Pintérnek és Poltnak is főhet a feje: lehet, hogy intézkedniük kell a Szájer-ügyben

NVZS 2020. december 3. 17:47 2020. dec. 3. 17:47

„Kínos volt, de lemondott, kirúgtuk, levontuk a következtetéseket, lépjünk tovább – erre a vonalra állt rá a Szájer-botrány ügyében a kormányzati kommunikáció, ami minél előbb le akarja zárni az ügyet” – hangoztatta portálunknak Tarjányi Péter biztonságpolitikai szakértő, aki szerint ezzel ellentétben, éppen hogy most jött el az ideje annak, hogy „elkezdjünk dolgozni az ügyön”. Ez alatt azt érti, hogy készülnek a belga jelentések, amelyekből válaszokat lehet majd kapni a felmerülő kérdésekre, s azok alapján is fel lehet mérni, hogy történt-e titkosszolgálati lépre csalás vagy sem. Ugyan a zsarolás bevett titkosszolgálati módszer, s Tarjányi szerint ez is egy elképzelhető forgatókönyv, aminek azonban nem ad nagy esélyt Szájer esetében. Maga is bevallja, ő kicsit másként látja az ügyet, mint ahogy két napja általában kezelik azt idehaza.

„Van persze maga a hír, amivel kapcsolatban az elmúlt napokban ki alaposan kiszörnyülködte magát, ki kárörvendett, ki pedig jókat nevetett, de ennek le kellene már csengenie” – mondta portálunk megkeresésére a biztonságpolitikai szakértő, aki szerint ha nem is egy-két nap, de rövid idő kérdése, hogy elkészüljenek azok a jelentések, amelyekből megismerhetővé válnak majd a valós körülmények felderítéséhez szükséges tények, adatok, információk. S ezeken el kell majd kezdeni dolgozni.

A titkosszolgálatok esetleges szerepe

Van maga a konkrét esemény, amivel kapcsolatban felmerültek elméletek mindenféle titkosszolgálati akciókról. Mennyi ezek realitása? – kérdeztük. A titkosszolgálati, nemzetbiztonsági  szakmában létezik ez a fajta kompromittálási módszer, lehetséges, hogy ebben az esetben ez volt a forgatókönyv, ezt egyelőre nem tudni, de kevés esélyét látom annak, hogy Szájert – pestiesen szólva – lépre csalták, hogy titkosszolgálati kompromittálási módszerrel olyan helyzetbe hozták, hogy nem volt más lehetősége, mint lemondania képviselőségéről – szögezte le Tarjányi. 

Utóbb majd az Alkotmányvédelmi és az Információs Hivatal meg tudja vizsgálni, hogy történt-e titkosszolgálati lépre csalás. Ha találnak olyan adatot, információt, tényt, ami erre utal, akkor igen súlyos a helyzet, mert Magyarország nem engedheti meg magának, hogy ilyen feltételezett titkosszolgálati akció kapcsán egy emberét kompromittálják és ilyen helyzetbe hozzák – fejtegette. Ha megtörtént, az nincs rendben, s fennáll annak a veszélye, hogy másokkal, akiknek a múltjában vagy a jelenében van titkolni való, szintén meg lehet ezt csinálni. 

Kérdés, zsarolható volt-e Szájer

Milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelentett a most lebukott Szájer, zsarolható volt-e eddig a szexuális orientációjával akár idehaza, akár külföldön? – merül fel a kérdés. Tarjányi szerint a zsarolás ilyen esetekben bevett titkosszolgálati módszer, elképzelhető ebben az esetben is egy ilyen forgatókönyv, „de a magam részéről nem adnék ennek magas százalékot”. Arról nem is szólva – fűzte hozzá –, hogy volt ő olyan pozíciókban az elmúlt harminc évben, hogy át kellett esnie C-típusú nemzetbiztonsági vizsgálaton. Ha pedig alá kellett magát vetnie valamikor is ennek az átvilágításnak, akkor nyoma kell legyen annak, miként nyilatkozott ebben a kéréskörben, s hogy mit válaszolt a kérdésre, hogy zsarolható-e vagy sem – mutatott rá.

Készülnek a belga jelentések

Egyelőre nem tudni, pontosan mi történt valójában, de már lassan lehet elkezdni dolgozni az ügy  felderítésén, ami nem is lesz annyira bonyolult dolog – közölte. Nem heteket vesz majd igénybe, csak pár napot, hogy kiderüljön, mi történt, mi volt a bulin, ki vitte a drogot, stb. A készülő belga rendőrségi és szakértői jelentések alapján, ezt mind Belgiumban, mind Magyarországon nagyon tisztán ki lehet majd vizsgálni, ha nem is egy-két nap, de néhány hét alatt – szögezte le.

Az egyik jelentésfajta a rendőrök intézkedéséhez kapcsolódik. Ebben azt rögzítik, hogy miért vonultak ki, milyen bejelentésre, mit tapasztaltak a helyszínen, stb. Ebből sok minden kiderül majd, hiszen például a névtelen bejelentés erősítheti a kompromittálás teóriáját, illetve, ha konkrét személy, mondjuk a házban lakók közül valaki volt a bejelentő, annak az adatai megtalálhatók a jelentésben, így is lekövethetővé válik a kompromittálás kérdése. 

További fontos tények is megismerhetővé válnak, kiderülnek a rendőri jelentésből, például az, hogy ténylegesen a bulizókra törtek-e (ahogy a szervező állította a sajtóban) vagy volt csöngetés, felszólítás, amire elutasítóan reagáltak a lakásban lévők (ahogy másutt lehet olvasni). 

Megismerhető továbbá majd az is, hogy konkrétan ki volt az a járókelő, aki észrevette az egyelőre nem tudni, hogy ruhában vagy anélkül az ereszen leereszkedő Szájert, és szólt a rendőröknek. 

Egyszóval rengeteg tényt meg lehet majd ismerni a rendőrségi jelentésből, amelyből válaszokat kapunk azokra a kérdéseke is, hogy Szájer valóban felajánlotta-e a drogtesztet, ha igen, akkor a rendőrök hogyan reagáltak és miért úgy. Persze a drog mennyisége is fontos, miként annak fajtája, s persze az is, hogy fogyasztóként vagy terjesztőként vonták eljárás alá Szájert. 

A következő típusú jelentés, ami készül az a szakértői. Ebben lesznek majd a tények, információk a lefoglalt drogról, vizsgálatának az eredményéről, s a drogtesztről.

És végül a belga rendőségnek meg kell hallgatnia a buli résztvevőit, a tanúkat, s persze Szájert is.  

Ebből a háromból pedig pontosan kirajzolódik majd, hogy mi történt.

Kommunikációs kérdőjelek 

A Szájer-ügy másik része a kommunikációt érinti – mutatott rá a szakértő. Ki, miről tudott? Nehezen képzelhető el, hogy adott esetben egy ilyen intézkedés kapcsán a belga rendőrség (s ez hatványozottan igaz a Brüsszelben történtekre) jelentései néhány óra alatt forró dróton ne jussanak el a belga hatóság vezetői rétegéhez, akár a belügyminiszterhez is. A rendőrségeknek pedig az unión belül jelentési kötelezettségük van az adott ország diplomatájával, tisztségviselőjével történtekről a nagykövetség felé, éppen ezért kizárt, hogy a brüsszeli magyar nagykövetség néhány órán belül ne tudott volna arról, hogy valami intézkedés volt Szájerrel szemben – vázolta a helyzetet Tarjányi Péter.

Miután ezek a jelentési rendszerek végigfutnak (ha nem futottak végig, akkor valaki hibázott), kizárt, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter legkésőbb hétfő reggelig ne kapott volna jelentést az ügyről – véli a szakértő. 

Csak pár telefon...

A magyar hatóságok is képbe kerülhetnek, megnézhetik majd ezeket a jelentéseket, nem is csak az ügyészség és a rendőrség, amelyeknek egyébként is lehet velük dolguk, hiszen ha komoly mennyiségű drogot találtak, akkor a törvények értelmében, automatikusan kell intézkedniük, hiába történt az eset külföldön. Amúgy ahhoz, hogy minimális szinten, „papíron” bele tudjanak pillantani, elég elintézniük két telefont – mutatott rá. 

Később az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságában, illetve a honvédelmi és rendészeti bizottságában pedig az ellenzéki képviselők is meggyőződhetnek majd arról, hogy Szájer mit tett, mit nem, mit titkol, stb. Ezt Tarjányi szerint nem lehet majd megkerülni.

A kormány elültetné az ügyet

Tarjányi egyébként azt látja, hogy a kormány célja inkább az, hogy mielőbb lezárja ezt az egész ügyet. „Lemondott, kirúgtuk, levontuk a következtetéseket, lépjünk tovább” – ez látható a kormányzati kommunikációból. Mindeközben a másik oldalon pedig folyik a csámcsogás, annak hangoztatása, hogy bort iszik, miközben vizet prédikál (ami persze igaz), „miközben nem ez a lényeg” – mondta.