Vitézy Dávid szerint évszázadra szóló ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain
Évszázadra szóló ingatlanpanama készül Budapesten, mivel Lázár János építési és közlekedési miniszter utasítására a MÁV 99 évre adná ki a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását – jelentette be hétfői, a Nyugati téren megtartott sajtótájékoztatóján Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés tagja, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője.
Vitézy Dávid beszámolója szerint a négy nagy fővárosi pályaudvar hasznosítása érdekében egy hétoldalas pályázatot írtak ki, amely január végén lezárul, és 2124-ig szól.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője azt mondta, hogy kérésére a MÁV kiadta neki a szerződéstervezetet, és abban sem vételár, sem bérleti díj nem szerepel, ezen felül nem írja elő a leendő befektetőknek a fejlesztéseket sem. Az érintettek így ingyen juthatnának az ország legértékesebb pályaudvaraihoz, illetve a környékükhöz.
Vitézy Dávid kijelentette:
„a Lázár-minisztérium máris félrevezető kommunikációba kezdett, amikor szombaton azt állította, hogy a pályázatok célja csupán az állomásépületek felújítása. A kiírások azonban teljesen másról tanúskodnak. Ha valóban a közvetlen felújítás lett volna a cél, nem lenne szükség arra, hogy a pályaudvarok környezetét, 15-30 hektáros területeket a magáncégek kezelésébe adják .
„A kiírások semmilyen megkötést nem tartalmaznak a város fejlesztésére és a jövőbeni vasúti forgalomra, a funkcionalitásra, sőt, ami a legnagyobb baj, azt sem tartalmazzák, hogy a pályázók hol és mit fejlesszenek ezeken a hatalmas területeken, amelyek kiterjedése összesen 89 hektár, vagyis a szűken vett Belváros mérete. A pályázatot sem a kerületekkel, sem a fővárossal nem egyeztették.
Vitézy Dávid a pályázatokhoz mellékelt térképek alapján felsorolta az érintett területeket is, ezek a Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnoka, a pályaudvar teljes vasútüzemi területe, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sáv a Dózsa György útig, a Keleti pályaudvar teljes történeti csarnoka és a Kerepesi útig tartó terület, tartalmazza a Verseny utca melletti kocsijavító műhely területét is, a Déli pályaudvar teljes és a Mészáros utca menti területeit, minden vasútüzemi területet a Hegyalja út és a Krisztina körút között, valamint a Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket, amelyek akár több mint tízezer lakás megépítésére, de akár egy új budai központi kórház számára is alkalmasak lehetnének.
„Budapest közepén az összes belvárosi barnamezős területet felkínálni 99 évre egyben, bármiféle megkötés nélkül, egy hétoldalas bevásárlócédula alapján, a fejlődő világ legkorruptabb országaira jellemző gyakorlat, 99 évre magánérdekeket kiszolgáltató pályázat " – nyilatkozta.
„Egy hárommilliós városrégió kulcsterülete és a várost kiszolgáló nagy pályaudvarok sikeres fejlesztése csak a közérdek által vezérelten történhet. A közérdekű kikapcsolódás, csak profitérdekek mentén jó vége egy ilyen léptékű városfejlesztésnek nem lehet. Azt várjuk, hogy a rendszerváltás zavaros átmenete után ezt Magyarország megtanulta. Lázár János mostani lépéséből ismét az látszik: ő valami egészen mást tanult a rendszerváltást követő mutyik időszakából, és nemcsak visszahozná azokat, hanem léptéket is váltana " – jelentette ki Vitézy Dávid.