Az MVM pikk-pakk adott áramot a BYD-nak, a Szeged-Szabadka vasútnál ez három évbe telt

HírKlikk 2025. április 3. 11:40 2025. ápr. 3. 11:40

A kínai autógyárnak egy kisvárosnyi víz és áram kell majd. Az, hogy az MVM megoldja, nem kérdés: már kész is az ősszel elkezdett hálózatfejlesztés. A Szeged-Szabadka vasútvonalnál viszont három év kellett az MVM-nek a kapacitásbővítéshez.

A Szeged és Röszke közötti 13 kilométer hosszú vasútvonalat 2021-ben kezdték el felújítani. A kivitelező 2022 májusában jelezte, hogy a vonal villamosításához az MVM-nek bővítenie kell a környékbeli hálózatot, az állami energiacég pedig azt csak 2025-re csinálta meg. A BYD kedvéért ennél jóval gyorsabban dolgoznak – írja az Átlátszó.

A Szegeden épülő BYD-nek kiadott környezethasználati engedély szerint a kínai autógyárnak egy 120 ezer lakosú város árama és egy 50 ezres város vize fog majd kelleni. 



Az „MVM megoldja” érdekes megközelítés. Azt, hogy mennyi áram van, és egy esetleges bővítés Szeged környékén milyen feltételekkel jár, talán a Szeged-Röszke vasútvonal villamosítása mutatja jól. A 13 kilométeres szakaszt 2021-ben kezdték átépíteni, a MÁV honlapja akkor azt ígérte, „A személyszállítás színvonala így érdemben javul Szeged és az észak-bácskai települések között. A vajdasági település és Szeged között várhatóan 30-40 perces lenne a menetidő a 44 kilométeres vonalon”. Ez azonban nem sikerült: a jelenlegi menetrend szerint a 8:58-kor induló vonat 10:24-re ér Szabadkára, vagyis 1 óra 26 perc lett a menetidő. 

A villamosítás elkészült, mármint az oszlopok a helyükön, de erre sokat kellett várni. A Szeged-Szabadka vasútvonal korszerűsítésére kiírt tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nyerte nettó 44,8 milliárd forintos ajánlattal 2020-ban. A szerződés hatodik, 2024 februári módosításából az derül ki, hogy az ár már nettó 49 milliárd forint, de áram még mindig nincs a vonalon. A dokumentáció szerint ugyanis az MVM-nek hátom év kell ahhoz, hogy a vasúti vontatáshoz áramot biztosítson.

A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2023. május 31.-i adása itt nézhető meg: