A közlekedési dugó mindannyiunk életminőségét korlátozza

HírKlikk 2022. július 5. 16:35 2022. júl. 5. 16:35

Induljunk ki a zöldpolitika alapvetéséből! A politika célja az egyének, családok, közösségek jóllétének megőrzése, javítása. Az életminőségünket rontó tényezőket vissza kell szorítanunk. Márpedig a folyamatos autós túlhasználat, a közlekedési dugók az életünket jelentősen korlátozzák – írja Kanász-Nagy Máté, az LMP társelnöke, aki Dávid Ferenc Hírklikken megjelent cikkére reagál. 

Ahol folyamatos a torlódás, a zaj, a benzingőz, ott egyszerűen nem olyan jó élni. Az autós túlhasználat komoly károsanyag-kibocsátást okoz, márpedig csak Budapesten évente közel kétezren veszítik el az életüket olyan betegség miatt, amit a légszennyezés okoz. Az, hogy túl sok autó van a városban, parkolnak, közlekednek, állnak a dugóban, az mind-mind a teret veszi el a többi városlakótól, a gyalogosoktól, kerékpárosoktól, vagy éppen a belvárosi vendéglátósoktól. De ha sok a parkoló autó, akkor kevesebb zöldfelületnek van hely, márpedig éppen a városok felforrósodása miatt lenne szükség minél több növényzetre a belvárosban is. A parkolás drágulása, vagy a dugódíj bevezetése klímavédelmi célokat is szolgál.

A dugó tehát mindannyiunk életminőségét korlátozza, kiemelten a belvárosban élőkét. A belvárosban élők – nem túlzás állítani – a tüdejükkel fizetik meg mások autózásának árát. Merthogy az is egy igazságossági szempont, hogy ha valaki autót használ, akkor annak költségét ki fizeti meg. Most a teljes költségek (egészségügyi, környezeti) csupán egy részét fizetik meg az autósok, a többit az egész társadalom szenvedi el. Fizessenek a szennyezők – ez is zöldpolitikai alapelv.

De a városok felszabadulása és bezöldülése mellett, az autósok is jól járhatnak. Ha a dugódíj bevezetése után csökken, majd megszűnik a dugó, akkor nem kell a forgalomban állva időt, energiát, benzint pazarolni. Ez anyagilag pozitív hatással járhat, az autósoknak is megéri.

Mindazonáltal szembe kell azzal nézni, hogy a fővárost, a városainkat nem az autós túlhasználatra tervezték. Nem fér el ennyi autó, tetszik vagy sem, korlátozni kell a forgalmat. A fővárosban élők közel kétharmada egyébként nem is autóval közlekedik! De vegyük észre, valójában olyan dolgot korlátozunk, amely minket korlátoz, a dugó miatt élhetetlen körülményeket.

A dugódíj párban jár az LMP másik javaslatával, ami a német mintájú klímabérlet bevezetése. Tegyük sokkal olcsóbbá a közösségi közlekedést, hogy mindenkinek megérje váltani. Mindenkit arra bíztatok, hogy használja minél ritkábban az autót, váltson buszra, villamosra, metróra, vonatra, vagy ha teheti, kerékpárra. Az autóhasználat csak ritkán elkerülhetetlen, mindig van alternatíva!

A Dávid Ferenc által is idézett svéd példa nagyon fontos. Először a svéd közvélemény valóban tartott a dugódíj bevezetésétől, majd a bevezetése után mégis népszavazáson erősítette meg azt. Hiszen csökkent a forgalom, élhetőbbé vált a fővárosuk. A dugódíj igenis népszerű! Ideje nálunk is bevezetni! Nem újabb sarc, hanem a forgalomszabályozás bevett eszköze, amelynek célja egy fenntartható, zöld, élhető főváros megteremtése!

Kanász-Nagy Máté, az LMP társelnöke