Meggyávult a Coca-Cola?

Föld S. Péter 2019. augusztus 9. 08:18 2019. aug. 9. 08:18

Nem sokáig tartott a pünkösdi királyság, a Coca-Cola bejelentette, hogy lecseréli a meleg (és nem meleg) párokat ábrázoló plakátjait. A szivárványos színvilág megmarad, de emberek helyett mostantól kólás üvegek láthatók az képeken. Mindez nem sokkal azután történt, hogy Boldog István fideszes képviselő bojkottot hirdetett, s közölte, hogy addig nem iszik kólát, ameddig a Coca-Cola nem tünteti el a neki nem tetsző reklámjait. Röhögtünk Boldog képviselőn, de kiderült, hogy korai volt az örömünk. Ami tény: a Coca-Cola sokak szimpátiáját elveszítette ezzel a (vissza)lépéssel, köztük olyanokét, akik saját bevallásuk szerint soha nem szerették a kólát, de a másság elfogadása miatti kampányuk óta megkedvelték.

A cég azzal védekezik, pontosabban, azzal magyarázta a történteket, hogy nem Boldog képviselő, és a kormánypárti sajtó támadásai miatt változtattak, ők ettől függetlenül is lecserélték volna az ominózus plakátokat, s a kampány következő szakaszában már eredetileg is más módon akarták illusztrálni a másság elfogadásának támogatását.

Hisszük, ha akarjuk.

Hogy mi áll a hirtelen váltás mögött nem tudni, de jó lenne valami bizonyosság. Még akkor is, ha tudjuk, hogy a nagy multicégek nem karitatív intézmények. Gazdasági vállalkozások, melyeknek célja a mind nagyobb profit elérése. Hogy mindeközben többen közülük jó ügyek mellé is odaállnak, az is működésük része. Azért támogatnak hasznos és fontos projekteket, mert a maguk módján megpróbálnak valamit hozzátenni ahhoz, hogy élhetőbb legyen a világ, Nem jótéteményből, hanem mert tudják, hogy egy jobb, elfogadóbb világban számukra is több babér terem.

Szóval, jó volna tudni, hogy a Coca-Cola eredetileg is le akarta cserélni a meleg és nem meleg párokat ábrázoló plakátjait, vagy csak annyi történt, ami máskor – nem csak velük, de például politikai pártokkal - is történni szokott. Hogy osztottak és szoroztak, előnyöket és hátrányokat vetettek egybe, és e nem túl bonyolult, ám a jövőbeni hozam szempontjából annál fontosabb számtani művelet elvégzése után döntöttek a cseréről.

Tudjuk, a nagy cégek marketing tervei nem tartoznak a nyilvánosságra, a Coca-Cola sem tartozik elszámolással a fogyasztók felé. Ezzel együtt, miután most helyzet van, kivételt tehetnének. Beavathatnák az érdeklődőket a marketing stratégiájuk titkaiba - legalábbis olyan mélységben, hogy az sértsen üzleti érdekeket. Épp csak annyira, hogy megmutassák: már korábba is az volt a terv, ami végül, hogy lecserélik a Boldog képviselőnek nem tetsző plakátokat.

Ne legyenek illúzióink, a Coca-Cola, a többi multihoz hasonlóan, magasról tesz arra, hogy m vásárlók mit gondolunk az üzleti stratégiájukról. Nekik az a fontos, amit a termékeikről gondolunk. Hogy kedveljük a kólát, a Fantát, és a cég többi produktumát, megvegyük és elfogyasszuk. Nem nekik lenne fontos, hogy megtudjuk, meggyávultak-e, vagy csak következetesek voltak, hanem nekünk, akik, minden tapasztalatunk ellenére még mindig szeretünk hinni abban, hogy rajtunk is áll, hogy jobbá tehető-e a világ.