Tarlós és az eltapsolt 12 milliárd

Kardos Ernő 2019. szeptember 5. 19:48 2019. szept. 5. 19:48

A főpolgármester, Tarlós István egy éve saját maga vallotta be, hogy az e-jegyrendszer ügyében alaposan átverték. Senki nem szólt neki, hogy ez a mobiljegy nem az, amiről korábban ő maga beszélt. Lehet, hogy a választás előtt megismétlődik a tévedése, ugyanis a nagy hírveréssel elindított rendszeren csak néhány, főként turistáknak szóló jegytípus kapható. A BKV alkalmazottai pedig nem is tudják, hogy mit kezdjenek a mobiljeggyel. Az évek óta a főváros ügyeivel foglalkozó szocialista Horváth Csabát a bevezetés ellentmondásairól kérdeztük.

Miért nem verték ki korábban a balhét, amikor tudomásukra jutott, hogy az elektromos jegyrendszert leginkább turisták használhatják?

Azért, mert fogalmunk sem volt róla. Majdnem azt mondtam, hogy az éjszaka leple alatt vezette be Tarlós a tesztüzemet. De ez nem a valódi elektronikus jegyrendszer, ez csupán egy próba, aminek a legnagyobb hibája, hogy a budapesti utas nem igazán használhatja, hanem elsősorban a turista.

Meglepődnék, hogy ha a külföldinek világos lenne, hiszen még a BKV sofőrjei sem tudják, hogy mi célt szolgál a kütyü, amit felszereltek az autóbuszokra. Ön tudja?

Elvileg az elektronikus jegyek ellenőrzését szolgálja. De ezt sem a főváros, vagy a BKV vezetőitől tudom, akik még arra sem fordítottak elég figyelmet, hogy saját embereiket megfelelően felkészítsék az elektromos jegy tesztüzemének használatára. Mindez csak azt szolgálta, hogy Tarlós bejelentse, hogy a fővárosban mégis működik az elektronikus jegyrendszer. Pedig nem működik, mert akkor azt a fővárosiak is igénybe vehetnék. De erről szó sincs!

A hirdetéseken annyi látszik, hogy bárki letölthet a telefonjára egy mobil applikációt, ily módon megvásárolható a 24, vagy a 72 órás jegy, illetve a heti bérlet. 

Szó sincs arról, hogy a beharangozott elektronikus jegyrendszert vezették be, ez pusztán egy tesztüzem. Az állami rendszerre rákapcsolódva próbálják meg imitálni, hogy működik a rendszer. Ez Tarlós kampányának a része, ilyen módon szeretné elhitetni, hogy teljesítette az ígéretét. Ennek azonban egy szépséghibája van! 12 milliárdot úgy tapsoltak el a budapestiek pénzéből, hogy nyoma sincs. Senki nem tudja, hol van az elköltött pénz, és a jegyrendszer sem működik. Ez a baj!

Amit hirdetnek a BKV honlapján, s amiről most sokat beszélnek az emberek az smafu?

Ha működne, akkor tudnánk használni, de erről szó sincs. Ahogy mondtam, ez csak imitálja a választási ígéret betartását. Tarlós ugyanis most már komolyan fél a bukástól.

Az elmúlt évben a főpolgármester kényszerűen elismerte, hogy átverték az elektromos jegyrendszer ügyében, a főváros olyan céget bízott meg a rendszer felállításával, amelyiknek fogalma sincs annak működéséről. Ezt sokadik nekifutásra be is ismerték, de ne felejtse el: az elszámolással Tarlós István a mai napig adós maradt! Lehet azon gondolkodni, hogy kinek az érdeke volt 12 ezer millió forint elköltése úgy, hogy annak ellenértékeként semmit nem kaptak a budapestiek!

Ez simán bűncselekmény, amely hűtlen kezelésnek minősül. Ezt azonban úgy próbálják elleplezni, hogy csatlakoznak az állami rendszerre, ami egyébként még annyira sincs kész, mint a budapesti. Figyelje meg, hogy az önkormányzati választás után, október 14-én ez a rendszer már aligha lesz működőképes. Vagyis az egész szemfényvesztés, semmi több. 

Azt nem értem, hogy ha a turista vehet ilyen elektronikus jegyet, akkor a budapesti miért nem?

Kérdezze meg Tarlóst! A főpolgármester azért igyekszik a látszatot fenntartani, mert az ígérte, hogy ősszel elindul az e-jegyrendszer. Tévedett. Ezért találta ki ezt a kísérletet a turisták számára.

Az igaz, hogy ez külön 3.5 milliárdba kerül, részt vesz benne az állami cég, Antenna Hungária, illetve a MÁV szolgáltató?

Részleteket nem tudok megerősíteni. Nem láttuk az elszámolást, de bármihez nyúl a Fidesz, az több milliárd forintnál kezdődik. Gondoljon csak a heti „címlap sztorira”, a kézilabda csarnokra, amelyet először 100 milliárdból akartak megépíteni, de az ellenzéki bírálatok – no és a választás közelsége miatt – majdnem a felére csökkentettek. Ennél nagyobb beismerésre nincs szükség! Ugyanakkor ebben az összegben még mindig van 40 milliárdnyi ellopandó pénz!

Korábban azt olvastam, hogy eredetileg 28 milliárdért akarták az e-jegyrendszert kiépíteni, majd azt is megfelezték 12 milliárdra?

 Igen, mert 7-8 milliárdnál drágábbat nem találtak a nemzetközi piacon. Aztán találtak valakit, aki nagyobb számlát is ki tud állítani. Viszont elköltötték úgy a 12 milliárdot, hogy se e-jegyrendszer, se pénz!

Pedig ma már nem tűnik túl bonyolultnak a normális e-jegyrendszer, s egyszerűsítené az utazást is.

Utashoz kötődik, kilométer alapú elszámolást biztosít, tehát azzal a jeggyel át is lehet szállni. S használhatná közösen minden cég, tehát a BKV mellett a MÁV, és a Volán is. Az utasnak kényelmet jelentene, ráadásul segítené a forgalomszervezést. Ez sok helyen már működik Európában, nálunk húsz éve került először szóba, de akkor a technológia még nagyon drága volt, ahhoz képest ma már fillérekből be lehetne vezetni. De látja, nem az történik, amit megígértek!