Orbán szívatja Lázárt?

Németh Péter 2018. november 8. 13:57 2018. nov. 8. 13:57

Hogy lesz villamos Hódmezővásárhely és Szeged között, az most már elég nyilvánvaló, hiszen Vásárhely jelentős része fel van túrva, van ahol már le is fektették a villamos síneket. Az évtized elején megfogalmazódott tervnek egyébként akkoriban mindenki örült,  mert bár jár vonat és busz is a két város között, a villamos környezetbarátabb  és kényelmesebb is lenne, hisz az út maga is csupán húsz percig tartana a belvárostól a belvárosig.

Ma már azért nem annyira egyértelmű az öröm, a helyiek közül is akadnak bőven, akik feleslegesnek, pénzkidobásnak tartják a beruházást. Mi több: bő egy évvel ezelőtt már maga Lázás János is elbizonytalanodott.

Azt nehéz egyértelműen kijelenteni, hogy az emelkedő költségek miatt, de kétségbevonhatatlan, hogy egy éve, amikor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 48.5 milliárd forintra becsülte a tramtrain költségeit, az akkor kancellária miniszteri biztos úgy nyilatkozott: ez olyan magas összeg, hogy bizonytalanná teszi az egész beruházást.

Hogy ténylegesen ez volt-e a nyilatkozat oka, vagy a háttérben zajló Seszták Miklós-Lázár János háború-e, azt nehéz kibogozni. Egyesek azt állítják: a két politikus harca többek között a térség fölötti uralomról szólt, többek között emiatt is „árazta fel”, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőjeként Seszták a tramtraint.

A jól értesültek arról beszélnek manapság, hogy Orbán Viktor fricskája Lázár János felé, hogy kinevezte őt a beruházás miniszteri biztosának, folytatva ezzel volt kancellária miniszter megalázását.

Már a dohányzás visszaszorításáért felelős emberként is többen érezték úgy, hogy a miniszterelnök némiképp leckézteti Lázárt. Főként azért, mert a hajdani vásárhelyi polgármester túl önálló arcot igyekezett felmutatni, és néhányan már egyenesen Orbán utódaként emlegették őt. Ez az önálló arcél azonban, láthatóan nem hozott Lázár számára kellemes perceket, s ma úgy tűnik, szeretne ismét valahogy a Fidesz elnökének kedvében járni, ezért fogadja el ezeket a különlegesnek nem nevezhető megbízásokat.

Visszatérve a villamos-projektre: a Seszták-Lázár háború egyelőre úgy dőlt el, hogy mindketten kikerültek a kormányból, de a dél-alföldi erősebb befolyás Lázáré maradt.

Orbán ezért is bízta most rá , többek között a tramtrain ügyét, amelynek költségei ma már a tavaly i 48.5 milliárd forintot is jóval meghaladják, a városban 70 milliárdról beszélnek. Igaz, a már lefektetett sínek mellett az álmok is megmaradtak, mégpedig annak vágya, hogy a villamos Szabadkáig menjen, így kötve össze a két országot.

Ez a terv azonban a szerb-magyar határon húzódó kerítés, és a migráns-válság miatt aligha megvalósítható; a határon ma több órás várakozás után jutnak át az autók, nem valószínű, hogy a villamos csak úgy átszaladjon Magyarországról Szerbiába és vissza. Arról egyébként, hogy ténylegesen mikor készül el a Szeged-Hódmezővásárhely vonal, megoszlanak a vélemények; a korábbi 2020-as időpont e pillanatban illuzórikusnak tűnik.  Csak annyi a biztos: a 70 milliárd nem a beruházás összegének végső határa. De Lázár most már nem kifogásolja a magas árat.