Síklaki István: ez a rezsim következetesen a társadalom lebutításán dolgozik

Millei Ilona 2022. szeptember 5. 14:43 2022. szept. 5. 14:43

Orbán „örökbecsű” – azt kell nézni, amit csinál. és nem azt, amit mond – mondásának szűrőjén keresztül mutatta meg számunkra Síklaki István, mit is jelent az, amikor a köztársasági elnök egy tanévnyitón arról beszél, hogy a rendszernek kritikus gondolkodású fiatalokra van szüksége. A szociálpszichológus szerint ennek pont az ellenkezője az igaz. Szerinte „minden jel arra mutat, hogy ez a rezsim következetesen és tudatosan a társadalom lebutításán dolgozik”.

Nekünk nagy tudással rendelkező, kritikus gondolkodású fiatalokra van szükségünk – mondta Novák Katalin köztársasági elnök a budapesti Corvinus Egyetem tanévnyitó ünnepségén. Igazán azt akarja a jelenlegi rendszer, hogy kritikus gondolkodásúak legyenek a fiatalok?

Orbán „örökbecsű” mondása, hogy azt kell nézni, amit csinál és nem azt, hogy mit mond. Ennek szellemében, pontosan az ellenkezőjét teszi a rezsim annak, mint amit Novák Katalin – természetesen a nagykönyv szerint – mondott a tanévnyitón.  Minden jel arra mutat. hogy ez a rezsim következetesen és tudatosan a társadalom lebutításán dolgozik. Ha e tekintetben autentikus forrásra vagyunk kíváncsiak, akkor elég csak Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárt, mint a „sötétség urát” hallgatni és olvasni. Abból kristálytisztán kijön, hogy mi a rezsim irányzata.

Az államfő kiemelte: szeretné, ha Magyarországon az egyetemek fő célja a versenyképes tudás átadása mellett a gondolkodásra tanítás, a kritikus szemléletű gondolkodásra való ösztönzés lenne. De miért csak az egyetemek feladata lenne a kritikus szemléletű gondolkodásra való oktatás? 

Novák Katalin fölmondta a leckét, szerintem ezen egyszerűen kár is rugózni. Egy normális társadalom egy normális politikától azt várja el, hogy fölmondja a leckét. De semmi hitelessége nincs.

Az igaz, de lehet-e, elég-e az egyetemeken elkezdeni a kritikus gondolkodásra nevelést?

Nem. Természetesen az óvodában kell elkezdeni. Az óvodákban egyébként még sokkal jobb a helyzet.

Mert?

Mert ott még viszonylag normális, épeszű óvónők vannak – régebben még felkészültebbek is voltak –, akik a kisgyerekeket még sokkal kevésbé akarják dresszírozni, mint később aztán az általános iskolától kezdve próbálják őket. A gyerekek legjobb esélyei még az óvodás korukban vannak. 

Visszatérve Maruzsa Zoltánhoz, az államtitkár azt írta a legutóbbi sztrájkbizottsági tárgyaláson a szakszervezeti vezetőknek átadott levélben, hogy a polgári engedetlenség a hatályos jogban ismeretlen tiltakozási eszköz. „Alkalmazása felveti a kérdést, milyen erkölcsi alapokon állnak és tanítanak azok a pedagógusok, akik önmaguk sem tartják be a rájuk vonatkozó jogszabályokat.” 

Olvastam. Ez egy olyan sztahanovista duma, hogy ehhez nem is érdemes semmit hozzáfűzni. Egyszerűen szégyen, hogy egy ilyen figura már egy évtizede szisztematikusan, jó csinovnyikként rombolja a közoktatás és a felsőoktatás színvonalát. Azt hiszem, hogy nem is nagyon lehetne ennél drámaibb tünetét találni annak a bolsevik mentalitásnak, ami jellemzi a NER-t, Az a förtelmes levél egyszerűen tényleg elképesztő.

Úgy tűnik, a pedagógusok minden nyomás ellenére, mégis csak jól nevelhetik kritikai szemléletre a diákjaikat, hisz' kiállnak értük, tüntetnek mellettük…

Ezt a korosztályt pszichológiai értelemben még nem lehet úgy „becsicskítani”, ahogy azt szeretné ez a rendszer. Ez a korosztály a normális pszichológiai fejlődésénél fogva nem tiszteli a tekintélyt, igyekszik önállóan gondolkozni, igyekszik szabadulni a felnőttek hatalma alól, és a saját lábára állni. Tehát ez egy teljesen természetes dolog. Kemény munka meg idő kell ahhoz, hogy ezt letörjék.

Meg egyetem, mert az egyetemistákat már le lehet törni?

Nem, az egyetemistákat nem lehet. Az egyetemeken szerintem még a legdurvább bolsevik rendszerben sem lehetett olyan mértékű behódolást elérni, mint amit a rendszer szeretett volna. Nézzük meg, 1956-ban is a műegyetemisták kezdték a „balhét”. Az egyetem olyan, hogyha még próbálják is megszüntetni, amitől egyetem az egyetem – ezen keményen dolgozik a rendszer és Maruzsa –, de egyszerűen nem lehet. Az embereket igazán akkor lehet rabszolgává tenni, amikor már egzisztencia múlik rajta, dolgoznának, gyerekük van.