Sikeresen kiemelték Szegednél a Tiszából a Szőke Tisza gőzöst

HírKlikk 2020. január 26. 19:08 2020. jan. 26. 19:08

Sikerült a Szőke Tisza gőzös kiemelése Szegeden. A hajó csütörtök reggeltől vasárnap délutánig tartó partra vontatása során, Magyarországon még korábban nem használt technikai megoldásokat alkalmaztak.

A kétkéményes gőzhajó 2012-ben süllyedt el a Tápéi öbölben. A 300 tonnásra becsült tömegű roncsot tavaly októberben hozták a felszínre. A kiemelést komoly előkészítő munka előzte meg. A többi közt gyártattak 15 felfújható ballont, amelyek tíz méter hosszú és másfél méter átmérőjűek, egyenként akár 80 tonna teherbírásúak.

Ezek közül kettőt átfűztek még a folyómederben álló, a parthoz vontatott test alatt, majd a ballonokat felfújva, emelték meg a hajó a szárazföld felé álló tatját. Ezután kezdődött el a roncs partra vontatása – a gépházban kialakított konzolhoz rögzített drótkötelek, csigasorok, nagy teljesítményű csörlők, és a test alá rakott ballonok segítségével. A munkálatokban mintegy harminc ember vett részt, több munkagéppel.

Heizler Tamás, a kiemelést végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője elmondta, a folyamat néhány technikai probléma miatt, a tervezetnél hosszabbra nyúlt, de a hajótest jól viselte a mozgatást. Ehhez azonban szükség volt arra, hogy néha centiről-centire mozgassák a több száz tonnás testet.

A szakember közölte, a Szőke Tiszát a parttól távolabb helyezik el, és hamarosan elkezdődik a test kitakarítása. A hetekig vagy hónapokig tartó munka után tudják felmérni, pontosan milyen állapotban van a hajó. Az már az első bejárások alapján kiderült, a Szőke Tisza legkomolyabb műszaki értékének számító háromhengeres, 800 lóerős gőzgép jól átvészelte az elmúlt évtizedek megpróbáltatásait, de az még a szakembereket is meglepte, hogy a berendezés néhány eleme a víz alatt töltött évek ellenére is megforgatható.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember.     

A Szőke Tisza a Ganz-hajógyár újpesti üzemében készült el 1917-ben. A több mint 77 méteres kétkéményes gőzös akkor a IV. Károly nevet kapta. A hajót a monarchia felbomlását követően, Sasra, majd 1930-ban Szent Imrére keresztelték át. A gőzös a II. világháború alatt Ausztriába került, csak 1947-ben érkezett vissza Magyarországra. Az 1950-ben Felszabadulás nevet kapó hajót 1957-58-ban újították föl és építették át sétahajóvá.

1976-ban vonták ki a forgalomból. Ezt követően, állóhajóként üzemelt a fővárosban. Két évvel később került Szegedre, ahol az 1980-as években étteremként, majd diszkóhajóként működött. A leromlott állapotú hajót 2000-ben vontatták a Tápéi öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt.

Forrás: MTI/Hírklikk