Szakértők szerint a kishajó vezetője felelős a verőcei halálos balesetért

HírKlikk 2024. május 20. 06:30 2024. máj. 20. 06:30

A szakértők szerint egyértelmű a kishajó vezetőjének felelőssége a verőcei balesetnél, amennyiben bebizonyosodik, hogy a szállodahajó ütközött a hobbi hajóval. Ezt ugyanis hivatalosan még nem erősítette meg a rendőrség. Az, hogy a szállodahajó kapitányának érzékelnie kellett-e egy ilyen típusú ütközést, megosztja a szakembereket.

Komáromnál áll a svájci bejegyzésű, kétszintes szállodahajó. A Heidelberg orrán a partról is látható a sérülés. A szállodahajó Budapestről tartott Passauba. Útvonala pontosan nyomon követhető, erre ugyanis szigorú szabályok vonatkoznak, ahogy arra is, hogy két hajó milyen módon közelítheti meg egymást.

„Egészen kicsi, 30 méter távolságra már nem is mehet, sőt, egy másik ponton leírja, hogy nem keresztezheti annak az útvonalát. Tehát a hobbihajó vezetőjének minden esetben elsőbbséget kell adnia és neki kell azzal tisztában lennie, hogy felelősen kell vezetnie a hajóját" – mondta Tóth Mihály, a Magyar Országos Hajózási Szövetség szóvivője.

Az ATV Híradó stábjának nyilatkozó hajóskapitány szerint nem kérdés, hogy a verőcei balesetnél a kishajó irányítója mulasztott. Horváth Imre ráadásul azt is kizártnak tartja, hogy a szállodahajó kapitánya érzékelhette volna az ütközést.

„Egy ilyen szállodahajó közel kétezer tonna vízkiszorítású, mondjuk egy ilyen kishajó, nem tudom pontosan mekkora, de nyolcan voltak rajta, ez nagyjából mintha egy pillangó nekirepült volna egy hegynek, nagyjából ez ennyi" – tette hozzá.

Szakértők szerint szombat éjjel hajózásra alkalmas volt az idő a Dunán, így a kisgéphajón utazóknak látniuk kellett a Heidelberget.

„A szállodahajó először is a szabályos fényeit viseli, 6 km-re már lehet látni, 6 km-re – hangsúlyozom. A másik az, hogy olyan fényár van ezeken a hajókon, hogy ha nem akarom, akkor is látom" – emelte ki a hajóskapitány.

Szalma Botond, a MAHART Zrt. korábbi vezérigazgatója szerint ugyanakkor a helyzet nem ilyen egyértelmű. Szerinte a szállodahajó kapitányának mindenképpen éreznie kellett az ütközést.

„A hajós azért van a hídon, és azért van éjszakai és nappali szolgálat, hogy lássa, hogy mit csinál. Ez a mese kategória, hogy egy hajós nem érzékeli, hogy nekiment valaminek és az mi volt, egy fát is érzékel egy jó hajós, ha nekimegy a hajója" – mondta Szalma Botond. A hajózási szakember szerint a történtek után különösen fontos lenne, hogy a Komáromnál megállított szállodahajót ne engedjék tovább a hatóságok, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami a Hableány balesete után történt.

A 110 utas közül senki sem hagyhatja el a szállodahajót, amelynek kapitánya egy szlovákiai magyar férfi, aki 35 éves tapasztalattal rendelkezik a Dunán.

Forrás: atv.hu


Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom