A Fidesz naponta a magyarok képébe tolja a nacionalizmust
„Az soha nem vezet jóra, amikor a nacionalizmus a hitünk helyére áll” – szögezte le Szentpéteri Nagy Richard, aki szerint a Fidesz naponta tolja a képünkbe az üres nacionalizmust. Elég a kormány és a Fidesz prominenseinek Facebook-megnyilvánulásai között tallózni, hogy példákat találjunk arra, amikor nincs mondandó, akkor jön akár az előző nap hangoztatottnak pont az ellenkezője. Az alkotmányjogász, politológustól arra szerettünk volna választ kapni, vajon milyen cél mozgatja ezeket a politikusokat, amikor akár a legnagyobb blődségeket is képesek előadni.
Ma is vannak világhatalmak, amelyek „így vagy úgy, de lőnek ránk és vannak nagyhatalmak vasmarkában tartott, illetve zsebében levő ’hatalmacskák’, akik szintén előszeretettel lövöldöznek ránk” – hangoztatta a minap Szatmárnémetiben Semjén Zsolt. A miniszterelnök-helyettes itt nem állt meg, hozzátette, ha magunkban elmondunk egy Petőfi-verset, az „büszkeséget és megtartó védelmet jelent, mintegy elhárítva az identitásunkra lőtt golyókat”.
Ez csak egyetlen, minapi példa, de naponta hallhatunk ilyeneket, sőt, ilyenebbeket a magyar „nagyság” kapcsán (is) szijjártópéterektől, a csákjánosoktól, a némethszilárdoktól, a kósalajosoktól, nem szólva a fővezírről, Orbán Viktorról. Mi indokolja, hogy a kormánytagok és a főfideszesek szinte egymást múlják felül elképesztő nyilatkozataikkal? Szentpéteri Nagy Richard véleményére voltunk kíváncsiak.
„Van, amikor már csak ez marad nekik” – szögezte le az alkotmányjogász, politológus. Mint mondta, az ilyen a fajta nacionalizmus végül is azt jelenti, hogy már nincs semmi más, amibe kapaszkodni tudnak. Példának említette Slobodan Milosevicset, aki 1988-89-ben, amikor már látta, hogy a jugoszláv gazdaság szét fog esni, az ország tönkremegy és széthullik, akkor elővette a szerb nacionalista kártyát. De ugyanígy működik a nacionalizmus másutt is, mondjuk Ugandában – tette hozzá.
Vannak ideológiák, a konzervativizmus, a liberalizmus és a szociáldemokrácia, ezek minden területre – kultúrára, gazdaságra stb. – kínálnak válaszokat. Ugyanakkor a nacionalizmus nem ideológia, hanem csak egyfajta érzet, illetve, ha maga próbál ideológiává válni, elfoglalva a valódi ideológiák helyét, akkor végső soron nem marad más, mint maga a nacionalizmus, és az már dráma – vezette le. Úgy vélte, hogy a nacionalisták ráadásul a legbutábbak, „egy társaságban mindig a náci lesz a legbutább, aki kettőig sem tud elszámolni, neki pedig nem marad más hátra, mint a nacionalizmus”.
S hogy mi jellemző az üres nacionalizmusra? Amikor nincs mondandó, akkor az előző napon mondottaknak éppen az ellenkezőjét hangoztatják, ami amúgy már szintén teljesen szembement a megelőző napon szajkózottal – emelt ki egy szempontot. „A Fidesz pedig éppen ezt tolja naponta a képünkbe, elég csak a Facebook-oldalaikat megnézni – nacionalista lózungok ömlenek onnan ránk, attól kezdve, hogy ’magyar észjárás’ egészen addig, hogy ’különleges náció’”.
Szentpéteri szerint egy további jellemzője ennek az a cél, hogy mások ne szóljanak bele a dolgainkba, a Nyugat semmiképpen sem, ugyanis, ha megteszi, akkor nem tudnak hibrid rezsimet, diktatúrát kiépíteni. Emlékezzünk csak vissza, Hruscsov a cipőjével verte az asztalt az ENSZ-ben, s már Sztálin is mindig ilyen nacionalista lózungokat hangoztatott, „de hát ebben semmi meglepő nincs, hiszen minden diktátor így viselkedik” – fejtegette.
Ami pedig a Semjén hivatkozását illeti (Petőfire), Szentpéteri azt végtelenül sekélyesnek látja. Petőfinek van egy verssora (a Magyar vagyok című versében), amely így szól: „Magyar vagyok. Legszebb ország hazám” – mondja ezt az a költő, akinek az apja szerb, az anyja szlovák, az anyanyelve szlovák (nem véletlenül gondolkodott hangosan a Füstbe ment tervben, hogy „Miként fogom szólítani Rég nem látott anyám?”), evangélikus a keresztségben, s aki életében ki nem tette a lábát Magyarországról. Mégis kijelentette, hogy „a legszebb ország hazám”. Mert akart magyar lenni, nem véletlenül írta (a Máglyatűz című versében), hogy „Ha nem születtem volna is magyarnak, E néphez állanék ezennel én”. De neki legalább volt azért mása is a nacionalizmusa mellett, hiszen egy végtelenül tehetséges költő és író volt, a legnagyobbak közül való. De a 19. században a felvett, vállalt nacionalizmus Petőfinél is kirekesztő volt, s egyfajta romantikától fűtve, a szabadságharcnak nevezett polgárháborúban ő is ölni akart, vérben akart úszni, és úgy is meghalni – emlékeztetett a politológus.
„Az soha nem vezet jóra, amikor a nacionalizmus a hitünk helyére áll” – szögezte le végezetül Szentpéteri, aki emlékeztetett arra, hogy ez a fajta nacionalizmus a 19. században is kudarccal végződött magyar szempontból – szemben a többi nációval, a magyaroknak nem sikerült elérniük a céljukat, a nemzet egységét, miközben a németeknek, az oroszoknak, később a csehszlovákoknak igen. De a magyarok mindent elveszítettek. „Nem csak akkor vezetett minket vesztes pozícióba a nacionalizmusunk, a történelmünkben soha semmi nem sikerült” – fogalmazott. Hozzáfűzte: „de mi felturbózzuk ezt a vesztes ügyet, a semmit adjuk el, s jön egy Semjén, akinek nincs mondandója semmiről, még a nemzetről sem, és üres mondatokat puffogtat erről a nagy semmiről”.