Galkó Balázs már meg is rendezte öngyilkosságát…
Júniusban lesz hetven éves Galkó Balázs színművész, de januárban még úgy tervezte: nem éli meg a kerek évfordulót. Élete mélyponton volt, nem tudta eltartani két kiskorú gyermekét, aztán jött a fordulat: Nemcsák Károly, a József Attila Színház igazgatója, nem mellesleg Orbán Viktor barátja, játszani hívta a közismerten baloldali művészt. És ő újra jól érzi magát, túljutott az öngyilkossági szándékán, de a hatalomról vallott nézetei egy cseppet sem változtak. Azt mondja, ha a mostani hatalom – amelyet hat a lom alapján úgy fordít le: működik a silányság - most azonnal lemondana, már az is késő lenne. Csak éppen azt nem tudja, hogy mi lesz utána.
- Kevés nálad állhatásosabb embert ismerek…
- Ilyen kevés embert ismersz?
- Ennyire pozitív a véleményed az emberekről?
- Nem.
- Akkor a viccen túljutottunk…
- Igen.
- Mégis, ezt az állhatatosságra mondom, egy olyan színházzal kötöttél szerződést, amelynek a vezetője arról ismert, hogy politikailag nem azon az oldalon áll, ahol te vagy…
- Sztoj. Nem arról ismert, hanem arról ismert, hogy jó színész, az pedig, hogy politikailag nem ott áll, ahol én, egy másik dolog, szerintem.
- Nekem a barátom Nemcsák, mert róla beszélünk, noha nem ugyanazt gondoljuk a világról. Szóval nem az hökkentett meg, hogy oda szerződtél, mármint a Nemcsák vezette József Attila színházhoz, mert azt tartom normálisnak, hogy egy színész jó darabokhoz, jó színházhoz szerződjön…
- Egy színész nem oda szerződik, ahová hívják.
- Nem is ezt mondtam. De miért tartottad fontosnak most ezt a megjegyzést?
- Én bolond vagyok, éppen ezért ezt a színészetet egyszer már abbahagytam, éppen mert nem akartam csinálni, csak pénzkeresetért. A művészetet nem lehet a pénzért csinálni. Vincent van Gogh sem a pénzért festett, hisz tudjuk, életében egyetlen képet tudott eladni. De Csontváry Kosztka Tivadar sem volt az a baromi jól kereső festő, mint ahogy Kondor Béla sem, aki ráadásul költőnek sem volt utolsó. Petőfi Sándornak van egy verse, a Színészdal, ami úgy kezdődik: Minden művészetek/ Fején a korona/A mi művészetünk, /Ellen ki mondana?. De az is benne van még: De amit színpadon/ A népnek hirdetünk,/Ne hazudtolja meg/A cselekedetünk.
- Ez a te ars poeticád?
- Hát ez, talán több is annál.
- De valamiből meg kell élned…
- Hát igen.
- És akkor miből éltél, amikor feladtad a színészetet?
- Az nem most volt, 1986-ban. Elmentem taxisofőrnek. Noch da zu, pont a József Attila színház színpadáról, próba közben.
- Próba közben…
- Igen.
- Mert megsértődtél?
- Nem. Egyszerűen csak körülnéztem, és feltettem magamnak a kérdést: mi a túrót keresek én itt. Hozzáteszem, hogy én nagyon szerencsés ember vagyok, mert eddigi életemben – ugye én 1970-ben tettem először színpadra lábam a Nemzeti Színházban, és azóta összesen hétszer fordult elő, hogy csak azért mentem be a színházba, mert a fizetésemet megkapom. Az összes többi az örömből volt.
- Az elmúlt években miből éltél?
- Nagyon nehezen éltem. Szegeden játszottam egyszer, és Pataki András hívott többször a soproni színházba. Gata.
- Ennyi?
- Igen.
- És, amikor elmész szavalni…
- De nem megyek. Nem hívnak.
- Már nem hívnak?
- Nem.
- Ez a beszélgetés március 15-e reggelén jelenik meg. Én nem tudtam elképzelni ezt az ünnepet úgy, hogy Galkó Balázs ne szavaljon.
