Lázár János önmagát igyekszik még befolyásosabbnak láttatni

Somfai Péter 2024. augusztus 26. 14:15 2024. aug. 26. 14:15

Populista bejelentésnek, „lázári álomnak” tartja Bozóki András, a CEU professzora az építési és közlekedési miniszter új személyszállítási törvényjavaslatát. Lázár János teljesen átszervezné a hazai tömegközlekedést. Többek között állampolgári joggá tenné a közlekedéshez való jogot, egymilliárdos hitelt venne fel a vasútvonalak felújítására, húsz-harminc éves, használt vasúti szerelvényeket szerezne be, és átalakítja a MÁV-ot. Bozóki azonban úgy látja, ennek megvalósítása egyelőre nem aktuális.

Ismerve a NER politikai hierarchiáját elképzelhető ilyen fajta önállóság egy miniszteri székből?  

A miniszteri posztnak az Orbán rezsimben általában egyre kisebb a jelentősége. Néhány éve ez még másképpen volt, a hazai politikai folyamatok elemzői árgus szemekkel figyelték, hogy mondjuk Martonyi, Matolcsy vagy Navracsics lesz-e miniszter. Ma már ez nem érdekes, hiszen teljesen hierarchikus lett a vezetés és a legtöbb ügyekben személyesen a miniszterelnök dönt. Ugyanakkor természetesen vannak olyan politikusok is, akik nem most kerültek be egyszerű végrehajtóként a kormányzat felső köreibe. Még vannak, akiket nem a rendszer neveltjeként emelt maga mellé a kormányfő, hanem korábbról, a régi Fideszből érkeztek.

Kiket ért a „régi Fidesz” embereinek? 

Azokat, akik 2002 és 2010 között még az ellenzékben lévő párt vezetésében is szerepet kaptak. Lázár közéjük tartozik, ő már kijárt egyfajta vidéki képviselői iskolát is, mindenki tudja róla, hogy rendkívül ambiciózus és a stílusa is az ambícióinak megfelelően arrogáns. 2010 és 2012 között a Fidesz parlamenti frakcióvezetője volt, 2012-től 2014-ig a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, a miniszterelnök mögött szinte második ember, utána 2018-ig miniszter, majd 4 év kihagyás után, 2022-től ismét miniszteri megbízást kapott. Amikor a Miniszterelnökséget vezette voltak olyan hangok, hogy ha itt egyszer váltás lesz, akkor Lázár lehet Orbán utódja. Ezek a hangok annak ellenére felerősödtek, hogy egyébként a személyes viszonyuk nem mondható barátinak. Más kérdés, hogy a kormányon belül lehet-e egyáltalán „baráti” viszonyokról szó.

Talán éppen az ambícióival lehet a baj, hogy hol felemelik, hol ejtik. Nem gondolja? 

A politikában egyrészt jó, másrészt gyanús, ha valakinek magasba törő ambíciói vannak. Lázár ambiciózus ember, aki úgy gondolja magáról, hogy akár miniszterelnök is lehetne, de pechje van, mert nem lehet ő az első ember, amíg ott van Orbán Viktor. Ezért időről időre igyekszik felhívni magára a figyelmet, s eközben néha túllép a NER szabályai által megszabott körön vagy lehetőségeken is. Amikor ezt „látványosan” tette, akkor Orbán kivette őt a rendszerből. Ez történt 2018-ban, amikor durcásan visszavonult Hódmezővásárhelyre, de akkor is parlamenti képviselő maradt, bár nem vállalt semmilyen funkciót.

De nem is került az útszélre…

Orbán káderpolitikájának fontos eleme, hogy nem akar politikai mártírokat termelni. Inkább azt csinálja, hogy ha valaki nagyon a fejére nő, azt egy időre kiveszi a rendszerből, és pihenteti, „focista tapasztalatai szerint” visszaküldi a cserepadra, pihenje ki magát, gondolkodjon el a saját szerepéről a pártban és a kormányban, kicsit tegye magát helyre, és ha „lehiggadt” eljöhet az idő, amikor megint beemeli maga mellé. Ezt láttük Navracsics Tibor esetében is. Ez persze általában csak azokra érvényes, akik a Fidesz belső köreihez tartoztak, nyilván egy Csák János vagy egy L. Simon László nem ez a kategória. Lázár jelentékeny figura a Fidesz univerzumán belül, tehát nem jó belőle ellenséget csinálni, mert akkor elkezd kiabálni. Ezért a miniszterelnök hol ide, hol oda teszi.

A napokban érdekes szópárbajt vívott Vitézy Dáviddal. Ezt is oda sorolná? 

Nem ez volt az egyetlen eset, amikor Lázár „kardot rántott” egy másik fideszes pártfogolttal szemben. Ebből a szópárbajból tudni, hogy nyíltan nem szívlelik egymást. Lázár annak idején belekötött Csányi Sándorba, meg másokba is. Az egyéniségből fakad ez a krakéler habitus, bátran nekimegy befolyásosnak gondolt szereplőknek, ezáltal önmagát igyekszik még befolyásosabbnak láttatni. 

Vitézy azért nem az a súlycsoport. 

Igen, ő csak a Fidesz „árnyék-jelöltjeként” indult a budapesti főpolgármester-választáson. Vitézy azzal fordította őt maga ellen, hogy ország-világ előtt Lázár gyengülő pozíciójáról beszélt a MÁV problémái kapcsán, azt híresztelve, hogy politikusként, közlekedési miniszterként alkalmatlan. Ezt akarta Lázár fideszes módon, nagy hangerővel túlkiabálni.

Az őszre ígért öt pontos közlekedési megújító program ilyen „hangoskodás”? Lázár Baross Gábor babérjaira tör?  

Ez még viccnek is erős, de ígérni sok mindent lehet. Az észteknél és Luxemburgban lehet ingyenes utazás a tömegközlekedésben, de mondjuk a szomszédos Ausztriában, ilyenről szó sincs, sőt, még a nyugdíjasok sem utazhatnak ingyen, mint nálunk. Igaz, ott mások a nyugdíjak. A mostani populista bejelentéssel Lázár meg szeretné nyerni az emberek szimpátiáját, de a megvalósítás egyelőre nem aktuális. Ez is csak egy lázári álom. 

 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom