Szíjj László, a NER kedvenc autópályaépítője újabb 14 milliárdos luxusjettel repül
Szíjj László, az állami autópálya-beruházásokat gyakorta kivitelező Duna Aszfalt tulajdonosa több közös üzleti érdekeltséggel rendelkezik Mészáros Lőrinccel, Magyarország leggazdagabb emberével.
Nem meglepő hát, hogy a két nagyvállalkozó az elmúlt években ugyanazzal az újonnan 17 milliárd forintot érő osztrák lajstromjelű (OE-LEM) magánrepülőgéppel utazott külföldi útjaira. Az Átlátszó azonban nemrég kiszúrta, hogy Szíjj László szeptember végén nem az elhíresült – korábban Orbán Viktor miniszterelnök által is használt – repülővel utazott üzleti ügyeket intézni Afrikába.
Szíjj egy szintén osztrák bejegyzésű, OE-IMB lajstromjelű, és a korábban használt repülőgéppel megegyező típusú Bombardier BD-700-1A10 Global Express 6000-rel járt üzleti úton az afrikai kontinensen.
A privát jet útvonaltörténetéből az is kiolvasható, hogy az egyszeri bérlésnél tartósabb kapcsolat lehet a jelenleg 14 milliárd forintot érő magángép és a vállalkozó között. 2022. augusztus 3-ától ugyanis a gép magyarországi „szolgálatba” állt, vagyis ettől a naptól kezdve minden alkalommal Budapestről indult útnak, majd külföldi látogatását követően oda is tért vissza. Ráadásul a repülőgép több Magyarországról induló útja olyan horvát kikötővárosokhoz vezetett, ahol Szíjj László Artemy vagy Lady MRD nevű luxusjachtja horgonyzott.
A magyar légijárműlajstrom-nyilvántartás tulajdonosi adataival ellentétben, Ausztriában a repülőgép-tulajdonosok kiléte nem nyilvános adat. A vizsgált repülőgépet üzemeltető cég, az AVCON JET GmbH internetoldalát olvasgatva, azonban kapunk pár támpontot a repülő és a vállalkozó közötti kapcsolat feltérképezéséhez. Például kiderül belőle, hogy a cég ügyfeleinek számos szolgáltatást nyújt, amelyek között szerepel az úgynevezett „aircraft management” is.
Az oldal angol nyelvű leírása szerint e szolgáltatás keretein belül a cég igény esetén segít a tulajdonosnak abban, hogy költséghatékonyabbá tegye a repülőgépének üzemeltetését és fenntartását. Ezt oly módon teszi, hogy saját flottája részeként, mások számára is bérlésre kínálja a tulajdonos légi járművét.
Az oldal repülőgéptípusok szerinti bontásban és lajstromjelek feltüntetése mellett, felsorolja a flottájába tartozó, bérelhető privát jeteket, de a Bombardier Global 6000 típus aloldalánál a cikk tárgyát képező OE-IMB lajstromjelű jármű nem szerepel.
Ebből az következik, hogy Szíjj László nem bérelhette a cégtől a gépet, ahogy más sem, azaz valószínűsíthető, hogy a nagyvállalkozó vagy valamelyik cége tulajdonolja azt, illetve a repülős cégen keresztül intézte a gép vásárlását, tartós bérletét vagy lízingjét.
A tulajdonosi, illetve a szűk körű géphasználatra utal a privát jet útvonaltörténete is. Ezt vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a légi jármű – a bérbe adott privát jetekhez képest – kifejezetten ritkán és rendszertelenül repül.
Szíjj László afrikai üzleti útja, illetve az utazáshoz használt magángép kapcsán kérdésekkel fordultak a vállalkozó tulajdonában lévő Duna Aszfalthoz. Ezt a választ kapták:
„Mint ahogyan az építőipari szaklapnak a Magyar Építőknek (1), (2) is beszámoltunk róla, lassan egy évtizede szervezzük a jelenleg az egyik legjelentősebb afrikai infrastruktúra fejlesztés megvalósulását, amelynek a munkálatai 2022 szeptember végén jelentős állomásához érkeztek. Szíjj László az utazásai lebonyolításához, mint mindenki más, szükség szerint különböző utazásszervezők szolgáltatásait veszi igénybe. A Duna Aszfalt tulajdonosa ez esetben a teljes delegáció utazási költségét a magánvagyonából finanszírozta.”
A kapott válasz, és különösen annak utolsó sora a fentebb már sugallt tulajdonosi szerep vagy egyedüli, kizárólagos bérlő verzióját erősíti.