Trump miatt szívhat nagyot a magyar autós

Nagy András 2019. április 25. 13:52 2019. ápr. 25. 13:52

Egészen komoly üzemanyag-ellátási gondok adódhatnak a világpiacon – jósolják a szakemberek, méghozzá azon az alapon, hogy úgy tűnik, Donald Trump komolyan összerúgja a port Iránnal, ami a kínálat csökkenéséhez, ezzel párhuzamosan pedig az olajárak drasztikus megugrásához vezethet.

Bár a benziné nem változik, a dízelé ismét drágul holnaptól. A gázolaj literenkénti két forintos emelkedése önmagában nem tragikus, azonban a jelenlegi trendek tényleg abba az irányba mutatnak, hogy a magyar autósok rövid távon búcsút inthetnek a 400 forint alatti üzemanyagáraknak, sőt: a szakértők szerint akár az 500 forintos rémálom-határ elérése sem kizárt.

Ehhez „csak” arra van szükség az elemzések szerint, hogy az USA elnöke valóban felújítsa a perzsa ország elleni gazdasági szankciókat, ez esetben ugyanis Irán válaszul szinte biztosan lezárja a Hormuzi-szorost, ez pedig azt jelentené, hogy a világ olajforgalmának jelentős részét bonyolító tengeri útvonalon nem jönne az üzemanyagok előállításához szükséges nyersanyag.

Ha így lesz, azaz tehát az iráni olajexport drasztikusan csökkenni fog, akkor csökkenni fog a világpiaci kínálat is, miközben a kereslet rövid távon legalábbis nem változik. A magasabb kőolajár szinte azonnal megjelenik majd az üzemanyagárakban – ez ilyen egyszerű az energiapiaci elemzők szerint, akik már el is kezdték „beárazni” a várható balhét: hetek óta meredeken értékelődik fel a Brent olaj a piacokon.

Igaz, például Pletser Tamás azt mondja, Magyarországon 10-15 forinttal kell számolni maximum, ennél nem lesz magasabb az üzemanyagok árának emelkedése. Az InfoRádiónak nyilatkozó szakértő szerint az áremelkedés a várakozások szerint ugyanis a kereslet visszaeséséhez vezet, ráadásul ezzel párhuzamosan a kínálat is bővülni fog, ebben elsősorban az amerikai palaolajtermelők kitermelésének felpörgetésére lehet számítani.

Persze azt is hozzá kell tenni, hogy pont az energiapiacon, azon belül is az üzemanyag-szektorban a legnehezebb jósolni. Közhely, de még akár egy-két hétre előre is nehéz megmondani, hogyan alakulnak itthon az üzemanyagárak. Ami biztos, hogy az idei első negyedévben több mint 8 százalékkal többet tankoltak a magyar autósok, mint a tavaly ugyanebben az időszakban.