Vlogitika – az új generáció és a politika találkozása

Budai Balázs 2020. október 21. 18:54 2020. okt. 21. 18:54

A Vona Gábor által létrehozott Második Reformkor Alapítvány versenyt hirdetett olyan vloggereknek és amatőröknek, akik szeretnék elmondani a véleményüket politikai témákban. A „Vlogitika” nevű verseny két főszervezőjével, Németh Flóra Fannival és Dakó Józseffel arról beszéltünk, hogy miről is szól ez az akció.

Két fiatal a verseny főszervezője, Németh Flóra Fanni politológus, az Iránytű Intézet elemzője és Dakó József szociológus, a Második Reformkor Alapítvány tagja, akiknek feltett céljuk, hogy a fiatalok számára vonzóbbá tegyék a közéletet, hogy ne csak azok beszéljenek közéleti kérdésekről, akiknek ez a munkájuk.

 Kezdjük először is a névvel: Vlogitika. Mit is jelent ez a szó? Honnan jött az ötlet?

–  Célunk az volt, hogy egy beszédes nevet találjunk a versenynek, egy olyat, amelyből hosszú távon brandet tudunk építeni. A vlogitika lényegében egy új műfaj, amelyben vloggerek fontos társadalmi-közéleti kérdésekről beszélnek.

 „Tudjuk, miről beszélünk” – így hangzik a verseny szlogenje. Miért ezt választottátok jelmondatnak?

– Több jelentésű a mondat. Elsősorban arra utal, hogy fontos számunkra, hogy a mai generációk is tudják, miről folyik a politikai párbeszéd. Emellett kikacsintásként szintén lehet értelmezni, de célunk volt az is, hogy magabiztosságot sugalljon, ugyanis arra mindenkinek szüksége van, aki a társadalmi-közéleti kérdésekről véleményt formál, így nekünk és a jelentkezőknek is.

 Mi a célja ennek a versenynek? A jövő politikusát szeretnétek megtalálni?

– Természetesen nem. Fontos kiemelni, hogy ez nem politikai tehetségkutató, hanem vlogitikusokat keresünk. Olyan minőségi tartalomgyártókat, akik értéket teremtenek YouTube-ra, hiszen ez az a felület, amit ma mindannyian használunk. Az már a versenyzőkre van bízva, hogy az esetleges ismertségükkel mit kezdenek.

 Mi alapján válogattátok össze a zsűrit?

– Olyan zsűritagokat szerettünk volna felkérni, akik már vlogitikusként tevékenykednek, még ha eddig nem is így aposztrofálták magukat. Próbáltunk, a közéletet más-más szemszögből megközelítő személyeket választani, akik értékes gondolatokkal gazdagítják a közbeszédet, serkentik a politikai párbeszédet, amire ma nagy szükség van.

 A Második Reformkor Alapítványt sokan Vona Gáborral teszik egyenlővé. Mekkora szerepet vállal ő ebben a projektben?

– Ő az alapítvány alapítója. Mindig van véleménye és elképzelése, mit és hogyan kellene csinálni, de a döntéseket a projektekről közösen hozzuk. A Vlogitika kapcsán pedig lényegében teljesen szabad kezünk van.

 Mit vártok a jelentkezőktől?

– Olyan, legfeljebb nyolc perces videókat, amelyek a megadott témák mentén, akár azokat szabadon értelmezve, kreatív megoldásokra késztetik a versenyzőket.

 Az első fordulóban négy téma közül választhatnak a jelentkezők. Miért pont ezeket választottátok és miért nem valami konkrétabbat?

– Minél kevésbé szerettük volna megkötni a versenyzők kezét, de mégis valamilyen irányt adni a készülő videók témáinak. A világ, amit eddig ismertünk, éppen a szemünk láttára alakul át: kíváncsiak vagyunk, hogy a jelentkezők ezt hogyan értelmezik.

 Mit tanácsolnátok azoknak, akik jelentkezni szeretnének?

– Legyenek bátrak, jelentkezzenek, próbálják ki magukat. Egyáltalán nem az a cél, hogy elvegyük a versenyzők önbizalmát – épp ellenkezőleg.