Nem lehet a semmiből digitális Fidesz-világot kreálni

HírKlikk 2021. február 5. 20:50 2021. feb. 5. 20:50

A fiatal magyaroknak mindössze mintegy 20 százaléka szavaz a Fideszre, és Orbán Viktor jobboldali populista miniszterelnök ezen változtatni akar, a közösségi oldalak és jobboldali influenszerek segítségével – írta Stephan Ozsváth tudósító a sok nyelven külföldre sugárzó német közszolgálati Deutsche Welle-ben. „Profi Facebook-harcost csinálunk belőled” –  idézte a szerző a Megafon.hu médiaalapítvány reklámját. 

Ozsváth megkereste Kovács Istvánt, a Megafon.hu alapítóját is, aki elmondta: már mintegy ötszázan jelentkeztek a négy napos, ingyenes kurzusra, 200 jelentkezővel személyes beszélgetést is folytattak, s mintegy kilencvenen magkapták a képzés dokumentumait. Kovács egy videón bemutatta, hogy most üresek a széksorok, de ez a járvány miatt van. Állította, hogy a „pártoktól és politikai szervezetektől független nonprofit szervezetet” magánpénzből finanszírozzák, és a net-harcosok kiképzésébe nem folyik semmiféle közpénz. Kovács szerint a választás „a Facebookon dől el, és ott kell jobbnak lennünk a baloldalnál.

A Deutsche Welle-ben megjelent írás szerzője hozzátette: Kovács a Fidesz ifjúsági tagozatának neveltje, és már rég kampány-üzemmódba állt a jövőre esedékes választások előtt. Kovács nem csupán a Fidesz tagja, benne van az Alapjogokért Központ elnevezésű alapítvány vezetésében is, ami „fontos szerepet tölt be a Fidesz kommunikációjában” – idézte a szerző Polyák Gábor médiajogászt. Az alapítványt közpénzből finanszírozzák, és a korábbiakban „kifejezetten militáns kampányokat tervezett”.  

Ozsváth szerint tény, hogy Kovács szereti a velős reklámszlogeneket, például „baloldali liberális vélemény-cunamiról” beszél, amit fel kell tartóztatni. Egy Trump-féle „világméretű konzervatív forradalom” részének látja magát, és elmondja, hogy az amerikaiaktól tanulta a közösségi oldalak kezelését. Most fideszes influenszerekkel akarják elérni, azokat a magyarokat, akik az okos telefonon, kapcsolásra várva tájékozódnak, vagyis a fiatalabbakat, akik eddig elkerülik a Fideszt. 

A Medián intézet úgy véli, a 30 év alattiak mindössze 22 százaléka szándékozik a pártra szavazni. Bíró-Nagy András szerint a Fidesz szavazói továbbra is „az idősebbek, a kis falvak lakói és a kevésbé képzett emberek”. Ám a Fidesz az utóbbi hónapokban elvesztett mintegy félmillió szavazót, és Ozsváth azt mondja, ebben szerepe volt Szájér József brüsszeli botrányának – amit a szerző Orbán Viktor állásfoglalásával együtt részletezett is. Rámutatott: a botrány éles ellentétben áll a nemzeti konzervatív Fidesz „konzervatív családpolitikájával”, amit Bíró-Nagy szerint „a Fidesz szavazók különösen nagyra értékelnek”. 

A szerző emlékeztetett rá: Orbán 2010-ben aratott földcsuszamlásszerű győzelme után a közösen fellépő ellenzéki pártok a felmérések szerint 2022-ben győzhetnek. Bíró-Nagy kifejtette: a rezsim gyenge pontja az erősen leromlott egészségügyi rendszer, amire a járvány és annak gazdasági következményei  különösen rávilágítanak. A kormánypárt az alapítványba tömörített mintegy 500 orgánumával nagy média-hatalommal rendelkezik, ám ahogy Polyák Gábor rámutatott: a gépezet központosított, és a „felülről kormányzás” nem passzol sem a közösségi oldalakhoz, sem a fiatalokhoz. Ezért a médiaszakértő úgy véli, a Megafon.hu kudarcra van ítélve, mert „nem lehet a semmiből digitális Fidesz-világot létrehozni”. Ugyanakkor „a társadalomban további megosztó hatást fejt ki a neten való térhódítás agresszív kísérlete”. 

A járvány kezdete óta a magyar kormány tagjai a video-üzeneteket részesítik előnyben a kérdéseknek is lehetőséget adó sajtóértekezletekkel szemben, mert a budapesti kormányzati stílusba nem passzolnak a nem ellenőrizhető szereplők. Azt követően, hogy a Facebook és a Twitter végleg letiltotta Donald Trumpot, Varga Judit igazságügyi miniszter mérgelődött a Facebook-oldalán, és bejelentette: szabályozni fogják a tech-óriásokat, amelyek „eldönthetik a választásokat”.