Van már jelentkező az autópálya koncesszióra

HírKlikk 2021. június 20. 11:10 2021. jún. 20. 11:10

Már van olyan társaság, amely regisztrált a tenderen, és tanulmányozza a dokumentációt. Így terv szerint decemberig aláírják a szerződést a hazai gyorsforgalmi úthálózat bővítésének és üzemeltetésének 35 évre szóló jogáról. Az állam ezt megelőzően, bármikor – indoklás nélkül – elállhat az ügylettől.

Az uniós közbeszerzési koncesszió keretében több beruházás is megvalósulhat

  • az M1-es és az M7-es autópálya sávbővítése;
  • az M3-as bővítése, és meghosszabbítása a keleti országrészig;
  • az M81-es autóút M8-as sztrádáig tartó szakaszának meghosszabbítása;
  • valamint egy teljesen új, az M1-et Székesfehérvár és Kecskemét érintésével az M5-tel összekötő útszakasz is szerepel a beruházások között. 

A Világgazdaság szerint egyebek között ezek azok a projektek, amelyekhez nem sikerült uniós forrást szerezni sem a helyreállítási alap (RRF), sem pedig a következő hét év költségvetésének terhére. 

A magyar kormány ugyanakkor változatlanul fontosnak tartja az autópálya-programját, azonban – mint ahogyan a cikkben is jelzik – ezeket a célokat az uniós finanszírozás elapadásával csak a hazai központi büdzséből, vagy hitelből lehetne fedezni. Minthogy más területekről sem akarnak elvonni pénzeszközöket, ezért a kabinet a koncesszióba adás lehetőségével számol. A koncessziós projektek elterjedtek Európában, az elmúlt két évtizedben csaknem 600 milliárd euró értékben valósultak meg.

Ebből az útfejlesztések valamivel több mint 112 milliárd eurót tesznek ki. A már meglévő és az újonnan épülő autópályák egyaránt állami tulajdonban maradnak. Az útdíjbeszedés eddigi formáján sem változtatnak, tehát nem bízzák az e-matricák és az e-útdíjak kezelését az állami Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) helyett magántársaságra. Csak az infláció mértékével növekedhetnek az útdíjak, illetve az újonnan forgalomnak átadott szakaszok bekapcsolása a díjköteles hálózatba majd eleve növeli a volument. Az első tíz évben 272 kilométer útszakasz kiépítését kell elvégezni, további 273 kilométeren pedig bővíteni kell.

Forrás: Világgazdaság