A pedagógusok nem tehetnek mást: folytatják az ellenállást

Millei Ilona 2022. november 22. 07:20 2022. nov. 22. 07:20

A pedagógusok folytatják az ellenállást. Éppen azért, hogy sokaknak, gyakorlatilag az országnak, és egyben a jövőnek is segíthessenek. Azt mondják, nem tehetnek mást. Egyébként az oktatás szakszervezetei sem fogytak ki a kreatív ötletekből. Ezért is készülnek nagy bejelentésre a szombatra tervezett Kossuth téri tüntetésen.

„A gördülő sztrájkot továbbra is fenntartjuk, a helyi tüntetéseket továbbra is szervezzük” – nyilatkozta a Hírklikknek Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke.  „A múlt hét végén Győrben, Tatabányán volt demonstrációnk”.

Ma, november 22-én van a Magyar Közoktatás Napja – amit a Pedagógusok Szakszervezete kezdeményezésére még 1991-ben fogadott el a parlament –, és ebből az alkalomból arra biztatták a pedagógusokat, hogy tartsanak demokráciaórákat. A honlapjukra feltöltötték a demokrácia órák óratervét, külön az általános iskolák felső tagozatosai számára, és külön a középiskolásoknak. Ez az óraterv csak egy ajánlás, gondolatébresztő, bátran bővíthető, vagy szűkíthető, átalakítható az osztály képességeinek, létszámának ismeretében. Az óravázlatot eddig több mint 2000 iskola töltötte le. „A felső tagozatosoknak a demokrácia gyakorlásának módját próbáljuk bemutatni a Pál utcai fiúk történetén keresztül. Ott a fiatalok számára a Gittgyűjtő Egylet megmutatja a demokrácia alapintézményét. A középiskolásoknak pedig a történelem ismeretén keresztül próbáljuk bemutatni, hogy mit is jelentett a demokrácia a történelem folyamán az egyes államoknak, és azt, hogy miért fontos a demokrácia fenntartása. Ehhez a diákok történelemkönyvéből vettünk részeket, de abban egybefüggően, és így megvilágítva ez a kérdés nem található meg.” 

Mivel azonban az oktatásügy tarthatatlan helyzete még mindig nem ért el a döntéshozókig, ezért helyi akciót is szerveznek például 17 órától Cegléden is – mondta Totyik Tamás. Ugyanaznap csatlakoznak a diákok megmozdulásához. November 26-án pedig nagy tüntetés lesz, amelyen komoly meglepetések lesznek a további akciókról, a folytatásról. A következő sztrájktárgyalást pedig november 26. utánra ígérte a kormány. A pontos dátumot azonban még nem ismerik.

„Én úgy látom, hogy egyre többen használják a 'Ne dolgozz ingyen' közösségi oldalunkat, aminek már az elején írtunk a gördülő sztrájkról” – emlékeztetett Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete országos választmányának ügyvivője. „Egyre többen elhatározták, hogy nem fognak megállni, és folyamatosan gördülősztrájkokat szerveznek. Egyébként ezzel kapcsolatban minden fönn van az előbb említett honlapon, és azt javaslom, hogy mindenki használja is. Eredetileg mi a gördülősztrájkot jelentettük be, de mivel azt tapasztaltuk, nagyon sokan igénylik, hogy legyenek úgynevezett sztrájknapok, ezért indítunk ilyeneket is. Ha arra van igény, hogy a pedagógusok folyamatosan sztrájkba lépjenek – és úgy néz ki, hogy van –, nekik mindenképp a „gördülősztrájkos” variációt érdemes választani. Ugyanis ezzel ki lehet kerülni azokat az aknákat – a sztrájk ideje alatt tanítani kell, meg egyebek –, amelyeket beleraktak a 2022. évi V. törvénybe. Mert a gördülősztrájkkal meg lehet oldani, hogy az elmaradt tanítási órákat átrakják más napokra. Tehát úgy lehet ütemezni az egyes sztrájknapokat, hogy azok tényleg látszanak is. Mi örülünk annak, ha ebbe sokan beleállnak, mert ez a tartósabb sztrájkhelyzet fenntartását idézi elő, és nem csak a kiemelt sztrájknapokét. Úgy gondoljuk azonban, most már nagyon fontos lenne, hogy a többi szakszervezet ne csak a szolidaritási nyilatkozatokat, közleményeket írjon. Nagyon jó lenne, ha esetleg szolidaritási sztrájkot is szerveznének. Mi a saját területünkön elkezdtük már ezt a szakképzésben. Az ott dolgozók eddig is tartottak már szolidaritási sztrájkot, és számítunk arra, hogy még többet fognak. Mi nagyon szeretnénk az ő ügyeiket is továbbvinni, hogy ők is tudjanak rendes sztrájkot szervezni. Ezzel kapcsolatban már tavasszal elküldtük a kormánynak a felhívást az egyeztetésre, csak éppen még nem válaszoltak. Mivel a szakképzésben dolgozók bármikor sztrájkolhatnak, ha ezt megteszik, akkor a köznevelésben dolgozók is tudnak szolidaritási sztrájkot indítani. Ezzel a nyomásgyakorlás egy újabb oldala is megjelenik. Egyébként nem tudom, hogy meddig akar elmenni a kormány. A mostani sztrájkok, demonstrációk mind békés eszközök, még az utcai akciók is ilyenek. De ha a jelenlegi helyzet hosszú ideig marad, és a kormány erre semmit nem reagál – pedig most már 100 ezerhez közeli létszám is megjelent az utcán a demonstrációkon –, akkor nagy kockázatot vállal. Csak azt nem értjük, hogy miért teszi. Egyébként meg nem csak más területekről, hanem már a közoktatásból is egyre-másra jönnek arról a jelzések, mire van pénz. Például kiderült, volt pénz arra, hogy óriási jutalmakat osztogassanak a tankerületi központok dolgozóinak. Vagyis egyre világosabb az, hogy most már csak a szándék hiányzik, ahogy az is látható, hogy bőven megvan a fedezet. Csak azoknak szórják ki, akik nekik kedvesek. Ezzel pedig még inkább hergelik az embereket, és tényleg nem tudom, mit akarnak ezzel elérni. Egyébként a szülőket is segítjük felvilágosítással, hiszen azzal, hogy az iskolákban nem szakos embereket küldenek be tanítási órákra, nem valósul meg az a törvényi előírás, miszerint az adott tantárgyból képesített pedagógus taníthatja az adott tantárgyat. Ha pedig ez nem valósul meg, akkor a szülő igenis tud lépni, és nem csak azzal, hogy ír az ombudsmannak, hanem akár pert is indíthat a magyar állam ellen. Hiszen a gyermekének az oktatáshoz való jogát megsérti az állam, mert nem tesz eleget az Alaptörvényben biztosított oktatáshoz való jognak. A kollégákat is arra biztatjuk, hogy az ilyen órákat csak felügyeletként írják be, amiket felügyeletként is ki kellene nekik fizetni. Lehetne pereket is indítani, sőt, ilyen perek már vannak folyamatban. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) a szülőknek is ugyanúgy segít ebben, mint a pedagógusoknak, ha sérelem éri őket.” 

