Elkezdték a rozsdás metrókocsik ismételt felújítását

Kardos Ernő 2020. január 7. 07:39 2020. jan. 7. 07:39

„Az orosz gyártó cég, a Metrovagonmas szakemberei megérkeztek Magyarországra, és megkezdték a 3-as metró rozsdás szerelvényeinek ismételt felújítását” – jelentette be a BKV vezérigazgatója. Bolla Tibor az ATV Egyenes beszéd című műsorában elmondta azt is, hogy csak az első hat vagon hajlamos a rozsdásodásra, mert 2017-ben már jelezték az oroszoknak, hogy a felületkezelés nem felel meg a magyar szabványoknak. Ennek ellenére rozsdásodnak a szerelvények, de nem a vázszerkezet, hanem a vázszerkezetet borító lemez.

Azt elismerte a BKV vezérigazgatója, hogy a felújított metróvagonok valóban már a harmadik év után elkezdtek rozsdásodni, de Bolla Tibor szerint a szerelvényekre harminc év garanciát kaptak, a rozsdamentességre pedig tizet. Az oroszok elismerték a hibát, s rövid időn belül ki is akarják javítani. A BKV vezére szerint, a rozsdásodást felületkezelési hiba okozta, illetve az sem kizárt, hogy az oroszok túlságosan jól szigetelték a szerelvényeket, ezért a felesleges víz nem tudott elfolyni.

Azt sem tagadta Bolla Tibor, hogy a felújítás során az oroszok időzavarba kerültek, és ezért sietve készítették el a szerelvények prototípusait. Viszont a sorozatgyártásnál már ügyeltek a minőségre. A BKV vezérigazgatója szerint, ezek a járművek ennek ellenére nem vacakok, csak rossz a felületkezelésük. Miután az orosz szakemberek kijavítják a hibát, a garancia tehát újra indul, és további tíz évig tart.

Arra a kérdésre Bolla nem válaszolt, hogy ha már 2017-ben rossz minőségű munkát tapasztaltak, akkor miért vették át a vagonokat. Illetve pusztán annyit mondott a vezérigazgató, hogy külső szakemberekkel is megvizsgáltatták a metrókocsikat, s addig nem is engedték a sorozatgyártást, amíg a hibát ki nem javították. A prototípus viszont már itt volt, ezeket pedig csak a napokban kezdik rozsdátlanítani.

Azt tagadta a BKV vezérigazgatója, hogy a kormány által a felújításra jóváhagyott összeget – elsősorban politikai nyomásra – csak az oroszoknál lehetett elkölteni. Amit az akkori főpolgármester Tarlós István nem tudott megakadályozni. Ezért a budapesti közlekedési vállalatnak sem volt más lehetősége, mint az új szerelvények vásárlása helyett, a régiek felújítását szorgalmazta. A kormány által meghatározott összeg Bolla szerint olyan alacsony volt, hogy csak az oroszoknál tudták elkölteni. Az Egyenes beszéd című műsorban az a kérdés nem hangzott el, hogy az oroszoknál olcsóbb ajánlatot miért zárták ki a közbeszerzési eljárásból.

A hírek szerint, a BKV 800 milliós kötbért követel a nagy múltú Metrovagonmas képviselőitől, de Bolla szerint megnyugtató, hogy a cég fizetni akarja a büntetést. Egyelőre azonban még csak a pereknél tartanak. Újnak tekinthető hír, hogy az új fővárosi vezetés a 3-as metró felújítása ügyében átfogó vizsgálatot kezdeményezett, de a BKV vezetője nyugodtan néz az ellenőrzés elé.