A miskolci gimnáziumok pedagógusai kiállnak a státusztörvény ellen

Millei Ilona 2023. április 21. 07:00 2023. ápr. 21. 07:00

A miskolci pedagógusok ismét akcióba lendültek, kiállnak a státusztörvény ellen. Emlékezetes, hét éve már bebizonyították, képesek országos mozgalmat elindítani, Most három szervezet, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PSZ) és a Tanítanék helyi képviselői fogtak össze, hogy valamilyen cselekvési lehetőséget biztosítsanak a státusztörvénnyel fenyegetett kollégáknak. Offline petíciót, egyszerű véleménynyilvánítási lehetőséget hirdettek.

A kérdőív kínálta állásfoglalás lehetősége, és annak aláírása egyelőre csak a miskolci, állami gimnáziumokban tanító pedagógusoknak állt rendelkezésére. Pilz Olivér, a Tanítanék mozgalom társalapítója elmondta, Miskolc öt állami fenntartású gimnáziumában volt egy kolléga, aki vállalta, hogy végigkérdezi a tantestületet. Az íveken gyakorló pedagógusok fejtették ki a véleményüket. 

A kérdőíven két lehetőség volt, amit be lehetett jelölni. Az egyik úgy szólt, hogy: „véleményem szerint a státusztörvény javítani fog a köznevelés helyzetén, ezért igen, támogatom annak bevezetését. A másik lehetőség: „véleményem szerint a státusztörvény rontani fog a közoktatás helyzetén, ezért nem támogatom annak bevezetését.” 

Az eddigi eredményről a helyi PSZ nevében Vályi György számolt be. Eszerint az állami fenntartású gimnáziumokban eddig több mint 200 pedagógus írta alá az íveket, egyben ennyien fejtették ki a véleményüket is a státusztörvényről. Ez a 200 a miskolci gimnáziumokban tanító pedagógusok több mint a fele, és 100 százalékuk elutasítja a státusztörvényt. 

Most arra készülnek, hogy egyelőre csak a többi miskolci oktatási intézményre terjesztik ki ezt a fajta „felmérést”, majd a későbbiekben országossá teszik azt. 

Szűcs Tamás, a PDSZ egykori elnöke szerint elfogadhatatlan, hogy a státusztörvény bevezetése esetén munkajogilag minden más munkavállalónál rosszabb helyzetbe kerülnek a pedagógusok, és az is hazugság, hogy ehhez a törvényhez kapcsolódóan kellene a pedagógusoknak bért emelni. Összemossák a béremelést és a státusztörvény bevezetését, pedig ugyanazt a béremelést a mostani jogrendszerben is meg lehetett volna adni. A státusztörvény és a bérrendezés kérdése egyébként is két külön jogszabály. 

A miskolci tankerület általános iskoláiban mától indul az aláírásgyűjtés. Majd a későbbiekben valóban országos szintűvé kívánják ezt tenni. Abban bíznak, minden tankerületben lesz egy-két ember, aki begyűjti majd a kérdőíveket, mert átérzi, hogyha majd a státusztörvény elfogadása körül a hatalom azzal igyekszik érvelni, hogy tulajdonképpen egyeztettek mindenkivel, és a pedagógusok igenis akarták ezt a törvényt, legyen már mindenkinek a kezében egy dokumentum arról, hogy nem akarta. Így legalább a méltóságuk maradékát meg tudják őrizni. 

Az akciótól egyébként azt várják, hogy még több érintettben tudatosul, mi vár rá a státusztörvény elfogadása esetén. Ugyanakkor azt is remélik, hogy ez az akarnok hatalom átgondolja, és valóban – ahogy szólamaiban mondja – a gyermekekért fog tenni. 

Pilz Olivér beszámolt arról is, hogy a Tanítanék Mozgalom és a Noir Mozgalom közös, a státusztörvény elleni online petícióját, miszerint ez a törvény ne is kerüljön a parlament elé, eddig 46 379-en írták alá. Az aláírók között a pedagógusokon kívül szülők, nagyszülők és diákok is vannak. 

A miskolci pedagógusok hét éve, 2016-ban már bizonyították, hogy képesek országos mozgalmat elindítani. Akkori akciójukhoz támogatóként több mint tízezer ember, és száz gimnázium csatlakozott, majd mindennek következményeként született meg a Tanítanék Mozgalom is. 

Mint emlékezetes, a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete nyílt levelet írt a kormánynak, miután hiába juttatták el észrevételeiket az oktatás irányítóihoz, semmiféle választ nem kaptak. A gimnázium tanárai akkor azt írták, már az egész oktatási rendszer van veszélyben. „Kaotikussá vált minden! Bizonytalanság, elkeseredettség, sokszor apátia uralkodik a tanári szobákban. S az, hogy vannak még jól működő iskolák, jól megtartott órák, versenyeredmények („természetesen” nevezési díjakra és útiköltségre elkülönített keret nélkül), sikeres érettségik és felvételik, kizárólag a tanárok lelkiismeretességének köszönhető – merthogy nem a környezeti hatásoknak és az oktatáspolitika tevékenységének, az biztos!”(…) „a sok bába között elveszett a gyerek! A GYEREK, merthogy az egésznek róluk kellene szólnia!!! De nem ez történik!”

Most sajnos megint a gyerek vész el a történetből, hiába is hivatkozik a gyerek mindenek felett álló érdekére a kormány, 2023-ban is pont ellenkezőleg cselekszik.