Az ellenállás egyik – egyelőre tévúton járó – motivációja is példa arra, hogy az ellenállás nem fog lankadni. Mivel a tankerület nem térítette meg az Óbudai Gimnázium tanárainak a gólyatábor után járó napidíjakat, sőt, az osztálykirándulásnál felmerülő és rájuk háruló költségeket sem, ezért amennyiben az még november végéig sem történik meg, a gimnázium legalább 15 tanára határozatlan idejű sztrájkba kezd december 5.-ével. Közleményükben azt írták: „Amikor sztrájkolunk, vagy polgári engedetlenkedünk, a számfejtés mindig naprakész, soha nem mulasztják el levonni a bérünkből a kieső órákat. Ugyanilyen precizitást várunk el akkor, amikor a tankerületnek kifizetési kötelezettsége van.” Az óbudai tanárok akciójukkal arra szeretnék felhívni a figyelmet, hogy „milyen kiszolgáltatott és megalázó helyzetben vannak Magyarországon a pedagógusok, hogy a táboroztatások, kirándulások, tanulmányutak során – amelyek nagyon fontos részét képezik az iskolák pedagógiai munkájának – a tanárok párszáz forintos órabérért dolgoznak, és még ehhez az összeghez sem jutnak hozzá időben.”

Nagy Erzsébet érdekvédőként azt javasolja nekik, mindenképpen indítsanak pert, és felhívta a figyelmüket arra, hogy abban az ügyben, amit bíróságon lehet érvényesíteni nem indítható sztrájk. Be kellene adni egy keresetet, mert itt egy nyilvánvaló dolgot nem fizettek ki, aminek ráadásul a jogszabályi helye is megvan, a 326/2013-as kormányrendelet 33. paragrafusa. 

Azt, hogy az ellenállás mennyire mély és belülről fakadó, mutatja, hogy az Eötvös József Gimnázium 36 tanára tegnap a téli szünetig, vagyis december 20-ig tartó gördülő munkabeszüntetésbe kezdett. Közzétett véleményükből az alábbiakban idézünk.

„Évek óta próbáljuk felhívni a figyelmet az oktatási rendszerünkben tapasztalható hiányosságokra, elégtelen működésmódokra és az ebből fakadó veszélyekre. Az elmúlt kilenc hónapban a figyelemfelhívás egyre többféle eszközével – sztrájkkal, polgári engedetlenséggel, tüntetéssel, élőlánccal, flashmobbal, ülősztrájkkal és így tovább – éltünk, és próbáltunk valódi párbeszédet generálni az oktatásirányítás és a pedagógiai munkát érdemben végző szereplők között. Eredménytelenül, hiszen ez a rendszer továbbra is kezelhetetlenül óriási és feleslegesen bürokratikus, a modern munkaerőpiac valódi igényeit elvétve veszi figyelembe, múlt századi tartalmi és módszertani elemek által meghatározott normák és szabályok mentén szerveződő, korszerűtlen tákolmány. Nem tehetünk mást: ellenállunk.

Ellenállunk, mert nem lehetünk egyenlők a félelemmel, nem gondolhatjuk magunkról azt, hogy nélkülözhetetlenek vagyunk egy olyan helyzetben, amikor az oktatás éppen a végét járja. Azt a tátongó ürességet, ami az oktatás felületén keletkezett, már nem lehet semmilyen ürüggyel, magyarázattal, lózunggal betömni. Ki kell lépni a bozótból! Közösen kell megkeresnünk a tisztást. Nem állítjuk, hogy nincsen veszíteni valónk, és nyilván a kiállásunk, a tiltakozásunk is hozhat drasztikus következményeket maga után, de erkölcsi kötelességünk megtenni mindazt, amit lehet. Nem vagyunk magunkra hagyva, szülők és diákok állnak sorfalat körülöttünk. Nincs másik út, együtt kell ellenállnunk! Csatlakozz te is! Légy ellenállás!”