Védett övezetet terveznek Erzsébetvárosban

Harkai Péter 2021. november 22. 07:25 2021. nov. 22. 07:25

Bár a legutóbbi testületi ülésen az eddigi forgalomcsillapítási projekt meghosszabbításáról döntött a többség, legalább fél évig csak hatástanulmány készülhet a belső-erzsébetvárosi védett övezet bevezetéséről, azaz az autósforgalom kitiltásáról – nyilatkozta a Hírklikknek Niedermüller Péter, a VII. kerület polgármestere. Az elképzelés viták kereszttüzébe került, de feltehetően minden döntés úgy életszerű, ha megvitatják. Ezzel együtt. merész tervnek tűnik Budapest frekventált területén forgalomlassítással vagy korlátozással élni, de a gyakorlat és a helyi lakosok érdeke dönt, amint történt ez a budai Várnegyed vagy az V. kerület esetében.

Kérdésünkre, hogy miképpen tehetik védett övezetté a főváros egyik legforgalmasabb kerületét, Erzsébetváros polgármestere közölte: egyelőre a parkolási korlátozások hatástanulmánya zajlik, csak utána dolgozzák ki az autómentes övezet részleteit.

„A múlt heti testületi ülésen úgy döntött a képviselők többsége, hogy meghosszabbítjuk a forgalomcsillapítási pilotprojektet 2022. június 30-ig. Ennek három oka van. Az egyik, hogy még mindig van legalább három olyan utca, a Klauzál, a Síp és a Holló utcák, ahol a forgalom túlzottan megnőtt, ezért az ott lakók joggal kérik, hogy próbáljunk valamilyen megoldást keresni erre a problémára. A másik ok, hogy miután minden engedélyt beszereztünk és elkezdődött a közlekedési táblák előállítása is, január elsejével véglegesen ki tudjuk jelölni, illetve meg tud indulni a kizárólag lakossági parkolóhelyek ügye. A testület úgy döntött, ezután szükség van néhány hónapra, hogy meglássuk, milyen a hatása az új parkolási rendszer kialakításának. A harmadik ok pedig a védett övezet ötlete, amelyet Belső-Erzsébetváros egy kisebb részén, például a Klauzál utca, Károly körút, Dob utca és Dohány utca által határolt területen építenénk ki” – mondta a polgármester.

Az elképzelések szerint erre a területre csak az ott élő lakók, valamint az ott vállalkozásokat, vendéglátóhelyeket üzemeltetők, áruszállítást végzők stb. hajthatnak be, „átmenő forgalom nem lesz lehetséges.”

Ennek próbája lesz a kerület parkolási rendjének átalakítása januártól. Az nem újdonság, hogy a helyi lakosok rendelkeznek parkolási engedéllyel. A változás annyi lenne, hogy 18 óra és másnap reggel hét óra között a nem helyi lakosok nem foglalhatnák el a parkolóhelyeket, s ha mégis megteszik, megbüntetik őket.

A védett övezet megteremtéséhez egyeztetésekre lesz még szükség a fővárossal, a BKK-val, a Budapest Közúttal, mert ez a terület a budapesti parkolás része, amit a kerület önhatalmúan nem módosíthat. A fővárossal már elkezdődtek az előzetes egyeztetések, már csak azért is, mert a projektet kiterjesztenék. „A főváros mellett, tárgyalásokat tervezünk a szomszédos hatodik és nyolcadik kerülettel. Elképzelhető ugyanis, ha mindezt sikerül beindítani és működik, akkor ez a szomszédos kerületek számára szintén forgalomtechnikai változásokat jelenthet” – tette hozzá a polgármester.

A technikai részletek sem jelentenek mellékes feladatot, mivel a tervezett övezetet le is kell zárni, ezt ellenőrizni kell, „meg kell találni az optimális megoldást, amiben felmerült a rendszámleolvasó kamerák telepítése vagy földbe süllyeszthető mobilakadályok használata. Sok tennivaló van a részletek végleges kidolgozásáig, de a hátralévő bő fél év feltehetően elég minderre. De hangsúlyozom, hogy mindez csak akkor kivitelezhető, ha minden tárgyalást lezárunk, az összes megállapodás és szükséges engedély meglesz” – tette hozzá Niedermüller Péter.

Arra a kérdésre, hogy mindezt megbeszélték-e a helyi lakosokkal és a civil képviseletekkel, a polgármester közölte, hogy ez lesz a következő lépés, mivel a szerdai testületi döntés még elég friss. „A napokban tartott közmeghallgatáson szóba került a terv, eddig nem találkoztunk negatív visszhanggal a helyi lakók részéről. Már csak azért sem, mert az ott élő embereknek ez biztosan jobb lesz, amit talán erősít az a terv is, hogy sétálóutcákat, közösségi tereket, esetleg kisebb parkokat tudunk kialakítani a lezárt területen. Szándékunk szerint sokkal élhetőbb lehet így Belső-Erzsébetváros ezen része, mint most.”

Az is fontos kérdés, hogy mindennek honnan lesz meg az anyagi fedezete, hiszen mind a főváros, mind a kerületek költségvetését megnehezítették a kormányzati elvonások. A főváros segítségével kapcsolatban a kerület polgármestere szkeptikus és nem a szándék, hanem a rendelkezésre álló lehetőségek szűkössége miatt. Abban viszont bízik, hogy mivel most állítják össze a kerület jövő évi költségvetését, sikerül minderre megfelelő összeget előirányozni. „Itt a szükséges forgalomtechnikai eszközök mellett, elsősorban és mindenekelőtt arra kell anyagi fedezetet biztosítani, hogy miként lehet mindezt a szükséges ellenőrzéssel, kellő kontrollal működtetni.”

Niedermüller Péter egyelőre bizakodó. „Mindenképpen arra biztatnám a hatodik, nyolcadik, kilencedik kerületi kollégáimat, hogy próbáljunk meg közösen kialakítani egy belvárosi koncepciót a parkolás tekintetében. Ennek függvényében határozhatnak, határozhatunk arról, hogy mindenkinek a saját kerületében lenne-e létjogosultsága ilyen típusú övezetek kialakításának” – nyilatkozta a Hírklikknek a VII. kerület polgármestere.