A pedagógusokkal akarják kimondatni, hogy milyen kisiskolákat kell megszüntetni

HírKlikk 2022. június 25. 13:25 2022. jún. 25. 13:25

Pintér Sándor, a közoktatásért is felelős belügyminiszter pénteken a Károli Gáspár Református Egyetem Szabadegyetemen fejtette ki, hogy az oktatás területén elsősorban a gyerekek érdekét kell figyelembe venni. A tanároknak például (kérdőíven) meg kell mondaniuk, hogy szerintük mekkora az optimális osztálylétszám. Nahalka István oktatáskutató szerint a pedagógusokkal akarják kimondatni, hogy milyen létszámúnál kisebb osztályokkal rendelkező kisiskolákat kell megszüntetni.

Nahalka István oktatáskutató mai Facebook-posztjában azt írja, „Számoljunk egy nagyon kicsit! Javaslatok olvashatók itt a FB-on arra, hogy mi lenne az optimális osztályméret (a gyerekek létszámáról van persze szó, nem a kubatúráról). Ma az általános iskolában az átlagos osztálylétszám 20 körül van minden statisztikai kimutatás szerint. Emögött azonban egy nagyon jelentős szórás van, nyilván nem ritkák az akár 30 főnél is nagyobb létszámok, és persze vannak 10 alatt is bőven. Azt olvasom számos bejegyzésben és hozzászólásban, hogy az optimális osztálylétszám a 8-10. Tudom persze, hogy az optimálisról van szó, és a kutya nem kérdezte, hogy megvalósítható-e, de azért ebbe is érdemes egy pillanatra belegondolni.”

Az oktatáskutató szerint ha úgy szerveznénk át az oktatást az általános iskolákban, hogy az osztálylétszámok átlaga tíz legyen, akkor nyilván ezt sem lehetne megvalósítani szórás nélkül, vagyis lennének ennél nagyobb és kisebb osztálylétszámok is szép számmal. „De még így is azt gondolom, hogy (sacc/kb.) másfélszer annyi osztályteremre lenne szükség, mint amennyi ma van. Ennyi osztálytermünk valószínűleg nincs, és ahol van „fölösleg”, az is a nem megfelelő helyen van (olyan helyen, ahol már most is alacsony az osztálylétszám). Még nagyobb probléma, hogy a másfélszer több osztály hozzávetőleg másfélszer több pedagógust igényel. Na, ez pedig már középtávon is megoldhatatlanná teszi a létszámcsökkentést. Még egyszer: tudom, hogy ettől még lehetne az optimális a 8-10 fő. De vajon tényleg optimális-e? Én azt hiszem, nem (de nem sziklaszilárd a véleményem). Tapasztalataim azt mondják, hogy számos olyan pedagógiai tevékenység van, amely során „szükség van a kicsit nagyobb létszámra”, persze nem túl nagyra. Többféle módszer esetén kell a megfelelő nagyságú forrás, a „munkaerő”. Egy komplexebb projekt esetében például. Egy összetett kérdéssel kapcsolatban egy esettanulmány elkészítéséhez. Bonyolultabb csoportmunka szervezésekhez (például forgószínpad, vagy még inkább az egymásra épülő feladatokkal működő forgószínpad). Egy kicsit összetettebb strukturált vita megvalósítása esetén is szükség van a nagyobb létszámra. Ha négy fős csoportokat alakítunk, akkor egy nyolc fős osztályban csak kettőt lehet, és ez is korlátokat jelenthet számos feladat esetén.” 

Mindezek számbavétele után az oktatáskutató azt javasolja inkább, hogy a túl nagy osztálylétszámok csökkentéséért kellene küzdeni, bár természetesen az is a pedagógus létszámigény növekedésével jár.

Végül Nahalka István leszögezi: „és legyen világos: a pedagógusoktól a kérdőívben azért kérdezik, hogy mekkora az optimális osztálylétszám, mert a pedagógusokkal akarják kimondatni, hogy milyen létszámúnál kisebb osztályokkal rendelkező kisiskolákat kell megszüntetni. Úgyhogy tessék nyugodtan azt válaszolni a kérdőív e kérdésére, hogy 8-10, esetleg azt, hogy 5.”

Forrás: Facebook