Az okoskészülékek agykárosodást okozhatnak a gyermekeknél
„Strukturális agykárosodást” szenvedhetnek azok a gyermekek, akik naponta órákat töltenek a képernyő előtt. Egy új tanulmányban megjelent kutatás szerint a táblagépek, az okostelefonok és a tévék túlzott használata negatívan befolyásolja a gyermekek kommunikációs, a gondolkodási és az olvasási készségeit.
A képernyő előtt töltött idő károsíthatja a hat éven aluli gyermekek agyát, akik így küszködhetnek a nyelv- és az írástanulással – írja a The Mirror cikke alapján a Hirado.hu.
John Hutton a tanulmány vezetője beszámolt arról, hogy a folyamatosan növekszik a képernyő alapú médiahasználat a fiatalkorúaknál, mind az otthoni, mind a gyermekgondozási és iskolai környezetben is.
„Az eredmények rámutatnak arra, hogy meg kell értenünk a képernyők agyra gyakorolt hatásait – különösen a korai gyermekkorban, a dinamikus agyi fejlődés szakaszában –, hogy a szolgáltatók, a politikai döntéshozók és a szülők egészséges határokat állapíthassanak meg” – részletezte a kutató.
Hutton és csapata a vizsgálatok során az agy fehérállományát mérte fel hat éven aluli fiuknál és lányoknál, egy úgynevezett diffúziós tensor képalkotás (DTI) technika használatával. A fehérállomány az idegsejtek közti kommunikációban tölt be fontos szerepet.
A szülőknek pedig ki kellett tölteniük egy 15 pontos kérdőívet, aminek segítségével felmérték, hogy melyik gyermek mennyi időt tölt a képernyők előtt. Mint kiderült, a gyermekek 60 százalékának volt saját okostelefonja, 41 százalékuknak pedig volt televíziója vagy hordozható készüléke a hálószobájában.
Azok, akik a legtöbb időt töltötték elektronikus eszközök használatával vagy tévénézéssel, sokkal kevésbé tudták szóban kifejezni magukat, valamint a nekik mutatott képeken sem tudták gyorsan megnevezni a tárgyakat – ami a lassú idegrendszeri feldolgozási képességre utal –, és az íráskészségük is rosszabb volt.
„Tudomásunk szerint ez a tanulmány elsőként írja le az óvodás korú gyermekek képernyőalapú médiahasználatának strukturális neurobiológiai kapcsolatát” – jelentette ki Hutton és kifejtette, a kutatás eredménye, hogy azoknál a gyermekeknél, akik több időt töltenek digitális eszközökkel, kisebb az agy fehérállomány szintje. Ez pedig rontja az agyi szervezettséget és a mielin képződését.