- Haha…Ez nagyon kedves, de nem érdekes…
- Mi az, ami nem érdekes? Te magad, vagy az, hogy szavalj.
- Nézd, én mindenről bolond dolgot gondolok. Például a művészetről azt, amiről már beszéltem: azért csinálni, hogy fizessenek érte, nem érdemes. Március 15-ét sem. Ha elhívnak, természetesen megyek.
- De most nem hívtak.
- Most hívtak a Klubrádióba, ott a rádió előtti téren készítenék műsort, ezen felül hívtak Csömörre a művelődési házba, és ott el fogok mondani egy Petőfi, meg egy Nagy László verset. De visszatérnék Nemcsákhoz: az nagyon fontos, hogy nem Wass Alberthez, vagy Tormay Cecilhez hívott, azaz számomra vállalhatatlan feladatra, hanem a nagyon vállalható Szép Ernő darabra, nagyon vállalható rendezővel és kollegákkal. Ebből pedig nekem az következik, hogy a Karcsi is temetni akarja az árkokat. És én nagyon be akarom temetni az árkokat. Én kurvára utálom azt, ami itt az árkokkal zajlik.
- Mi a fő oka az árkoknak?
- Legelsősorban a Montecuccoli. A pénz, a pénz, és a pénz. Mert gátlástalanul mindenki igyekszik kurva sok pénzt keresni. Amit egyébként én nem értek, hogy miért.
- Miért, te megveted a pénzt?
- Nem vetem meg, de azt gondolom, hogy egy ötlábú lóval nincs mit csinálni.
- Mit jelent itt az ötlábú ló?
- Hogy egy háromszáz lóerős autó, mi a francnak? Négyszáz négyzetméteres lakás, mi a túrónak? Ráadásul a szegényekre azért oda kellene figyelni. Már csak azért is, mert nincs mit magaddal vinni a sírba.
- Mégiscsak oda jutunk, hogy valamilyen mértékben megveted a pénzt.
- Igen. Nem érdekel.
- Mennyiből élsz, ha megkérdezhetem…
- Ne kérdezd meg. Nagyon kevésből. Ráadásul van két kiskorú gyermekem, 12 és 13 évesek. És most, a Nemcsák Karcsin túl, az egyik politikai párt is segít. Dolgoztat alkalmanként.
- Azt mondod tehát, hogy a mai világunkat megrontja a pénz, merthogy mérhetetlen mennyiséget akarnak belőle az emberek.
- Igen. Mondhatok egy verset Parancs Jánostól? Íme: Sokáig fösvénykedtem, /Mint a hörcsög./Éléskamráimba hordtam/Az éltető magvakat,/Mindig a télre,Mindig a hét szűk esztendőre./Ma már tudom,/A tartalék/Romlékonyabb, mint a gomba,/A fölösleg kártékonyabb,/Mint a jégeső, a sáskajárás./Csak, aki mindenét szétosztja,/Kegyelmet csak az remélhet.
- Te mit osztottál szét?
- Magamat.
- De ki vagy te?
- Ez kérdés, amit én is felvetettem magamnak. Nekem van egy kutató intézetem, ez a Galkó Balázs kutatóintézet…
- Ez egyszemélyes intézet, gondolom.
- Igen, igen. Egy újságíró megkérdezte egyszer tőlem, hogy mikor találom meg a Galkó Balázst, azt válaszoltam, hogy valószínűleg akkor, ha a kutatóintézet becsukja a kapuját.
- De hol keresed önmagadat?
- Sehol.
- Minek tartod magad? Művészembernek…
- Jaj, ne, ezek hülyeségek. Galkó Balázsnak tartom magam, ahogy a világ is annak tart engem. Egy rakás sejt, egy rakás idegszál, satöbbi, satöbbi.
- Azt elismered te is, hogy egy elég sajátos figura vagy….
- Szerintem minden ember sajátos figura. Mindenki másként él, mint a másik.
- Igen, de van egy átlag. Te nem vagy átlag.
- És?
- Nincs ennek leminősítő tartalma, csak egy megállapítás.
- Nem vagyok az.
- A betegség változtatott rajtad?
- Nem. Nekem atyai jóbarátom volt Jancsó Miklós – Isten nyugosztalja - , valamikor, egészen fiatal koromban azt mondta: Balázska – mindig így hívott -: ha mindenki feláll, te ülj le, ha mindenki leül, te állj fel, mert az eltérőre figyelnek oda.
- Hány verset tudsz fejből?
- Sokat. József Attila négyszázvalahány verset írt, abból százat tudok. Juhász Ferencből tudok négy és fél órát. Érdekes azonban, hogy szinte csak magyar költők verseit tudom.
- Ennek van valamilyen oka?
- Nem, nincs.
- Ha mindenáron március 15-éről akarnék beszélni, szerinted melyik az a vers, amelyik a leginkább kifejezné a mostani állapotokat?
- Hú, ez jó….Petőfi, persze, és a Nemzetgyűléshez című verse. Ezt minden parlamenti képviselőnek meg kellene tanulnia, és amikor bemegy az Országházba, akkor el kellene mondania a beengedő őrnek. Idézek belőle: „Akit nem silány önérdek, hanem megszentelt szándék vezérelt e helyre…” Ennyi elég lenne belőle. A politikával az a baj, hogy erkölcstelenné teszi a politikusokat. A hatalommal meg az a baj, hogy az meg maga erkölcstelen. Minden hatalom. Nekem a Kádár-rendszerrel is volt bajom, rengeteg. Nálunk a hatalom mindig erkölcstelen. Szeretek játszani a számítógéppel. Beírok például egy szöveget, és kérek szinonimákat. A hatalom ugye három szóbol áll: hat a lom. Erre az jött ki, hogy működik a silányság. Az a hatalom, ahol működik a silányság.
- Miért ugrottad át olyan gyorsan a betegségedre vonatkozó kérdésemet?
- Mert nincs róla mit beszélni. Meggyógyultam.
- Azt kérdeztem tőled, hogy az változtatott-e rajtad?
- Nem. Nem, mert nagyon jó kezekben voltam. Sugarat és kemót kaptam a nyelvgyök rákomra. Még a hajam sem hullott ki.
- Nem is viselt meg a betegség?
- Annyiban igen, hogy nem tudtam enni egy hónapig, nem tudtam nyelni. Ezért aztán lefogytam huszonvalahány kilót.
- Meddig tartott ez az időszak?
- Egy hónapig.
- Utána megráztad magad, és azt mondtad: jól vagyok?
- Nem én ráztam meg magamat, hanem a kezelések.
- Semmilyen utóhatása nincs a dolognak.
- Semmi, még kúrok is.
- Helyes. Mennyit játszol most ebben az új periódusban?
- Most volt a bemutató, márciusban öt, áprilisban három előadás lesz. Aztán nem tudom mi lesz.
- Ez most egy új élet neked, megint?
- Hát hogy a túróba ne, persze.
- Feldobott, hogy hívott a Nemcsák.
- Persze. Januárban már ott tartottam, hogy lehúzom a redőnyt, és befejezem.
- Most öngyilkosságról beszélsz?
- Igen, igen. Mert nem tudok a gyerekeimnek enni adni, és nem látszott semmi kiút.
- Sokmindent el tudok rólad képzelni, csak az öngyilkosságot nem.
- Rólam?
- Igen.
- Miért?
- Mert azt, hogy fölégeted magad, azt igen, azt el tudom képzelni…
- Na, az is öngyilkosság. Az ember rááll a máglyára, meggyújtja, és kész.
- El is képzelted, hogy miként fejezed be az életed?
- Hogy a fenébe ne. Pontosan kitaláltam, hogy hogyan. A módját kitaláltam. Rendeztem, csak még nem játszottam el. De el fogom.
- El fogod?
- Szinte biztos.
- Ne viccelj.
- Nem viccelek. Ahogy ezt a világot magam körül elnézem…
- Azért, mert erkölcsileg olyan világban élünk?
- Hát igen. Igen.
- És te mindig erkölcsösen éltél?
- Hát mit nevezünk annak? Igyekeztem nem hazudni, igyekeztem nem lopni, igyekeztem nem hízelegni.
- És most azt a következtetést vontad le, ezek alapján, hogy nem evilágra való vagy.
