik hídnyílásánál 2019. május 29-én 21 óra 5 perckor elsüllyedt a Hableány sétahajó, a fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a két tagú legénységgel. A baleset oka, hogy a Viking Sigyn szállodahajó a Hableányt maga alá gyűrte, és a sétahajó másodperceken belül elsüllyedt. Hét utast kimentettek, míg később összesen 27 holttestet találtak meg, egy turista azonban máig ne került elő – idézi fel a Magyar Ügyvéd Blog legfrissebb posztja, megállapítva:  az eltelt idő is kevés volt ahhoz, hogy a Közlekedésbiztonsági Szervezet, mint a vízi közlekedés biztonságáért felelős hatóság lezárja a vizsgálatot, és zárójelentésében állapítsa meg: megfelelőek-e a Duna budapesti szakaszán a hajózási szabályok, és ha nem, milyen intézkedéseket kell hozni.

Magyar György, a bejegyzés szerzője – mint írja – erről is beszélt a 168.hu Jogában áll hallgatni című műsorában. Egyébként a korábban független hatóság azóta az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) egyik főosztályaként működik, így annak függetlensége kétséges lehet – fűzte hozzá.

Az már nem hangzott el az adásban, hogy a Viking Cruises egy magyar kft.-n keresztül közösen tulajdonolja a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséggel a legnagyobb dunai hajós céget, a Mahart Passnave-t. A cég igazi értékét a vállalkozás birtokában levő 70 kikötő, közöttük számos belvárosi kikötő, a budapesti hajókikötők túlnyomó része jelenti. A balesetet pedig vélhetően a Viking egyik szállodahajója okozta, ami a közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálatát esetleg befolyásolhatja is, „ezért jeleztem az adásban, hogy az ITM egyik főosztályaként ettől a szervezettől nem feltétlenül várható elfogulatlan vélemény” – szögezi le Magyar.

Az ügyvéd egyébként a Hableány elhunyt matrózának családját képviseli, mert a hozzátartozók kártérítési igénnyel léptek fel, ám eddig egyetlen fillért sem kaptak, s még bocsánatot sem kért tőlük senki. Igyekeztünk peren kívüli megállapodásra jutni a Vikinggel, és annak jogi képviselőjével egyeztetést kezdeményeztünk, amely ígéretesen indult. Ám később a cég olyan feltételeket szabott volna, amelyeket a hozzátartozók nem fogadtak el. Nevezetesen: a megegyezést ahhoz kötötték, hogy a balesetről a rokonok soha senkinek nem nyilatkozhatnak. Így az egyeztetés félbeszakadt, s valószínűleg marad a polgári per.

Hogy mekkora összegről lenne szó? Erről Magyar nem kívánt nyilatkozni, csak annyit jelzett, hasonló esetben egészen másként döntenek a bíróságok Magyarországon, illetve Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban. A dél-koreai áldozatok hozzátartozói is összességében mintegy négymilliárd forintnyi kártérítési igényt terjesztettek elő – ami közelebb áll a nyugati gyakorlathoz –, az ügyvéd ügyfelei által remélt összeg azonban ennél nagyságrendekkel kisebb.

A Viking Sigyn ukrán kapitányát halálos tömegbaleset okozásával és segítségnyújtás elmulasztásával vádolják, és a büntetőper szeptember 21-én újabb tanúk meghallgatásával folytatódik. 

„Egyébként amikor kiderült, hogy én képviselem az elhunyt matróz családját, többen is megkerestek, és jelezték, hogy a folyónak ezen a szakaszán meglehetős káosz uralkodik. Azt is mondták, szinte kódolva volt, hogy előbb-utóbb baleset fog történni, mert ezek a hatalmas szállodahajók a számos sétahajó között mozogva súlyos kockázatot jelentenek” – olvasható a blogon, amely arra is felhívja a figyelmet, hogy a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek már csak ezért is mielőbb ki kellene adnia a zárójelentését, mert a koronavírus-járvány után várhatóan jelentősen megnő a turistafogalom.

(A teljes beszélgetést itt lehet megtekinteni, 52 perc 45 másodperctől .)

 
Forrás: Hírklikk