Szellemkamionokkal lehetnek tele a magyar utak

HírKlikk 2020. szeptember 18. 17:30 2020. szept. 18. 17:30

A román határon üresen lépnek be tucatszámra a kamionok, de a nyugati határon már csak töredékük bukkan fel.

Miközben a magyar fuvarozók amiatt kongatják a vészharangot, hogy a külföldi, főleg román kamionosok elveszik tőlük a munkát, az útdíjfizetési rendszer kamerái nem látnak megnövekedett külföldi kamionforgalmat. Most arra keresik a választ, hogy miért jönnek át a határon tömegesen üres kamionok és milyen útvonalon hagyják el az országot – írja a napi.hu.

A magyar fuvarozók ponyvás szállítás esetén 0,85-0,9 eurós kilométerenkénti díjjal számolnak, míg a románok a magyar fuvarokra 0,5-0,75 eurós ajánlatokat tesznek, azonban a két ország szállítóinak költségelemeiben nincs olyan nagy eltérés, mint ami az árnál megmutatkozik.

Ennek ellenére, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kamerái nem láttak idén megnövekedett román felségjelzésű kamionforgalmat. A teljes kamionforgalom idén január és augusztus között hét százalékkal volt alacsonyabb, mint 2019 hasonló időszakában. Ezen belül, a román felségjelzésű kamionok aránya minimális mértékben, 0,67 százalékkal még csökkent is.

A magyar kamionok aránya viszont 1,2 százalékkal emelkedett. Az első nyolc hónapban az útdíj 20,32 százalékát fizették be román felségjelzésű tehergépjárművek úthasználata után, míg tavaly ugyanez az arány 20,44 százalék volt.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára arról beszélt, hogy a Magyar Közút nemrég szúrópróbaszerűen ellenőrizte a belépő kamionforgalmat az ártándi határátkelőnél, ahol a tengelysúlymérésnél 430 olyan járművet találtak, amelyek súlya alig haladta meg a saját tömegüket, vagyis üresen lépték át a határt.

Később ebből a 430 kamionból mindössze 70-et tudtak ismételten ellenőrizni a lajtai és a zalakomári tengelysúly-mérő állomáson. 350 kamion hollétéről abban a bizonyos közutas akcióban semmit sem tudtak. Valamiért azonban mégis megérte nekik Romániából üresen átjönni Magyarországra.

Dittel szerint, ezek a kamionok olyan útvonalat választanak, ahol elkerülik a kamerákat, a tengelysúly-mérő állomásokat és a kitereléses ellenőrzéseket, majd pedig felpakolva Szlovákia felé hagyják el az országot. Azonban ez csak egy feltételezés, de a NiT és az érintett szervek nyomoznak azért, hogy feltérképezzék a rejtélyes román kamionok tevékenységét.

Forrás: Napi.hu