- Időnként igen, időnként meg nem. Úgy van ezzel az ember, hogy amikor nagyon szarul vagy, hirtelen végiggondolod, hogy miért vagy szarul, és azt is végiggondolod, hogy van-e innen kiút. És abból az erkölcsi helyzetből, amiben ma Magyarország van, nem látok kiutat. Illetve egyetlen kiutat látok: a hatalom megdöntését. A mostani hatalom megdöntését. De hozzátartozik ehhez valami más is. Gyerekkoromban sokat jártam a Városmajorba, a sakkozókat nézni. Volt ott egy zseniális játékos, és amikor az ellenfele lépett, hátradőlt és megkérdezte: aztán mi lesz?
- Te is ezt a kérdést teszed fel. Hogy aztán mi lesz? Tényleg: mi lesz?
- Nem tudom.
- Csak az a fontos, hogy ez a hatalom megbukjon?
- Persze.
- Függetlenül attól, hogy most lehetőséget kínált neked?
- Én a gyermekétkeztetési alapítvány arca voltam, és mint ilyen jártam az országot. Szörnyű, amit vidéken láttam. Elképesztő és elképzelhetetlen a szegénység, a létezés ellen szóló körülmények. És nekem, úgy gondolom, hogy dolgom ezen változtatni, segíteni.
- Hogy tudsz segíteni? Úgy egészen biztosan nem, hogy öngyilkos leszel.
- Hát úgy, hogy mondom a magamét. Most például elmondom neked, hogy elegem van a hatalomból. Hogy a büdös kurva életbe, tessék törődni a szegényekkel. Tulajdonképpen azt nem értem, hogy azok az emberek, akik ilyen körülmények között élnek, miért nem kapnak kapára, kaszára. Egyébként meg is kérdeztem őket. Azt válaszolták: még kapa sincs.
- Balázs, te hányszor voltál az életed során olyan mélyponton, hogy úgy érezted: nincs kiút?
- Nem sokszor, hála Istennek. Kétszer, háromszor.
- Szóval nem vagy önemésztő, csak önégető típus?
- Nem hiszem, hogy égetném magam.
- Milyen körülmények között élsz?
- Albérletben.
- Hetven évesen nincs saját lakásod?
- Soha nem is volt.
- Nem volt annyi pénzed?
- Nem. Hosszú ideig a szüleimmel laktam, laktunk együtt. Mert van két gyerekem, két nagy, ők 41 és 39 évesek, és hát van a két kicsi.
- Soha nem kerestél annyi pénzt, hogy tudjál magadnak vásárolni egy lakást?
- Nem. Kérni meg nem kértem. Én komolyan gondolom Nagy Lászlót, vagyis hogy:” nekem a kérés nagy szégyen, adjon úgy is, ha nem kérem”.
- De nem ad senki?
- A Nemcsák Karcsi például adott. Egy háromsoros levelet írtam öt budapesti színház igazgatójának, az egyik felhívott, hogy nem tud segíteni…
- Akkor most mégis kértél?
- A levél az előbb idézett Nagy László verssel kezdődött.
- És az ötből egy felhívott…
- Egy felhívott, hogy nem tud segíteni, a Karcsi meg azzal, hogy menjek…
- A másik négy színházi vezető nevét nem mondod el?
- Nem.
- Haragszol rájuk?
- Nem, dehogy haragszom.
- Korábban írtál már ilyen levelet?
- Még soha életemben. Az a mélypont, amelyről beszéltem, az késztetett arra, hogy megírjam.
- Túl vagy a válságon?
- Hogy a francba ne. Ott vagyok a színházban, játszom, ráadásul Szép Ernő Lila ákácában; még hegedülök is benne. Iciri-piciri a szerep, de a jelenlét a fontos. És személyes sikerem is van.
- A közönség szeret?
- Igen. Még kiabáltak is a végén.
- Hogy a levelet megírtad, abban a két kiskorú gyermeked játszotta a főszerepet? Hogy el tudd őket tartani?
- Igen.
- És most el tudod?
- Igen.
- Az életed tehát változott már. A hatalom mikor fog?
- Akármikor, az késő lesz.