A mai kultúrpolitika lassan visszatér a Kádár-rendszerbe

Budai Balázs 2021. augusztus 4. 18:08 2021. aug. 4. 18:08

A Magyar Népköztársaság kifinomult kultúrpolitikája a „Három T” elve mentén épült fel, azaz voltak tiltott, tűrt és támogatott alkotások és alkotók. A Fidesz elképzelése is hasonló, a támogatott kategóriában találkozhatunk Nagy Feróval és Kossuth-díjával, míg a tiltott kategóriába tartozik Galla Miklós, akinek elvették a Karinthy-gyűrűjét. A Wellhello pedig az új számával belépett a szürke, azaz a tűrt zónába.

Aczél György nevéhez fűződik a Kádár-rendszer „legnagyobb” kultúrpolitikai vívmánya a „Három T” elve. Ennek segítségével központilag lehetett befolyásolni a kulturális életet, ugyanis a hatalomnak tetsző alkotásokat segítették, hogy minél több emberhez eljussanak, míg a tiltott kategóriába esőknek esélyük sem volt nagy hírnévre szert tenni, a megtűrtek pedig saját szerencséjük kovácsai lehettek.

Ma Magyarországon ismét kirajzolódik ez a három vonal. Miközben a pandémia miatt sínylődtek a zenészek, aközben a Fidesz által kedvelt Tankcsapda autós koncertet tarthatott, Nagy Feró pedig saját bevallása szerint is azért kapott Kossuth-díjat, hogy „felidegesítse a liberálisokat”.

Tűrt kategória azonban nem létezett a rendszerváltás óta, amíg a Wellhello július 29-én ki nem adta a NEMSZÁMÍTAPÉNZ című számát, amely alapjaiban nem tér el a zenekartól már megszokott, fiataloknak szánt – rapbetéttel rendelkező – popzenétől. Azonban az új dal ironikus szövege és szatirikus videóklipje egy teljesen új megvilágítást kölcsönöz a számnak, ugyanis napjainkban kevés befutott, vagy felkapott művész él társadalomkritikával dalaiban.

A zenekar frontembere Flour, azaz Karácson Tamás már többször kifejtette álláspontját közéleti eseményekkel és a magyar politikai helyzettel kapcsolatban. Július másodikán Flour vendég volt az After Sajó Dáviddal című online műsorban, ahol kifejtette, hogy „az ellenzéki arcok nem értik a tömeg nyelvét”, mivel „egyszerűen nem tudják, hogy kell az emberek nyelvén beszélni”. Ekkor még nem számíthattunk arra, hogy a Wellhello új száma átvállalja ezt a feladatot az ellenzéktől és a politikát az „emberek nyelvén” fogja közvetíteni. A dal azért is fontos, mert a formáció célközönsége pont az a fiatal korosztály, amelynek csak nagyon kis százalékát képes elérni a politika. Ráadásul mindezt popzene formájában teszi meg a csapat, amely csak a legritkább esetekben tartalmaz társadalomkritikát, hiszen ezt a feladatot napjainkban a rap látja el.

Karácson Tamás a Blikknek elmondta, hogy azért írta meg ezt a szöveget, mert a közéletben történtek olyan események, amelyek mellett nem tud szó nélkül elmenni. Ez érződik, ugyanis a dal elég egyértelműen merít az elmúlt időszak politikai eseményeiből és kifigurázza az urizáló NER-lovagok életmódját.

„Otthon tekerek, Dubajban szívok, Brüsszelben ekizem, kaviárt fingok, és pörög a farkam, te meg zabálj a mekiben” – énekli Flour, utalva arra, hogy Szájer József a Fidesz ex-EP-képviselője egy brüsszeli szexpartiról az ereszen leereszkedve próbált elmenekülni, majd az őt elfogó rendőrök extasy tablettákat találtak nála.

Azon sem kell sokat gondolkoznunk, hogy kire utal az a sor, hogy: „Megveszek mindent, ha nem figyelek”.

De nem felejtkeztek el Borkai Zsolt jachtos botrányáról sem.

„Lyukas a zoknim, pont mint rég, ne zavarjon meg, hogy egy jachton hordom, az ég, mint a faluban, ott is kék” – hallható a dalban, miközben Flour lyukas zokniban szexet imitál.

A dalból megtudhatjuk azt is, hogy miképpen lehet felvidítani a szomorú párunkat:

„Drága ruhák és olcsó nők, a csajom meg hol van? Otthon bőg. De lenyugszik úgyis ha kap egy új Bentley-t, egy igazán feltűnőt!”

A videóklip – amely Anger Zsolt érdeme – remekül illik a dal szövegéhez, sőt, nem kevés társadalomkritikát tartalmaz, akárcsak a szöveg. Már a helyszínválasztás is kirívó, ugyanis a klipet a Rocco Siffredi pornóvillájában forgatták, amely reflektál arra, hogy Rákay Philip valószínűleg egy pornófelvétel helyszínén interjúzott Tarlós Istvánnal.

Utalásként jelenik meg a videóklipben, ahogyan a felháborodott szomszéd nőt – Oszvald Marikát – könnyedén elhallgattatják pénzzel, Nagy Ervin pedig bohócot csinál magából egy nagyobb összegért cserébe. Eközben az indokolatlan pénzszórás példájaként a Michelin-csillagos Szél Tamás kaviárt ken az Istenes Bence által hozott 50 sajtos-tejfölös lángosra.

„Sziasztok! Tiétek az ötven sajtos-tejfölös? Meg a nagy kóla” – kacsint a műsorvezető által eljátszott ételfutár.

A megbújó kritikák ellenére, a kormány nem tudja ellehetetleníteni a csapat működését, ugyanis ahhoz túl befutottak és ismertek – Kossuth-díjra pedig valószínűleg eddig sem pályáztak –, így abba szerencsés kategóriába estek, hogy szabadon írhatnak és működhetnek tovább.

A Wellhellonál konkrétabb Krúbi számai – például az Orbán verd ki a Ferinek című alkotás – valószínűleg már a tiltott kategóriába tartozna, de szerencsére ott még nem tartunk.